AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Mercedes SL 63 AMG eerste 'carbon-Mercedes'
22
De prijs van koolstofvezel daalt langzaam maar zeker en dat geeft fabrikanten meer mogelijkheden tot gewichtsbesparing. Mercedes-Benz gaat het edele materiaal daarom ook intensief inzetten in de 'gewone' modellen, te beginnen met de SL 63 AMG.
Dat hebben Mercedes-ingenieurs ons in Stuttgart verteld. De nieuwe SL 63 AMG komt in 2012 op de markt. De ingenieurs passen niet alleen koolstofvezel toe voor zichtbare delen als (bijvoorbeeld) dak, deuren en motorkap, maar ook onderhuids: "We streven bij onze auto's naar de beste materialenmix. Zo heeft de nieuwe CLS bijvoorbeeld al aluminium portieren om gewicht te besparen."
Het nieuwe gewichtsbesparingsprogramma blijft niet alleen beperkt tot de SL 63 AMG, aldus de ingenieurs: "In 2013 volgt ook de gewone SL, die dan overigens al enige tijd op de markt is. De beslissing om dat dan pas te doen, heeft te maken met de productiecapaciteit. Het is nog te doen om te beginnen met de SL AMG's, alle SL's zou een te grote hoeveelheid zijn bij de start van de toepassing van koolstofvezel op grotere schaal."
Het nieuwe gewichtsbesparingsprogramma blijft niet alleen beperkt tot de SL 63 AMG, aldus de ingenieurs: "In 2013 volgt ook de gewone SL, die dan overigens al enige tijd op de markt is. De beslissing om dat dan pas te doen, heeft te maken met de productiecapaciteit. Het is nog te doen om te beginnen met de SL AMG's, alle SL's zou een te grote hoeveelheid zijn bij de start van de toepassing van koolstofvezel op grotere schaal."
Ook in S-klasse
Mercedes wil het intensieve gebruik van koolstofvezel na de introductie op de SL verder uitbreiden in het gamma. Ook de nieuwe S-klasse krijgt meer van het lichtgewicht materiaal aan boord, en de volgende generatie E-klasse (verwacht in 2016) is ook een goede kandidaat. Voor auto's in lagere prijsklassen, zoals de A- en de B-klasse, is intensief gebruik van het materiaal dan waarschijnlijk nog steeds te duur.
Uiteraard heeft Mercedes-Benz al de nodige ervaring met koolstofvezel in productieauto's: de SLR McLaren was uit het edele materiaal vervaardigd. Met z'n vanafprijs van boven de 600.000 euro was hij voor gewone stervelingen echter volslagen onbereikbaar. De SL 65 AMG Black Series die later volgde, schudde onder andere door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten maar liefst 250 kilogram af. Ook die auto bleef echter voor vrijwel iedereen onbereikbaar met z'n vanafprijs van 486.169 euro.
Mercedes wil het intensieve gebruik van koolstofvezel na de introductie op de SL verder uitbreiden in het gamma. Ook de nieuwe S-klasse krijgt meer van het lichtgewicht materiaal aan boord, en de volgende generatie E-klasse (verwacht in 2016) is ook een goede kandidaat. Voor auto's in lagere prijsklassen, zoals de A- en de B-klasse, is intensief gebruik van het materiaal dan waarschijnlijk nog steeds te duur.
Uiteraard heeft Mercedes-Benz al de nodige ervaring met koolstofvezel in productieauto's: de SLR McLaren was uit het edele materiaal vervaardigd. Met z'n vanafprijs van boven de 600.000 euro was hij voor gewone stervelingen echter volslagen onbereikbaar. De SL 65 AMG Black Series die later volgde, schudde onder andere door intensief gebruik van koolstofvezelcomposieten maar liefst 250 kilogram af. Ook die auto bleef echter voor vrijwel iedereen onbereikbaar met z'n vanafprijs van 486.169 euro.
Had je deze auto's al gezien?

Mercedes-Benz SL 43 Roadster / V8 Styling/ Aerodinamica Pakket/ 21 inch/ Achterasbesturing/ Burmester/ Night 1+2/ DISTRONIC
- 2023
- 35.562 km
€ 119.945

Mercedes-Benz SL 500 Roadster AUT 2002 Grijs 37430 km uniek youngtimer NL auto
- 2002
- 37.430 km
€ 44.950

Mercedes-Benz SL 400 AMG Line Aut9 | Panoramadak | Harman&Kardon | Stoelverwarming/-ventilatie | Soft-Close | Intelligent Light System | Camera | Leder |
- 2017
- 38.331 km
€ 57.500
Lees ook
20 jaar terug
Toen diesel nog de toekomst had: rijden met Mercedes SLK 320 CDI Triturbo en SL 400 CDI Biturbo
Nieuws
Ook power-plug-ins van Mercedes-AMG GT Coupé én SL zo'n €30.000 duurder
Nieuws
Mercedes-Maybach SL 680: extreem duur, maar niet de duurste ooit!
Nieuws
Mercedes-AMG PureSpeed: Uniek en productierijp
Autotest