Zeekr 7X (2025) #2
autoreview

Signalement
Versnellingen | 8, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 4.000 km |
Als computer een 10 maar ja het is een auto!
- 4.000 km
Na de afgelopen vijf jaar met veel plezier in mijn Alfa Giulia te hebben gereden ( zie review Giulia) moest het onvermijdelijke toch een keer gaan gebeuren, de overstap naar een volledig elektrische auto. Mogelijk had ik nog hybride mogen gaan maar dat voelt voor mij niet goed, korte ritjes elektrisch en vervolgens 1 op 9 rijden vanwege het hoge wagengewicht, dus dan maar geheel elektrisch.
Na veel modellen gezien en geprobeerd te hebben uiteindelijk besloten voor een 7X te gaan, zonder er ook maar een kilometer in gereden te hebben. Overtuigd door het rijgedrag van de 001 en de grote accu, laadcapaciteit en toch ook wel het uiterlijk van de auto.
Met name de achterzijde vind ik geslaagd en ook het zeer ruime interieur zijn grote pluspunten. Dus snel besteld zodat hij met het introductiepakket geleverd kon worden.
Een veel gehoorde reactie op dat moment uit de omgeving "bestel jij een Chinees", helemaal grappig bij mensen met een Volvo die dus niet beseffen dat het allebei Geely producten zijn.
Bij aflevering is uitgebreid de tijd genomen om uit te leggen hoe het allemaal in zijn werk gaat en ik moet zeggen dat de volledig via het scherm lopende bediening best snel went. Na twee weken kon ik alle functies redelijk snel vinden en bedienen. Fijn is de wijze waarop een aantal hoogst irritante en bemoeizuchtige functies snel weg geswiped kunnen worden.
De grote relatief zachte stoelen zitten verrassend fijn, ze doen mij qua comfort een beetje denken aan de vroegere royale stoelen zoals die in mijn gedachte in de grotere Peugeots zaten. Zeker na de veloce stoelen in mijn Giulia , die wat mij betreft onovertroffen blijven, een grote meevaller. Het zitcomfort achterin is helemaal royaal.
In de diverse tests lees je veel over al dan niet premium, een woord waar ik niet veel mee kan. Bij een Audi wordt er standaard over premium gesproken maar als ik dan terugdenk aan mijn A4 is toch moeilijk te ontdekken wat daar nu premium aan zou zijn tov bijvoorbeeld deze Zeekr. Gebruikte materialen zijn mooi en voelen fijn aan. Natuurlijk zijn er zaken te vinden die afbreuk doen aan de beleving zoals de deeltjes met zwarte pianolak, wat mij betreft niet van deze tijd en ook de binnenzijde van het stuur en de stuurkolom is van een goedkoper materiaal maar dan heb ik wel zo ongeveer gehad. Het overig voelt mooi en ziet er goed ontworpen uit.
Qua gadgets en computerscherm hebben de programmeurs en ontwerpers zich helemaal uitgeleefd. Zet hem in de relax modus, je stoelen gaan in de ligstand, het dak sluit zich en het kampvuur begint te knetteren op je scherm en de boxen. Of geef een lichtshow met de buitenbox aan. Ik kon het me allemaal niet bedenken maar het kan en zit erop. Maar eerlijk is eerlijk je zal het waarschijnlijk 1 keer gebruiken je koopt hem tenslotte om ontspannen vele kilometers te rijden. En ja, dan blijkt dat een auto niet zomaar recht vooruit gaat.
Mijn uitvoering, de long range met ruim 400pk, gaat ondanks het gewicht goed vooruit. Dat grote gewicht merk je overigens best goed maar is niet perse vervelend en ook de vering kan het gewicht best verdragen. De luchtvering op het duurdere model zal qua comfort wellicht meer brengen maar ik vind het niet erg om zo nu en dan wat mee te krijgen van de weg waar ik op rijd. De cruise control (CC) werkt bij mij tot maximaal 130 en gaat altijd met 5km per instelling, ik heb dat liever per km ingesteld en ook boven de 130. Ook het automatisch afstand houden wat met CC niet uit te zetten is maakt dat ik de CC minder gebruik dan voorheen.
So far so good, maar dan.
Een basis eigenschap is dat een auto in ieder geval zonder veel moeite rechtdoor rijdt. Dat doen mijn Panda's uit 1988 en 2021 en mijn Fiat 500 tenslotte ook zonder problemen. En juist dit punt krijgt de 7X Long Range niet onder controle, de auto vraag continu stuurcorrecties in een rechte lijn en op hogere snelheid wordt het af en toe toch echt tricky. Ik moet er niet aan denken dat ik op versmalde wegen bij wegwerkzaamheden naast een andere auto rijdt. Passagiers voelen zich ook zeker niet op hun gemak al helemaal niet als ze gevoelig zijn voor wagenziekte. Al met al een tekortkoming die je voortdurende concentratie vraagt en die in 1 klap alle positieve eigenschappen teniet doet.
De autotests die ik tot op heden heb gelezen zijn allen uitgevoerd in de duurdere uitvoering met luchtvering en hier zou het probleem zich niet voordoen, waardoor de recensies hier tot op heden geen melding van maken.
Zelf heb ik hier verschillende malen contact over dit probleem proberen te krijgen binnen Zeekr maar een reactie blijft uit , evenals in de Zeekr service app waar veel gelijksoortige meldingen zijn te lezen. Bij Zeekr in Huis ter Heide gaf de verkoopmedewerker afgelopen weekend aan dat het inderdaad een bekend probleem is bij de 7X LR, maar verder was er geen oplossing op dit moment. Tsja daar moet je het dan mee doen in de hoop dat dit probleem toch echt opgepakt gaat worden.
Mocht je een 7X overwegen, het is op veel vlakken en fantastische auto maar ga dan niet voor de Long Range uitvoering zolang er geen oplossing is voor de gebrekkige rechtuit stabiliteit, de Privilege heeft dit issue naar verwachting niet.
Zelf kan ik niet anders dan hopen dat men het probleem serieus neemt en gaat oplossen, wordt vervolgd.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.