'BMW's i-programma op losse schroeven'
Dat schrijft Georg Kacher in een analyse voor Automobile. BMW had er op gehoopt en gerekend dat de lobby voor elektrische auto's sterker zou zijn dan nu het geval is, met veel meer laadstations als resultaat. Bij de westerse overheden staat het promoten van 'groen' rijden in de huidige zware economische tijden op een laag pitje. Daarbij is het aantal laadpunten nog altijd beperkt en concentreren die zich bovendien voornamelijk op een paar grote steden. BMW heeft bij het promoten van haar i-modellen te maken met een steeds meer verdeeld Europa, China dat z'n eigen regels bepaalt en de VS die weinig navolging geven aan de eco-voortrekkersrol van de staat California.
Hoewel BMW nog altijd goede moed heeft, is het niet vanzelfsprekend dat de Duitsers hun elektrische i-programma voortzetten zoals gepland. Kacher zegt dat BMW van de i3 (2013) en de i8 (2014) respectievelijk 100.000 en 10.000 kopers denkt te gaan vinden maar de ontwikkelingsplannen van de i1 en i5 staan voorlopig even in de koelkast. BMW legt volgens de analist liever de nadruk op beter verkoopbare plugin-hybrides en daarom staan ook de geplande lanceringsdata voor de i3 en i8 onder druk.
Norbert Reithofer, voorzitter van de raad van bestuur van BMW AG, wil niet zeggen wat het precies zou kosten als het hele i-project de nek zou worden omgedraaid. Het bedrag zou in de miljarden lopen maar het afblazen van de i3 en i8 zou BMW niet in dezelfde problemen brengen als eind jaren negentig met het Rover-debacle, aldus Kacher.
PRIVATE LEASE BMW
Had je deze auto's al gezien?

BMW Z4 Roadster sDrive30i Executive Carplay Navigatie PDC Automaat! Memory Xenon 260PK!
- 2010
- 199.670 km

BMW Z3 Roadster 1.8 Cabriolet | Aluminium wielen | Cruise controle | Electrisch bedienbare kap | Lederen bekleding
- 1998
- 167.200 km

BMW 3-serie Touring 318i M Sport / Automaat / Harman/Kardon / Wegkl. Trekhaak / Leder / PDC V+A / Lichtmetaal
- 2018
- 168.571 km