Houd hiermee rekening bij goede dakdragers

Dakdrager Mercedes-Benz E T-series

Fietsen, boxen of tenten - met de goede dakdragers en accessoires is bijna elke auto om te toveren tot een praktische lastezel. Waar moet je op letten?

Zelfs de kleinste tas past er op een gegeven moment niet in. Vakantiereizen met de auto zijn al snel een logistieke uitdaging. De kofferbak is te klein. En dan zouden nog de mountainbikes meegaan en de surfplank en …

Goede dakdragers passen precies

Wat te doen? Antwoord: ga ermee het dak op. Het enige wat je nodig hebt zijn dragers en het juiste laadsysteem. De basis voor elk veilig transport op het autodak zijn twee basisdragers. Dit zijn een paar stabiele staven van aluminium profielen (duur) of gegalvaniseerd staal (goedkoper), die links en rechts op het dak worden gemonteerd met elk twee ankers. Klinkt onfeilbaar, maar dat is het niet. Afhankelijk van het voertuigmodel zijn er verschillende bevestigingssystemen. Als je de verkeerde koopt, krijg je deze dingen niet vast of - erger nog - krassen op je auto.

Dakdragers vormen de basis

De zes belangrijkste constructies zijn hieronder te zien. Ze variëren in prijs tussen de €50 en €200. Dit legt de basis voor alle verdere dakconstructies. Nu is het belangrijk om op te merken wat voor soort bagage er vervoerd wordt. De vakhandel, zoals Winparts, biedt voor bijna alles en iedereen een passende oplossing.

Deze zes bevestigingssystemen voor dakdragers zijn verkrijgbaar. Welke drager voor welk automodel? We zetten lijsten en specificaties op een rij.

  • Gesloten rail. Het is het meest voorkomende draagsysteem, vaak geïnstalleerd op SUV's. De gesloten variant lijkt op een railachtige constructie. De dragerpositie is vrij te kiezen. Let op: Op sommige modellen alleen decoratie en geen dakbelasting toegestaan. 
  • Open rail. De open versie is slechts op enkele punten met het dak verbonden. Gewoonlijk standaard voor terreinwagens en kan als speciale uitrusting worden besteld, bijvoorbeeld voor stationwagons. Naast een rustieke uitstraling optimale bevestiging van de draagsystemen.
  • Bevestiging aan een vast punt: Bevestigingspunten zijn op bepaalde punten voorgemonteerd onder plastic afdekkingen. Daaronder bevinden zich meestal schroefdraden voor schroeven die in het dak zijn ingebed.
  • De T-sleuf. Hier lopen plastic hoezen over het hele autodak. Daaronder zijn ingewerkte rails weggewerkt, waarin accessoires zoals dakdragers verankerd kunnen worden. Voordeel: betere aerodynamica, minder windgeruis.
  • Het normale dak. Er zijn ook bevestigingssystemen voor modellen zonder rails, regengoten of fabrieksankerpunten. Hier worden met rubber beklede voeten met bevestigingsclips aan het dakframe vastgemaakt. Nadeel: vaak onhandige montage en kans op sterk windgeruis.
  • Klassieke regengoot. Komt veel voor bij oudere modellen en zorgt voor een veilige montage van balken of daktuinen. De positie van de houders is relatief flexibel en de montage is meestal eenvoudig.

Verschillen in prijs

Als je alleen andere vakantiebagage zoals reistassen, ski-uitrusting, strandspullen of speelgoed wilt opbergen, is als aanvulling een klassieke dakkoffer ideaal. Veilig en droog transporteren met een extra laadvolume van 300 tot 600 liter kost tussen de €150 en €900. Kwaliteit heeft ook hier zijn prijs.

Verder zijn er speciale skiboxen en transportsystemen voor fietsen, surfplanken of kano's. Vanaf €1.200 bieden daktenten een tweepersoonsbed op de auto.

Let op hoger zwaartepunt

Belangrijk: een hoger zwaartepunt, meer gewicht en een grotere luchtweerstand beïnvloeden de rijeigenschappen. Aangezien ongeveer 85 procent van de dakbelasting op de achteras werkt, wordt niet alleen de remweg langer. Het bochtgedrag voelt minder zeker. Uiteraard neemt het brandstofverbruik toe. Er is geen wettelijke maximumsnelheid, maar we raden 130 km/h aan.

Let op hoogte en omvang dakbelasting

Belangrijk voor de veiligheid: let op gewichten en afmetingen! Het verschil tussen het bruto voertuiggewicht van de auto en het leeggewicht resulteert in het toegestane laadvermogen. De gegevens staan ​​op het kentekenbewijs. Een ander belangrijk punt: dakbelastingen. De ‘dynamische dakbelasting’ geldt tijdens het rijden, staat in het instructieboekje en ligt meestal tussen de 70 en 100 kilo. Je kunt het ook gratis opzoeken via de Kentekencheck op onze website. Dakopbouw plus bagage mag deze waarde niet overschrijden. Bij daktenten is de ‘statische dakbelasting’ belangrijk. Het is veel hoger zodat twee volwassenen plus een kind op het dak kunnen slapen. Dakkoffers hebben een maximale belading van 75 kilo. Overbelading kan in 2023 een boete opleveren van maximaal €160.

Ladingen mogen niet breder zijn dan 3 meter en bij personenauto's niet hoger dan vier meter. Aan de zijkanten mag de lading echter niet meer dan 20 centimeter uitsteken. Aan de voorzijde van de auto mag niets uitsteken, aan de achterzijde maximaal 1 meter zonder, en maximaal de helft van de lengte van je auto of 5 meter mét een markeringsbord.