Bijtellingverhoging EV's wel/niet van de baan

Opel Ampera
De Tweede Kamer heeft haar voorstel om elektrische auto's voortaan op nul procent bijtelling te zetten, aangepast. Zoals het er nu ligt blijft de bijtelling voor Zero Emission vehicles op 0% tot 2016, terwijl voor plug-ins zoals de Opel Ampera over twee jaar al 7% zou moeten gaan gelden.

Na de berichten eerder deze week dat de bijtelling voor elektrische auto's en auto's tot 50 gram CO2/kilometer (in praktijk plug-in hybrides als de Opel Ampera) naar 7 procent zou gaan, brak er op meerdere plekken paniek uit. De RAI Vereniging en Bovag spraken er schande van (onder meer in ons Journaal). Vandaag ging zelfs Minister Verhagen zich ermee bemoeien. En als de vice-premier en CDA-leider tegen is, krabbelt de Kamer natuurlijk terug. En zo gebeurde. Of toch niet?

Er ligt nu een voorstel waarbij er een onderscheid wordt gemaakt tussen volledig elektrische auto's (ZEV's), en auto's die tot 50 gram CO2 uitstoten. Dit zijn in praktijk plug-in hybrides als de Opel Ampera. Voor ZEV's blijft de bijtelling tot 2016 op 0%, voor auto's tot 50 gram zou over twee jaar het 7 procent moeten gelden. Je kunt overigens niet zeggen dat voor Plug-ins een tarief van 7 procent geldt, omdat sommige de 50 gram-grens niet halen. Denk aan de Fisker Karma.

Let wel: dit alles is een Kamer-voorstel, nog geen beleid! Donderdag stemt men erover, maar er lijkt een meerderheid te zijn. Enkele zaken, zoals de termijn waarop alles in moet gaan, zijn nog onduidelijk. Ook dit is omdat het een Kamer-voorstel is, geen beleidsstuk. Staatssecretaris Weekers heeft eerder al laten weten dat hij gewoon vast wil houden aan 0% voor beide types, en faliekant tegen de invoering van NOG een tarief is. Hij zal echter niet al te dwars te gaan liggen als er een kamermeerderheid het per se anders wil. Dit voorstel is niet geheel toevallig precies zoals importeurs van volledige elektrische auto's het graag zien... De importeurs van auto's met range extender zullen uiteraard een stuk minder blij zijn. De eerstvolgende vergadering van de RAI Vereniging (die als branche-organisatie juist voor 0% overall tot 2016 pleitte deze week) zal daarom vermoedelijk 'gezellig' worden.

Overigens blijft het vooralsnog wel zo dat enkel de datum van kentekening belangrijk is voor leaserijders. Krijg je bijvoorbeeld over een jaar van nu een Ampera als lease-auto, dan houdt deze (als Weekers zijn beleid op dit punt niet door de Kamer wordt aangepast, je weet maar nooit, zo bleek deze week) 5 jaar lang de 0% bijtelling.

In een reactie laat Bovag weten het een halfslachtige stap te vinden. "De Tweede Kamer keert nu binnen een week voor 80 procent op zijn schreden terug. Laat ze dat dan gewoon voor 100 procent doen', zegt woordvoerder Paul de Waal. "Met dit plan gaan ze voor korte periode een extra tarief in het leven roepen. Erg ingewikkeld. Het plan van Weekers zag er prima uit en ligt gewoon klaar. Daar zou men zich gewoon aan moeten houden."

Video

Lezersreacties (36)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.