Test - Head-up displays: doorkijktechniek

Test Head-up displays Openingsbeeld

Head-up displays projecteren alle belangrijke Informatie direct in het gezichtsveld van de bestuurder – ook retrofit-oplossingen beloven meer comfort en veiligheid. AutoBild heeft vier apparaten getest.

Head-up-displays (HUD) hebben hun oorsprong in de vliegtuigindustrie. Al in de Tweede Wereldoorlog waren er oplossingen die lijken op de moderne projectieapparatuur in de auto, die informatie weergaven in het gezichtsveld van de piloot. Autofabrikanten begonnen in de jaren 80 om ze in auto's te installeren. Aan het begin van deze eeuw werden ze op grotere schaal toegepast, onder andere bij de grotere BMW’s.

Met head-up displays blijft je blik op de weg

Het weergavesysteem informeert je over belangrijke rij- en auto-informatie, zonder dat je als bestuurder je blik van de weg hoeft te halen. Zo gaat het tenminste met de systemen die af  fabriek zijn geïnstalleerd. Maar geldt het ook voor aftermarket-producten? Onze Duitse collega’s van AutoBild en het zustermagazine ComputerBild hebben het getest. Met een cijfer van 1,9 (goed) was de HUD van Cartrend de winnaar van deze test. Het apparaat overtuigt met een eenvoudige installatie. Alleen op zeer ronde dashboards kan de bevestiging met het plakkussen een beetje lastig zijn. Het display toont naast de snelheid ook de olie- en koelwatertemperatuur, de accuspanning en het brandstofverbruik. De weergave van de informatie op de uitklapbare reflector is goed en slechts wat beperkt in direct zonlicht. Dankzij het geïntegreerde projectiescherm en de prijs van net geen  €62 heeft de Cartrend HUD ook nog eens de beste prijs-kwaliteitverhouding.

Drie apparaten in de test projecteren de informatie en data op een reflecterende folie die op de voorruit moet worden bevestigd. In de meeste gevallen is dit helaas erg omslachtig. Bovendien waren de testers niet onder de indruk van de afleesbaarheid met deze technologie.

Zo hebben we getest

Test Head-up displays aanbrengen reflectorfolie

In deze test heeft AutoBild met het zustermagazine ComputerBild samengewerkt. Zo is de handleiding bekeken op begrijpelijkheid. Belangrijker is natuurlijk de installatie en projectiekwaliteit. Het gaat om de bevestiging van de kabels en van de folie als die werd toegepast. En hoe de cijfers en andere informatie ook bij zonlicht kunnen worden afgelezen. Nog een belangrijk criterium was de bediening. Hoe gemakkelijk kun je kiezen tussen verschillende standen? Is de informatie op een consistente manier weergegeven? Kun je de weergave naar persoonlijke voorkeur instellen? Is er een app voor de bediening? Naast dergelijke aspecten kijken we eveneens naar veiligheidsaspecten. Bijvoorbeeld of er een waarschuwing is als je te snel rijdt.

Conclusie

Test Head-up displays aansluiten OBD stekker

Wie in zijn auto geen standaard head-up-display heeft, kan deze vrij eenvoudig en voordelig achteraf laten inbouwen. Maar let op: als je de kabel niet correct aansluit, kan dat leiden tot een vervelende gevaarlijke wirwar van kabels in de auto.

 

Test Head-up displays Cartrend 10 632 projectie
Test Head-up displays Cartrend 10 632

Cartrend 10 632

Prijs (leverancier)€61,62 (Amazon.nl)
Vloeroppervlak (H x B x D)6,2 x 13,5 x 8 cm
PrincipeOBD-2 - compact ontwerp met scharnierende reflector
Testresultaten
Installatie en bediening (36%)2,3
Weergave/informatie (13%)1,8
Functies/techniek (16%)1,8
Projectie (35%)1,7
Testresultaat (100%)1,9 Goed
ConclusieGoede instructies, eenvoudige installatie, aangezien alles al voorgeconfigureerd is. Bevestigd met een zelfklevend kussentje op het dashboard. Op gebogen dashboards zijn de contactvlakken vrij klein. Goede presentatie van symbolen, ook bij achtergrondverlichting helder genoeg.

 

Test Head-up displays ikikin M11 projectie
Test Head-up displays ikikin M11

iKiKin M11

Prijs (leverancier)€34,99 (amazon.nl)
Vloeroppervlak (H x B x D)3,1 x 9,2 x 6,2 cm
PrincipeOBD-2 + GPS - compact ontwerp met reflecterende folie tegen de voorruit.
Testresultaten
Installatie en bediening (36%)2,6
Weergave/informatie (13%)2,5
Functies/techniek (16%)3,5
Projectie (35%)2,0
Testresultaat (100%)2,5 (voldoende)
ConclusieDuitstalige snelstartgids, alles al voorgeconfigureerd. Installatie is eenvoudig. Bevestiging met klevend kussentje, houdt zeer goed vast. Reflectorfilm is alleen omslachtig te plaatsen. Bediening met toetsen is wat omslachtig. Projectie is licht onscherp.

 

Test Head-up displays Keenso projectie
Test Head-up displays Keenso KFZ

Keenso KFZ 5,5” HUD (X000W04DEF)

Prijs (leverancier)€49,43 (amazon.nl)
Vloeroppervlak (H x B x D)1,6 x 14,8 x 8,8 cm
PrincipeOBD-2 - plat apparaatontwerp met reflectorfolie tegen de voorruit
Testresultaten
Installatie en bediening (36%)3,2
Weergave/informatie (13%)2,1
Functies/techniek (16%)3,1
Projectie (35%)1,9
Testresultaat (100%)2,5 (voldoende)
ConclusieEngelstalige snelstartgids.Installatie eenvoudig, helaas is de reflectorfolie ietwat omslachtig aan te brengen. De grootte van de reflecterende folie kan het uitzicht hinderen. Bediening met de draai-drukschakelaar enigszins omslachtig. Goede weergave, maar een beetje vaag.

 

Test Head-up displays ikikin M7 projectie
Test Head-up displays ikikin M7

iKiKin M7

Prijs (leverancier)€33,99 (amazon.nl)
Vloeroppervlak (H x B x D)2,9 x 9,2 x 5,2 cm
PrincipeOBD-2 + GPS - compact ontwerp met reflectiefolie tegen de voorruit
Testresultaten
Installatie en bediening (36%)2,6
Weergave/informatie (13%)2,5
Functies/techniek (16%)4,1
Projectie (35%)2,0
Testresultaat (100%)2,6 (voldoende)
ConclusieDuitstalige instructies, installatie is gemakkelijk. Bevestiging met zeer kleverige rubberen kussentjes, eenvoudig en met zeer goede houvast. Reflectorfolie is echter lastig aan te brengen. Bediening met de draai-drukschakelaar iets omslachtig. Goede weergave, maar enigszins wazig.