0-100: fascinatie en misverstanden

Bugatti Veyron 16.4 Grand Sport Vitesse

De sprint. Waarom trekt het ons zo? Topsnelheid is nooit zo relevant, maar nul-tot-honderd-tijden weten veel autoliefhebbers van tientallen, zo niet honderden, modellen uit hun hoofd. Sowieso geeft het iets van het kaliber aan. Zo is alles onder de tien seconden al vlot, onder de acht wordt het snel, onder de zes kan je echt meedoen en alles onder de vijf seconden accelereert sneller dan de meeste mensen ooit in hun leven met een auto zullen gaan.

De tijden zijn de afgelopen tien jaar in razendtempo gedaald. Hele massa's sportsedans zitten al ruim onder de vijf seconden (RS6 in 3,9?? WOW) , iets waar je tien jaar terug een 911 Turbo voor nodig had. Dit heeft niet alleen te maken met vermogensgroei, maar vooral met supersnelle automaten en launchcontrol. Combineer je een auto met deze zaken en heeft hij nog vierwielaandrijving ook, dan is een snelle tijd gegarandeerd. En hier gaan mensen nog wel eens in de fout. Omdat auto's met deze voordelen soms veel krachtigere sportwagens verslaan, gaat men ervan uit dat het totaalkaliber van die laatste dan ook niet zo denderend is. Zo worden de Nissan GT-R en de Golf R vaak gebruikt om andere auto's af te kraken. Met DSG klaart de snelle Golf de sprint in een verbluffende 5,5 seconden (ik ben benieuwd naar de nieuwe Audi S3-tijd...). Stel dat je een handgeschakelde Golf VI GTI zou opvoeren naar 270 pk. Dan nog zou je niet eens in de buurt komen van de Golf-R tijd. Sowieso komt die laatste zonder wielspin van zijn plek door zijn 4WD. Vervolgens schakelt DSG sneller dan je het ooit met de hand zou doen én ook nog eens op het meest ideale moment. Terwijl je in de GTI alleen maar tegen wielspin aan het vechten bent.

Voor achterwielaangedreven auto's geldt hetzelfde. Soms hebben ze launchcontrol (BMW M-modellen bijvoorbeeld) dat de wielspin onder controle moet houden, maar deze systemen zijn soms zo ingewikkeld dat er bij het stoplicht geen beginnen aan is. Bij andere RWD-auto's ben je overgeleverd aan je eigen kunde. Leuk, een Corvette ZR-1 doet 0-100 in 3,6 seconde (fansboys: "hahaha GT-R is veel sneller etc etc etc") Maar stel je krijgt zo'n auto en staat bij het stoplicht naast een ruim 100 pk minder sterke 911 Turbo S. Nou, veel succes. No way, dat je 'm in deze tijd naar de honderd krijgt. Grotere kans dat de auto staat te dansen, zoekend naar grip. Die theoretische 0-100-tijd is dan niet bar veel waard. Als je de 4,0 haalt is het knap. Daarna is het een ander verhaal, want vermogen gaat echt tellen bij hogere snelheden. Niet voor niets beginnen deze jongens altijd met een rollende start, omdat het veel meer zegt over de auto's in kwestie. Een staande start is alleen relevant als beide auto's launchecontrol hebben. En dan nog gaat het soms mis. Zo reageren veel auto's met DSG pas enkele tienden van seconden nadat je het rempedaal hebt losgelaten. Het maakt voor de meting niet uit, die begint pas te lopen als de auto zich in beweging zit. Maar als je op groen licht moet reageren, loop je dus een achterstand op. Dat was het probleem bij deze sprint, waarbij de R8-bestuurder werd verweten dat hij niet op zat te letten. Jawel, maar de R-tronic halfautomaat reageert gewoon traag. Daar doe je niets aan.

Nog een leuke manier om 'vals' te spelen: de versnellingsbakoverbrengingen. CVT's zijn zonder uitzondering vlot, omdat ze geen schakelmomenten hebben. Zelfs DSG-achtigen kunnen daar niet tegenop. Ook leuk: auto's die 100 km/h halen in de tweede versnelling, zoals de VW Polo Blue GT. Met 140 pk zit hij in 7,9 seconden op 100 km/h. Hij haalt precies 101 km/h op de GPS in het tweede verzet. Lekker! Was het 99 geweest dat was er minstens een halve seconde bijgekomen. Terwijl het potentieel van de auto totaal niet verandert. Dan nog een laatste punt: als je een dieselauto en een benzine-auto hebt die allebei in 6,5 seconde naar de honderd gaan, dan rijdt de diesel de benzine-auto in de praktijk helemaal zoek. Bij een 0-100 sprint gebruik je namelijk het hele toerengebied. Maar hoe vaak kom je bij een benzine-auto nu eigenlijk boven de 5.000 tpm? Het koppelrijke turboboost toerenterritorium van een diesel is daarentegen ook het motorbereik waar je dagelijks veel gebruik van maakt. Een snelle dieseltijd is daarom veel indrukwekkender dan een even snelle benzinetijd.

Ik maak er evengoed vaak een sport van een auto's zo snel mogelijk te meten. Het gaafste is als het lukt met een tijd die onder fabrieksopgave. Porsches zijn vaak dankbaar, men is altijd voorzichtig met hun eigen schatting. Mijn snelste meting ooit was daardoor een 911 (997-II) Turbo die in 3,24 s. naar 100 km/h ging en 11,0 naar 200 km/h. Hier was het dan ook vrij gemakkelijk. Sport-plus stand aan, gas geven, rem los en gaan. Dat lukt je zelfs bij het stoplicht nog. En dat is wel eens leuk...

Lezersreacties (128)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.