Auto importeren  |  Import uit Duitsland

Import uit Duitsland

Duitsland is groot en telt enorm veel auto's. Geen wonder dat veel occasions en youngtimers juist uit dat land worden gehaald. Met AutoWeeks stappenplan weet je precies wat je moet doen wanneer je een auto uit Duitsland wilt importeren.

Een gebruikte auto uit Duitsland importeren is in veel gevallen lucratief. Het grote voordeel van autoshoppen in Duitsland: het aanbod is werkelijk enorm, je hebt keuze uit meer dan 2.000.000 auto's! Nadeel is dan weer dat het land zo groot is. Je gaat niet voor een Suzuki Alto uit 2010 even naar Stuttgart op en neer. Maar gelukkig ligt het zeer dicht bevolkte Ruhrgebied niet zo gek ver over de grens en het aanbod is in die regio gigantisch, waarbij we meteen maar zeggen dat er veel kaf onder het koren zit. Ogen en oren goed openhouden dus, maar dat is eigenlijk een universele regel bij het zoeken naar een occasion.

1. Een auto zoeken

We noemden het net al: Duitsland is héél erg groot. Beperk de zoekopdracht tot een bepaald postcodegebied. Het Duitse woord daarvoor is Postleitzahl, afgekort met PLZ. In een van de zoekvelden kun je die ingeven en daarbij ook de maximale zoekradius. Voor de stad Essen bijvoorbeeld kun je PLZ 45127 intoetsen. Geef je als omtrek 10 km op, dan zie je dat er al meer dan 15.000 auto's te koop staan op autoscout24. Bij 20 km zijn dat er al bijna 50.000. Op basis van die postcodes kun je heel gericht in een bepaalde regio zoeken.

In veel advertentie lees je de tekst: bitte kein Händler (geen handelaren svp) of bitte kein anrufe mit was is letzter Preis (Geen telefoontjes met de vraag: wat is de uiterste prijs). In Duitsland wemelt het namelijk van de schimmige handelaren en opkopers en die bieden soms bij het onbeschofte af. Daarom meteen maar een tip: begin bij het eerste telefoongesprek of mailcontact niet over de prijs. Dat kun je beter ter plaatste doen.

Let op: Duitsland kent geen kilometerregistratie, zoals de NAP in Nederland. Dus de enige aanknopingspunten zijn het onderhoudsboekje en keuringsrapporten. Populaire occasionsites: www.mobile.de, www.autoscout24.de en www.ebay-kleinanzeigen.de. Die laatst is een soort marktplaats en wordt veel door particulieren gebruikt.

2. Papieren en transport

Oké, je hebt een auto gekocht. Maar hoe krijg je die thuis? In Duitsland bestaat zoiets als het Kurzzeitkennzeichen en het Überführungskennzeichen. Dat laatste is voor export. Echter, het is in Nederland niet toegestaan om als Nederlands ingezetene met een buitenlands kenteken te rijden, ook niet met deze tijdelijke kentekens. Dat heeft alles te maken met het zeer strenge BPM- en MRB-beleid in Nederland. Elke poging om hier onderuit te komen, wordt genadeloos afgestraft en de boetes zijn niet mals. Kortom, de enige mogelijkheid is eigenlijk om de auto met een trailer op te halen of dit door een transportbedrijf te laten doen. Of je rijdt 'm met dat tijdelijke Duitse kenteken tot aan de grens en zet 'm vanaf daar op de trailer. Of je rijdt hem vanaf dat punt met een eendagskenteken naar het RDW-station, da's ook een optie. Kwestie van goed plannen.

Welke papieren hoor je bij de auto te krijgen? Dat zijn er twee, een grote en een kleine. Plus eventueel de papieren van de laatste keuring, uitgevoerd door bijvoorbeeld TÜV of Dekra. Het gaat dan om de HU (Haupt Untersuchung, soort APK) en de AU (Abgas Untersuchung, controle uitlaatgasemissie). Het grote, groene formulier heet Fahrzeugbrief, daarop staan alle data van de auto en die van de eigenaar en dit wordt altijd thuis bewaard. Op het kleine document, dat je in Duitsland altijd in de auto moet hebben, staan ook alle voertuiggegevens en dat heet Zulassungsbescheinigung. Een Duitse occasion heeft nooit kentekenplaten, die horen namelijk bij de eigenaar. Die meldt zijn auto simpelweg af en is daarmee automatisch ontheven van alle verplichtingen.

In veel gevallen heeft de auto een Europees Certificaat van Overeenstemming (CVO), wat inhoudt dat dit voertuig Europees is goedgekeurd en dus ook in Nederland wordt toegelaten. Dit moet je later bij de RDW-keuring overleggen als het een nieuw voertuig betreft.

3. Een kenteken aanvragen

Neem de twee Duitse kentekenbewijzen en de keuringspapieren mee naar de RDW. Voor het verkrijgen van een Nederlands kenteken moet de auto eerst door de RDW bekeken zijn voor een kentekenopname. De rit naar het RDW-station kan met een eendagskenteken. Je kunt terecht bij één van de zestien keuringsstations (Almelo, Amsterdam, Arnhem, Den Bosch, Elsloo, Groningen, Heerenveen, Nieuwegein, Roosendaal, Rijen, Schiedam, Veldhoven, Venlo, Waddinxveen, Zwolle en Zwijndrecht (zie voor adressen www.rdw.nl)) die op werkdagen geopend zijn tussen 8.00 en 17.00 uur. Je kunt een afspraak maken voor de kentekenopname, maar op de bonnefooi naar een keuringsstation gaan, kan ook. Dit 'keuren zonder afspraak' kan alleen als je je voor 12.00 uur hebt aangemeld bij de balie van het keuringsstation. Het is dan 'wie het eerst komt, eerst maalt'. Is de auto ouder dan 30 jaar, dan moet je altijd een afspraak maken.

Een RDW-schouwing kost ongeveer € 100. Let op: dit is geen APK, alleen de identiteit van de auto wordt gecontroleerd en dat duurt niet zo heel erg lang. Heeft de auto nog een geldige Duitse keuring, dan wordt deze keurig overgenomen.

Een gratis eendagskenteken kun je aanvragen via de website van de RDW Je kunt dat zelf thuis printen en er de bijbehorende tijdelijke kentekenplaat bij maken. Zorg er wel voor dat je een verzekering afsluit voor het ritje naar het keuringsstation! Ook is het noodzakelijk vooraf contact op te nemen met de Belastingdienst in verband met de motorrijtuigenbelasting. Let op: een eendagskenteken is echt maar één dag geldig. Je mag er na die dag zelfs niet mee parkeren op de openbare weg! Het is dus in dit geval zeker aan te raden een afspraak te maken bij het RDW-keuringsstation. Mocht het te druk zijn waardoor je auto niet meer aan de beurt komt, dan zou je immers voor de volgende keer opnieuw een eendagskenteken aan moeten vragen.

4. BPM betalen

Als alles in orde is en je auto de Nederlandse weg op mag, verzorgt de RDW je aanvraag voor een nieuwe kentekencard. Die wordt pas in behandeling genomen als de BPM is betaald. Hoe doe je dat? Het kan via de site van de Belastingdienst, maar dat is nogal ingewikkeld. Handiger is om dit via bijvoorbeeld autotelex.nl te doen. Met behulp van de Duitse kentekenpapieren vul je stap voor stap alle formulieren in en aan het eind print je de volledige bpm-aangifte uit. Handtekening eronder en klaar. Kind kan de was doen. Aan deze service zijn kosten verbonden (€ 19,95), maar het is echt stukken eenvoudiger dan zelf de belastingpapieren invullen. De uitgeprinte aangifte neem je maar naar de RDW en stop je samen met de verklaring van de RDW in een grote envelop, die je in de daarvoor bestemde bus op het RDW-kantoor gooit. Een paar dagen later krijg je een mailtje met het te betalen bedrag. Dat maak je over en een dikke week later heb je het kenteken in huis.

Wil je alvast een snelle en redelijk nauwkeurige indicatie van de nog te betalen rest-bpm, dan kan dat met de handige BPM Calculator op deze site.

5. Gaan rijden

Na de keuring begint het wachten op de acceptgiro voor de bpm. Pas wanneer het geld binnen is, geeft de Belastingdienst de RDW toestemming om de kentekencard op te sturen. Reken zeker op een week tussen keuring en papieren. Wanneer de kentekenbewijzen binnen zijn, laat je een van de vele kentekenbedrijfjes de platen maken. Dat duurt niet lang en kost een paar tientjes. Zodra je kenteken bekend is, kun je de auto laten verzekeren. En dan mag je eindelijk gaan rijden!

Resumerend kunnen we zeggen dat privé-import van een occasion zeker voordelig kan zijn. Bedenk echter wel dat het ook een hele klus is, en dat je een zeker risico loopt. Denk bijvoorbeeld aan de garantie. Heb je geen zin in 'al dat gedoe', laat je auto dan door een professioneel bedrijf importeren. Door even te googlen heb je er zo een aantal te pakken.

Bpm en CO2-taks

Sinds 2010 is er een en ander veranderd in de berekening van de bpm (belasting van personenauto's en motorrijwielen). Doordat de bpm hoe langer hoe meer wordt berekend naar aanleiding van de CO2-uitstoot, is het van belang te weten wat de uitstoot van de auto is. Vooral wanneer het gaat om krachtige benzine- en dieselmodellen, kan goedkoop duurkoop worden. Naast de aanschafprijs is namelijk het bpm-restbedrag de grootste kostenpost. Dit bedrag is afhankelijk van de nieuwprijs, de leeftijd en de uitstoot van de auto. Je kunt de te betalen bpm berekenen door een taxatie op de te kopen of gekochte auto te laten uitvoeren. Dat is natuurlijk sowieso aan te raden. Een taxatie kost een paar honderd euro, maar je weet dan wel of je je droom veilig kunt kopen of dat er een (financiële) nachtmerrie dreigt. Een andere manier om de bpm te berekenen, is door de Nederlandse netto cataloguswaarde te nemen (dus zonder btw), exclusief naderhand (dus niet af fabriek) aangebrachte accessoires. Gebruik daarvoor onderstaande tabel (zie ook het kader daaronder).

Is een auto ouder dan 17 jaar en zes maanden, dan betaal je niks meer. En bij auto's die zijn afgeleverd na 1 januari 2013, wordt de bpm bepaald op basis van de CO₂-uitstoot.

BEKIJK OOK
Gebruik de BPM Calculator voor een nauwkeurige berekening van de te betalen BPM.

BTW

Wat de BTW betreft, het volgende: Bij een nieuwe auto is het zo dat je in Duitsland koopt zonder daar de BTW (in het Duits: Mehrwertsteuer, afgekort met MwSt)) te betalen: je bent BTW-plichtig in Nederland. De verkoper kan je echter vragen om eerst te bewijzen dat de auto daadwerkelijk wordt uitgevoerd. Want als hij zelf niet aan de Duitse fiscus kan aantonen dat de auto is uitgevoerd naar Nederland, dan zal hij verplicht worden om de BTW af te dragen voor die auto. Een bewijs van inschrijving in Nederland is voldoende. Voor occasions is het eenvoudiger: daarvoor betaal je de BTW in Duitsland.

close