Stilstand is achteruitgang

Parkeren in Amsterdam - foto: ANP
Heb je het gisteren gehoord? De gemeente Amsterdam wil parkeren voor 'vuile' auto's duurder gaan maken. Of de hele gemeente daar zo ver denkt of alleen de linkerkant van de raadszaal is mij niet bekend, maar het plan ligt er. In ambtenarenjargon heet dat: differentiatie van parkeertarieven naar milieukenmerken.
Het traineren van de automobilist is nu eenmaal het stokpaardje van de ware milieulobbyisten en elke gelegenheid wordt benut om het autorijden te ontmoedigen. Of beter: duurder te maken. Eigenaren van een auto uit een bouwjaar voor 1990 of van een diesel zonder roetfilter zijn de sigaar. Zij gaan in sommige gevallen € 7,50 per uur betalen. Onvoorstelbaar. Past ook niet bij het sociale karakter van de partijen die dit soort ridicule plannen lanceren. Het zijn immers de minder bedeelden, de sociaal zwakkeren, die in die oudere auto's rijden? Maar zoals Bin Laden de verpersoonlijking van het kwaad is, zo groeide de auto uit tot de blikgeworden veroorzaker van de smeltende ijskappen.
Hoe gaat Amsterdam dit controleren? Er komen parkeermeters waar je het kenteken van je auto moet invoeren. De meter is gekoppeld aan de database van de RDW. Tja, daar sta je dan met je 89-er Golfje met katalysator op LPG, die minder vervuilend is dan de tweetakt scooter die op dat moment voorbij raast of het leuke sloepje met tweetakt buitenboordmotor in de gracht. En dan hebben we het nog niet eens over al die oude dieseltaxi's, vrachtwagens, bussen en dieselende rondvaartboten. En dan nog iets: een auto die stilstaat stoot toch niets uit? Juist! Dus zou je zelfs een bonus moeten krijgen als je een zogenaamde vuile auto parkeert.
Ik ben echt niet tegen milieumaatregelen, maar we moeten de redelijkheid niet uit het oog verliezen.

Lezersreacties (67)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.