Altijd feest met Volker Strycek en zijn OPC-team

Volker Strycek OPC
Wat zullen de jongens van het Opel Performace Center onder leiding van Volker Strycek allemaal nog voor ons in petto hebben? Een nieuwe Astra OPC, die komt geheid. Misschien ook nog een Meriva met de pretletters op de achterklep? Daar zijn ze in echt niet te beroerd voor. Van de vorige Meriva was er ook een OPC, al is die in Nederland nooit geleverd.
Voormalig DTM-piloot Strycek mag zich met zijn team naar hartelust uitleven, die indruk heb ik altijd. Kijk naar de Insignia OPC, die heeft toch maar mooi 325 pk onder de kap. En je merkt het ook altijd bij de persintroducties van OPC-modellen.
Dat het enthousiaste mensen zijn, bleek al bij de eerste kennismaking met een OPC-Opel begin 2000. Toen konden we ons een paar uur lang met de driedeurs-Astra OPC met 160 pk uitleven op een voormalige luchtmachtbasis in de buurt van Frankfurt. Het circuit was zo uitgezet dat je op het rechte stuk als het ware aan de verkeerde kant van de weg reed. Tegenliggers, andere OPC-piloten, passeerden rechts, zonder pillonen of strepen ertussen. Volker (de man op de foto rechts), met het uiterlijk van een saaie oom met filatelie als hobby, zei vooraf droogjes: 'let wel even op, want twee auto's die met elk 200 km/h op elkaar knallen maakt een impactsnelheid van 400 km/h.' De vorige Astra, Zafira en Vecta OPC werden voor het eerst uitgelaten op stukke van de Targa Florio op Sicilië en bij de introductie van de Insignia OPC was het ook weer zo'n feest. Roy kon zich toen naar hartenlust uitleven.
Het mooiste van het tienjarige bestaan van OPC vind ik nog de Opel Astra Stationwagon OPC. Bij zo'n Astra station denk je aan een vervoermiddel voor kopieermachinemonteurs, aan dempende thermoskannen koffie die op parkeerplaatsen op het dashboard worden gezet en is het model op leeftijd dan kom je 'm vaak met ladders op het dak tegen. Als OPC knalde de Astra Stationwagen echter in een best wel rappe 7,8 seconden van 0 naar 100! In 2003 maakte ik een verhaal met de OPC-Station naast een handige jongen die in een Astra F Stationwagon het turboblok uit een Calibra had geschroefd. Mooie test. Maar ook de toekomst belooft weer leuk te zijn.
De eerste geruchten over de nieuwe Opel Astra OPC zijn al goed, en kom op Volker, praat net zo lang in op de Opel-directie tot je  een Astra OPC Sports Tourer mag ontwikkelen. Lekker over de top!

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.