Bouwt Renault de beste diesel?
Renault mag dan een aantal dramatische jaren hebben beleefd met de Laguna (de versie die in 2001 verscheen, verbetering volgde later), vandaag gaat het in Nederland heel goed met het merk. Niet in het laatst vanwege het succes met de 14%-versies van de Mégane en de Clio. En dat dankzij de zuinige dieselmotor in het vooronder. Dat blokje gaat niet alleen spaarzaam met brandstof om, hij behoort ook nog eens tot de categorie beschaafde, gecultiveerde diesels. Stil en soepel, zo kennen we de 1.5 dCi.
Gaan we hier nu Renault zitten ophemelen? Een beetje misschien, maar dat is niet de insteek. De 1.5 dCi dieselmotor van Renault komen we tegenwoordig namelijk ook tegen in auto's van Mercedes-Benz. Wie had dat ooit gedacht? Zeker, zonder samenwerking ben je nergens in de auto-industrie. Maar een Benz met een Franse diesel? Jawel. Onder de motorkap van de A en B 160 CDI en van de A180 CDI snort de 1.461 cc metende Franse betrouwbare diesel van Renault.
Renault
Maar niet alleen de A en B hebben een dCi-diesel van Renault. Ook de jongste C-Klasse krijgt 'm, en wel de 1.6, die dienst gaat doen in de C 180 CDI en C 200 CDI. Het lijkt mij voor een merk als Mercedes-Benz, dat je toch wel tot de dieselpioniers mag rekenen, een hele stap om bij haar Franse collega aan te kloppen voor een dieselmotor. Of zelfs voor een complete auto: de Kangoo rijdt tegenwoordig ook rond met een ster op de neus (de Citan). Veel nietsvermoedende, trouwe klanten zullen na een carrière die 30 jaar geleden begon met een oerdegelijke 190 D nu een nieuwe C 200 CDI bestellen om na een paar weken sturen de geweldige Duitse dieseltechniek te prijzen. Het kan verkeren.
Stuttgart
Voor Renault is het natuurlijk prachtig om te kunnen leveren aan Mercedes-Benz. Want hoe luidt de pay off van het merk uit Stuttgart ook alweer? Juist: 'Das beste oder nichts.' Zo, die kan Renault in zijn zak steken!