Nogmaals de Opel Ampera

Opel Ampera
Opel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel AmperaOpel Ampera
In het weekeinde konden we al de eerste foto van de Opel Ampera laten zien. Nu is er meer beeld van de elektrische Opel met hulpmotor.
Aan het einde van 2011 gaat de Opel Ampera in productie. Het is de Europese variant van de Chevrolet Volt. De seriehybride van General Motors gaat in het nieuwe decennium trouwens de gehele wereld over want in Australië en Nieuw-Zeeland komt hij als Holden op de markt – dat is in die contreien het nationale merk van GM.
De Ampera rijdt zestig kilometer op een volle accu. Als de prik daarin op is, springt er een verbrandingsmotor bij die zowel benzine als E85 lust om de batterij op te laden. Daarmee wordt de actieradius uitgebreid tot vijfhonderd kilometer. Volgens onderzoeken van Opel is louter de elektrische actieradius voldoende voor tachtig procent van de Duitse automobilisten. Die leggen dagelijks niet meer dan vijftig kilometer af. Ook kan de Ampera aan een standaard stopcontact worden opgeladen. Opel onderhandelt met overheden en energiemaatschappijen om een netwerk van oplaadpalen neer te zetten.
De auto wordt dus altijd door de elektromotor aangedreven. Bij hybrides die we tot dusver kennen, dient de elektromotor als ondersteuning van de benzinemotor. Die drijven samen de auto aan. Daarmee zijn het parallel-hybrides.
De vierzitter sprint in negen seconden van 0 naar 100 km/u. De topsnelheid is een relatief lage 161 km/u. Dat komt omdat een elektromotor direct bij de start het meeste vermogen afgeeft, naar gelang hij zwaarder wordt belast, wordt dat minder.
De maximale trekkracht van de elektromotor is 370 Nm. Opel claimt dat een Ampera met de huidige brandstofprijzen maar een vijfde kost van een auto met een normale benzinemotor. Rüsselsheim rekent voor dat hij aan brandstofkosten 0,02 cent per kilometer kost. Bij een benzineauto is dat met een literprijs van 1,60 euro 0,09 cent. Wie niet meer rijdt dan zestig kilometer per dag, spaart jaarlijks 1.700 liter benzine. Wie honderd kilometer per dag aflegt of 36.500 kilometer per jaar rijdt, bespaart zo'n 2.200 liter peut.

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.