Gereden: Mercedes E-klasse
Hoewel er qua uiterlijk niets aan de E-klasse werd gewijzigd, is er onderhuids genoeg nieuws te vinden.In technisch opzicht werd de E-klasse in sommige opzichten afgetroefd door zijn nieuwere concurrenten van Audi en BMW. Een automaat met acht versnellingen is tegenwoordig de norm in zijn segment, maar de viercilinderversies van de E hadden nog een verouderde vijfbak. Dat is nu verleden tijd, alle motoriseringen hebben een zeventraps automaat met een start-/stop-systeem. Ook het motorengamma is flink herzien in het streven naar een lager verbruik. Zo krijgen de 350 en 500 een nieuwe generatie V6- en V8-motoren mee.
Hoewel de E-klasse met zijn relaxte karakter, soepele vering en wat indirecte besturing niet echt uitnodigt tot scheuren, maakt de nieuwe 306 pk sterke zescilinder in de E 350 een gretige indruk en brult hij er lustig op los. Als je dat wenst tenminste, want wanneer je niet het maximale van hem vraagt, valt vooral de gelijkmatige, trillingsarme loop van deze motor op. Hij presteert uit de kunst en doet de vraag rijzen wat de nieuwe 4,7 litermotor met twee turbo's en 408 pk in de E 500 hieraan nog weet toe te voegen. De zescilinder geeft je nimmer de behoefte aan meer en voor een maximum aan sportiviteit is er de E 63 AMG. De op de zescilinders optionele luchtvering is geen must, het standaard onderstel werkt wegoneffenheden eveneens voortreffelijk weg. Met de E-klasse heeft Mercedes met name ingezet op comfort, daar is niets aan veranderd.
De volledige rij-impressie met de zuiniger Mercedes E-klasse is te lezen in AutoWeek 20, die vanaf woensdag 18 mei in de winkels ligt.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz E-klasse AMG 63 S 4MATIC+ 612pk Pano Burmester 20'' AMG Track Pack
- 2021
- 92.349 km

Mercedes-Benz E-klasse AMG 63 S 4MATIC+ Full Option
- 2019
- 137.500 km

Mercedes-Benz E-klasse 200 Business Solutions | Leder | 360 camera | Stoelverwarming | Carplay | Matrix LED | Widescreen | Park Assist | Navigatie | Memory
- 2020
- 174.412 km