AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
"BMW ontwikkelt eigen elektromotoren"
33
BMW gaat de aandrijflijnen van de toekomstige elektrische auto's zelf ontwikkelen. Vanaf 2015 moeten de elektrische BMW's op de straat verschijnen.
BMW-baas Norbert Reithofer heeft al aangekondigd dat vanaf 2015 een serie compacte auto's met elektrische aandrijving op de markt verschijnt. De techniek daarvan willen de Beiers in eigen huis ontwikkelen. Dat meldt het Duitse Handelsblatt. Nog voor het einde van het jaar beslist BMW of daarvoor naar BMW, Rolls-Royce en Mini nog een vierde merk aan het concern wordt gehangen. Al enige tijd wordt daarvoor de naam Isetta gefluisterd. 
Ook leverancier van de batterijen moet nog worden gevonden. BMW loopt met de elektro-plannen enigszins achter op de concurrentie. Zo heeft Daimler op dat gebied onlangs een partnerschap aangekondigd met Tesla en Volkswagen heeft een overeenkomst voor de levering van lithium ion-batterijen met Sanyo en Panasonic – die op hun beurt weer vallen onder de vleugels van Toyota. 
Met de zogeheten Megacity-auto's moet BMW volgens eigen zeggen de auto grotendeels opnieuw uitvinden. Het project is onlangs van start gegaan met een experiment met elektrische Mini's dat loopt in Amerika, Engeland en Duitsland. In de toekomst komt er een assortiment kleine, compacte elektrische auto's op de markt en wellicht keert ook de C1, de motorfiets met dak uit 2003, weer terug. Ditmaal als elektrisch voertuig. 
BMW vindt het nog te vroeg om een batterijenleverancier aan te wijzen. Waarschijnlijk moeten ze een beroep doen op een Japanse of Chinese leverancier. BMW wil de elektrische auto's wel gewoon in Duitsland bouwen. 
Volgens een woordvoerder van Siemens in Handelsblatt hoeft Duitsland zich geen zorgen te maken over de komst van de elektrische auto. "De invoering van elektrische auto's is meer een commerciële vraag, en geen technische meer. Aan de infrastructuur in Duitsland zal het niet liggen: het stroomnet kan een groei aan van 4,5 miljoen elektrische auto's tot 2020."
PRIVATE LEASE BMW
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Achtergrond

Mazda 323 en BMW 323i: hoe vaak delen merken elkaars modelnaam?
Autotest

Test: BMW 3.0 CSL - Bewijs dat rijplezier niet per se in de hoeveelheid pk’s zit
Nieuws

Nieuwe BMW iX5: bomvol nieuwe techniek en klaar voor de markt
Autotest

Omdat BMW niet doorzette met de M8 kwam Alpina met deze brute B12 5.7 Coupé
Op Zoek Naar




