Maatwerk en renovatie autostoel voor zitcomfort

Maatwerk autostoel - Aanbrengen nieuwe bekleding

Een standaard autostoel kan op veel manieren versteld worden. Als je er even de tijd voor neemt, kun je je perfecte zit vinden. Maar er zijn natuurlijk grenzen. Want ontwerpers houden geen rekening met fysieke afwijkingen of extreme lichaamsmaten. Om dan toch fijne kilometers te kunnen maken is een aangepaste of zelfs maatwerk autostoel een oplossing.

De mogelijkheden voor maatwerk zijn eindeloos, lijkt het wel. Als we in de showroom van stoelenspecialist SAVAS (tegenwoordig Be-Ge) in in Zaltbommel rondkijken, zien we zo dertig, veertig verschillende modellen. Elke stoel heeft één of meerdere bijzonderheden die ‘m geschikt maakt voor buitengewone lichaamsmaten of afwijkingen. Directeur Frans-Jozef van Seumeren gaf tekst en uitleg over de mogelijkheden. “Er is geen mens ter wereld gelijk aan de andere. Het enige wat bij iedereen gelijk is, is de plek van het staartbeen, het onderste stukje van de ruggengraat. Die ondersteun je onderin de rugleuning met een lumbaalsteun. Dat onderdeel is dan ook ons uitgangspunt, de stoel bouwen we er als het ware omheen. Op basis van de lichaamsmaten van de klant bepalen we de juiste losse delen, zeg maar bouwstenen, waarna we op de millimeter nauwkeurig een passende autostoel kunnen maken. Er zijn vijf punten waar we in maatvoering kunnen variëren: zitbreedte, zitlengte, rugbreedte en ruglengte en de plek van de lumbaalsteun.” 

Aanpassen comfort in maatwerk autostoel

De afmetingen zijn maatwerk, door de toepassing van steviger of zachtere schuimrubbersoorten is ook het comfort aan te passen. Uiteraard zijn  kleur en bekleding te personaliseren en kun je verwarming en ventilatie in laten bouwen. Van Seumeren heeft wel zijn bedenkingen van leren bekleding: “Leer heeft een luxe uitstraling, maar je glijdt er wel op heen en weer. Je doet dan de voordelen van het maatwerk deels teniet.”

Van onze partner
Ga je het interieur van je auto schoonmaken?
Bij bol.com vind je een grote keuze uit artikelen die je nodig hebt en die handig zijn, zoals microvezeldoekjes, ontvochtigers en reinigers. Kijk snel!

Bouwpakket

Het is mooi om te zien hoe zo’n stoel als een soort van Lego-bouwpakket wordt samengevoegd. In het magazijn zien we aan de ene kant eindeloze rijen met leuningen, stoelwangen en andere onderdelen, er tegenover staan de afgemonteerde stoelen in de stelling. “Autostoelen zijn een belangrijk onderdeel van onze activiteiten. We leveren vanuit diezelfde maatwerkfilosofie ook heel veel stoelen voor vrachtwagens, treinen, bouwmaterieel en heftrucks”, legt Van Seumeren de enorme variatie uit. 

Alle uiteenlopende onderdelen ten spijt vraagt een lichamelijke afwijking bij de klant soms om verdere ‘finetuning’. Daarvoor heeft SAVAS een bijzonder meetinstrument, een mat waarmee de verdeling van de lichaamsdruk op de stoel kan worden getoond. Ik mag zelf als ‘proefkonijn’ bij Van Seumeren’s uitleg fungeren en gelijk toont het beeldscherm waar bij mij de letterlijke en figuurlijke pijnpunten liggen. Door een flinke (aangeboren) torsie in mijn ruggengraat zit ik onbewust niet recht in de stoel. Dat blijkt op het beeldscherm: de linkerhelft van mijn rug vangt veel meer druk op dan de rechterhelft.  Van Seumeren: “In een maatwerkstoel brengen we dan een aangepaste steun aan, die voor een gelijke verdeling van de druk zou zorgen.”

Een maatwerk autostoel voor elke auto

Een gekke paradox is dat een af-fabriek autostoel universeel toepasbaar moet zijn voor miljoenen mensen, maar dat hij wel is afgestemd op de auto waarin hij gebouwd zit. Bij een maatwerkstoel is dat net andersom: een SAVAS-stoel zit de bestuurder als gegoten, maar kan in principe in elke auto worden ingebouwd. “Een maatwerkstoel gaat met gemak tien jaar mee, maar kan meeverhuizen naar een andere auto”, aldus Van Seumeren. Hoewel je bij montage van een maatwerkstoel de zij-airbag moet ontberen, zijn SAVAS stoelen wél allemaal TÜV-gekeurd. Bij een ongeval kan daardoor geen gebakkelei over de kwaliteit en veiligheid ontstaan.

De kosten van een maatwerk stoel zijn stevig, zo’n 1.000 tot 1.500 euro, maar dan zit de stoel ook wel als gegoten. En wie veel kilometers rijdt zal het geld er best over hebben, want het bespaart je een hoop pijn en slijtage. SAVAS biedt de mogelijkheid om een stoel een maand lang op proef te krijgen. Bij medische noodzaak kan de klant in aanmerking komen voor een (gedeeltelijke) vergoeding, al zijn die mogelijkheden vanwege strengere eisen op dat gebied beperkt.

Een voordelig alternatief

Maatwerk autostoel - Vlakkere zitting Mazda autostoel

Af-fabriek stoelen hebben de afgelopen jaren, zeker in het duurdere segment, een enorme ontwikkeling doorgemaakt waardoor ze aan meer ‘zitbehoeftes’ voldoen. Het is dan ook het overwegen waard om bij zeer specifieke wensen in plaats van een compleet op maat gemaakte stoel een aanpassing aan de bestaande stoel te laten uitvoeren. 

Niet alleen stoelspecialisten als SAVAS bieden de mogelijkheid om een standaard autostoel verder te personaliseren, je kunt er ook voor terecht bij een goede autobeklederij. We volgden bij Beklederij Van der Werf in Leiden de aanpassing van een standaard Mazda-stoel. Eigenaar Bas Kallenberg: “We gaan van deze stoel de zitting geheel vlak maken. Alleen dan zit de eigenaar er lekker in. Voor het mooie gebruiken we straks de originele bekleding weer.” Zonder al te veel moeite haalt Kallenberg de bekleding netjes van de stoel, waarna hij met twee grote blokken schuimrubber de hellinghoek verkleint van zo’n 30° naar vrijwel nul. Kallenberg: “Ik verlijm de nieuwe laag op het bestaande materiaal zodat de boel niet verschuift. Daarna werk ik de randen zodanig af dat ze overvloeien in de ronding van de originele zijwangen. Daardoor kan de bekleding er zonder aanpassingen gelijk weer overheen.” 

Van onze partner
Reserveer je parkeerplaats bij een Q-Park
Reserveer snel en profiteer van de voordelige tarieven! In- en uitrijden kun je op kenteken doen.

BMW wordt Citroën

De aanpassing is een voordelig alternatief voor een dure maatwerkstoel, zo blijkt. Kallenberg: “Hoe vaak hoor je niet dat mensen een andere auto kopen omdat ze in hun huidige niet lekker kunnen zitten. Dat is natuurlijk kolder, want er zijn zoveel mogelijkheden om tegen geringe kosten je eigen stoel te personaliseren. Eigenlijk kunnen we een complete stoel ombouwen. Als het moet kan ik een BMW-stoel laten aanvoelen als een stoel van een Citroën.” Zijn klantenkring bestaat uit particulieren én autobedrijven. “Wanneer een klant helemaal wég is van een auto, maar er niet lekker in zit of bepaalde functies mist , gaat de verkoop geheid niet door. In overleg met de klant pas ik de stoel dan aan. In negen van de tien keer schieten we in de roos, en dat tegen geringe kosten.”

Onzichtbare luxe

Maatwerk autostoel - Plaatsen stoelverwarming

Door toevoeging van vaak onzichtbare accessoires kun je een simpele stoel upgraden naar een limofauteuil. Als voorbeeld bouwt Kallenberg een opblaasbaar kussentje in de wang van een ‘uitgeklede’ stoelzitting. Hij legt uit: “Hiermee kun je de wangen van de stoel oppompen, waardoor je kan variëren in de zijdelingse steun. Op dezelfde manier kun je ook een verstelbare lendesteun inbouwen.” Niet alleen op orthopedisch gebied is er veel mogelijk, ook qua luxe is er veel aan een stoel te veranderen. Een gewild accessoire is verwarming van de zitting (foto), maar ook stoelmassage is eenvoudig maar toch keurig uit het zicht achter de originele bekleding achteraf in te bouwen. 

Stoelreparatie

Maatwerk autostoel - Loshalen stoelbekleding

Net als de rest van de auto is de stoel aan slijtage onderhevig. In hoeverre dit het comfort en de staat van de stoel benadeelt hangt af van het postuur van de persoon die erop zit, in- en uitstappen en uiteraard de kwaliteit van de gebruikte materialen. Door de bank genomen kun je zeggen dat het comfort van de stoel na 120.000 kilometers danig afneemt. Je kunt dat voor lief nemen, maar weet wel dat reparatie heel goed mogelijk is. Op Kallenbergs werktafel staat de stoel van een echte liefhebbersauto, een Volvo 850 T5R. Het meubilair is duidelijk aan het einde van zijn Latijn. Het leer is gescheurd, de alcantara wangen van de zitting zijn flinterdun geworden en ook het schuimrubber heeft, getuige de uitgelubberde wangen, zijn beste tijd allang gehad. De eigenaar wil de zetels in originele staat hersteld hebben. “Deze stoel gaan we onzichtbaar in ere herstellen’, kondigt de autobekleder aan. 

(Dit artikel was eerder geplaatst in AutoWeek 30, 2014)