AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
Porsche Cayenne in detail
63
We moeten nog even wachten tot we de tweede generatie Porsche Cayenne in levenden lijve kunnen zien. De details van de nieuwe SUV liggen al op straat.
Porsche zet in het begin van maart de nieuwe Cayenne neer voor het publieksdebuut op de Autosalon van Genève. Het Engelse Autocar heeft al de hand weten te leggen op gedetailleerde officiële informatie over het goudhaantje van Porsche.
De Engelsen hebben het over een motorenaanbod van vijf stuks. Alle zijn het verbeterde versies van de krachtbronnen die dienstdoen in het huidige model. De eerste is een 300 pk sterke 3,6-liter V6 voor de simpelste versie. Daarna volgt de 400 pk sterke 4,8-liter V8 zonder turbo voor de Cayenne S. De topper is opnieuw de Turbo, die met de 4,8-liter V8 een vermogen haalt van 500 pk.
Ook de diesel is er weer bij. De van Audi afkomstige 3,0-liter V6 levert in het nieuwe model 240 pk. De echte noviteit is natuurlijk de hybride-versie. Die techniek deelt de nieuwe Cayenne met de volgende generatie van de Volkswagen Touareg en ook de Panamera krijgt op termijn de beschikking over deze technologie. Voor de Cayenne is gekozen voor de van Audi afkomstige 333 pk sterke supercharged 3,0-liter V6. Die is gekoppeld aan een 47 pk sterke elektromotor. Het accupakket is geplaatst in de bak van het reservewiel.
Porsche claimt voor de hybride een verbruik van 8,2 liter op 100 km en een CO2-uitstoot van minder dan 200 gr/km. Alle Cayennes hebben de beschikking over een nieuwe achttraps automaat, een start/stop-systeem en techniek die remenergie kan hergebruiken. Porsche meldt over het gehele modellenprogramma een gemiddelde brandstofbesparing van 23 procent ten opzichte van de oer-Cayenne.
Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Cayenne is gesproken over een veelbelovende gewichtsbesparing. En dat is niet voor niets geweest. De Cayenne S legt voortaan 2.065 kilo op de schaal. Dat is 180 minder dan bij het oude model en ondanks het feit dat er zeventig kilo méér apparatuur aan boord is. De Cayenne is onder meer afgeslankt door een nieuw productieproces voor de portieren, wat 39 kilo oplevert.
De tussenbak voor de lage gearing keert niet meer terug op het nieuwe model. Dat levert 66 kilo gewichtsbesparing op een nieuwe bedrading bespaart nog eens tien kilo. Ook het gebruik van aluminium voor de motorkap, de achterklep en de portieren.
De wielbasis van de Cayenne groeit tot 2,90 meter. Daarmee wordt de klacht over te weinig beenruimte achterin opgelost. Ook kan de achterbank over een lengte van zestien centimeter worden verschoven. Ook de leuning kan worden versteld. De bagageruimte gaat er 120 liter op vooruit en komt op 670 liter; in totaal is er ruimte voor 1.780 liter.
De Cayenne wordt in het voorjaar bij de dealers verwacht. De productie heeft opnieuw plaats in de fabriek in Bratislava, waar ook de Touareg en de Audi Q7 worden gemaakt. De afmontage heeft plaats in de Porsche-fabriek in Leipzig.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Oud & Nieuw
Waarom de Porsche Cayenne al 23 jaar de benchmark is voor dynamische SUV's
Nieuws
Deze Porsche Cayenne heeft een V8 met...handbak! - Liefhebber gezocht
Nieuws
Nieuwe elektrische Porsche Cayenne Coupé in vermomming over de Nürburgring
Nieuws
Porsche Cayenne en Porsche Panamera houden brandstofmotor tot ver in jaren 30
Nieuws