Zeekr 7X (2025)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 1, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2025 |
Jaar van aanschaf | 2025 |
KM-stand laatst | 1.599 km |
De ZEEKR 7X Long Range
- 1.599 km
Daar is ie dan. De eerste review van de Zeekr 7X (long range). Voor diegene die niet geïnteresseerd is in het hele voortraject verwijs ik je graag verder naar beneden naar het deel DE AUTO. Voor de rest neem ik jullie graag mee in het voorafgaande proces.
AANLEIDING
De ZEEKR 7X is een hele andere auto dan de auto die ik in de afgelopen 4,5 jaar heb gereden. Mijn vorige auto was een Mercedes A180 business luxury met panoramadak uit begin ‘21. Deze auto heb ik met veel plezier gereden. Het was tijd om een nieuwe leasekoets uit te zoeken vanwege het bereiken van de leaseduur. Eisen voor de nieuwe auto: elektrisch (eis van de zaak), veel bagageruimte (recente gezinsuitbreiding + medium grootte hond), een “goede” range (300 km in de winter zonder laden en zonder in te boeten op comfort) en een beetje goede specs qua snelladen zijn ook mooi meegenomen voor de winter- en zomervakanties. voor de rest nog wel een wensenlijstje, maar minder relevant.
SHORTLIST & KEUZE
De keuze was eind vorig jaar al 100% zeker. Het wordt de nieuwe model Y juniper. Toen ik eenmaal rond februari/maart actief aan de slag ging met het bestelproces was mijn mening bijgesteld. Dat had weinig met het product te maken, maar wel met de rare capriolen van de heer Musk. Dit betekende een nieuwe shortlist of eigenlijk überhaupt een shortlist. Ik vind het zelf altijd wel een prettig idee dat het model dat ik rij niet na de helft van de looptijd een nieuwe facelift krijgt en ik het gevoel heb in een oud model te rijden (voor een leaseauto!). Dit is overigens bij de Mercedes niet helemaal gelukt. Het model moest dus niet al een paar jaar oud zijn. De lijst bestond uit de Cupra Tavascan, Polestar 4, de gefacelifte Skoda ENYAQ, de gefacelifte Kia EV6, XPENG G6 en de Zeekr 7X. De polestar 4 reed fantastisch al was de locatie van de dealer midden in Amsterdam niet prettig voor de proefrit. Viel echter af vanwege het claustrofobische gevoel vanwege een ontbrekende achterruit en daarmee te weinig daglicht voor de viervoeter. De Cupra Tavascan was een leuk aangeklede en stoer ogende auto, maar veel plastic afwerking, niet echt snel qua snelladen en qua rijgedrag toch wel minder geraffineerd als bijv. de polestar 4. Toen een proefrit geboekt bij XPENG voor de G6, omdat ik die qua specs wel interessant vond. Ik heb de proefrit uiteindelijk geannuleerd aangezien ik persoonlijk de lightbar aan de voorzijde niet mooi vond ogen + een facelift er binnen een aantal maanden aan zat te komen. De Skoda ENYAQ en Kia EV6 heb uiteindelijk niet proefgereden omdat ik vond dat er al voldoende van die modellen op de Nederlandse wegen reden. Toen op de bonnefooi naar ZEEKR in Zeist gereden, want de 7X zou ergens rond die periode naar Nederland komen. Helaas stond die daar niet, maar de verkoper suggereerde om een rit in de 001 te maken, zodat ik wat meer gevoel zou krijgen bij de auto’s van dit merk. De proefrit een aantal dagen later gedaan. De 001 reed erg comfortabel en de afwerking naar mijn idee hoogwaardig (genoeg voor mij), de piepjes waren gelukkig wel snel uit te zetten. Ik had het geluk dat de 7X achter de schermen, weliswaar deels bedekt, even snel te bezichtigen was. Eerste indruk daarvan: zeer ruim, mooie materialen en premium gevoel. Mooie bijkomstigheid waren de extra pakketten die in Q1 gratis waren, dus fiscaal voordelig om nog voor eind maart te bestellen. Dit betekent o.a. een HUD, betere speakers en lederen bekleding. De 20” velgen passen helaas niet in mijn leasebudget, tenzij ik voor de goedkopere witte carrosseriekleur zou kiezen. De wat meer bijzondere groene kleur icm de standaard 19” velgen spraken mij meer aan. Nou ben ik mij er terdege van bewust dat een shooting brake als de 001 wel degelijk anders zal rijden dan de potigere 7X, maar de keuze was, zonder proefrit in de 7X die pas in Q2 daarvoor beschikbaar was, voor de komende 4 jaar gemaakt. Over de rijervaring van de 7X kon ik enigszins wat informatie krijgen vanuit de Chinese YouTube reviews. Die gaven mij een goede indruk van het comfort van de auto om deze te bestellen. Range tot 620 km (WLTP), snelladen op 800 volt techniek tot 480 kW/h, bagageruimte 539 Liter plus nog een frunk van 66 Liter.
DE AUTO
Inmiddels de eerste 1600 kilometers op de teller. De vele piepjes is wel erg wennen, al is dat natuurlijk niet beperkt tot alleen deze auto. Deze zijn gelukkig snel uit te zetten. Ik merk dat ik t.o.v. mijn vorige auto (Mercedes A-Klasse) wel echt in een zware koets rij. Desondanks een mooie acceleratie met een 0-100 tijd van 6 seconden. De auto rijdt comfortabel. De stoelen voelen wel wat aan de zachte kant. Ik kan daar wel aan wennen, maar dat is niet voor iedereen.
Qua afwerking vind ik persoonlijk niet dat deze kan tippen aan de Duitse premium merken. Ik heb de 001 gereden en in mijn herinnering voelde dat net wat hoogwaardiger aan qua materiaalgebruik dan de 7x. Dat wil niet zeggen dat de materialen goedkoop aanvoelen. T.o.v. bij de Cupra Tavascan is dit dit bijvoorbeeld echt wel een stap omhoog. Ik beschouw het als alternatief voor premium, maar qua materiaalgebruik net niet op hetzelfde niveau.
Het snelladen heb ik nog niet uit hoeven proberen met voldoende laadvoorzieningen bij werk en in mijn woonomgeving, dus die hoe dat zich verhoud tot de theorie is nog een leuke verrassing.
Qua adaptive cruise controle en lane assist rijdt de auto keurig, behalve als meerdere rijstroken samenvoegen of wanneer een bocht wat scherp is. Dan raakt die auto weleens in de war. Het regeneratief remmen is met name wennen als je vanaf een constant cruise control opeens moet afremmen, omdat bijv iemand in je rijstrook invoegt. Daar liet ik met mijn vorige auto rustig uitlopen om ruimte te creëeren. Ik heb het regeneratief remmen op zijn Max staan, dus daar is eventueel ook een mogelijkheid om dat harde remmen wat aan te passen of geheel uit te zetten.
Minpunt is dat het mij wel enige moeite kost om de AC op een dusdanige manier af te stellen dat deze goed conditioneert, maar niet te hard/zacht/op mijn gezicht/op mijn lijf blaast. Hopelijk is dit een kwestie van uitproberen. Verder adverteert ZEEKR met een Max cruise control snelheid van 150 km/u. Mijn auto is niet boven de 130 in te stellen, wat ikzelf vervelend vind want in de praktijk rij je een stuk minder hard dan dat. Hopelijk is dit in de toekomst softwarematig aangepast. Ook de duurdere speakers (ZEEKR sound) valt in de praktijk tegen. Dit zat gelukkig in een pakket als optie meegenomen. Van een duurdere optie zou ik meer verwachten. Ook is de afwerking van de ene speaker goed, terwijl andere speakers met hard plastic zijn afgewerkt. Net wat details die iets doen met het hoogwaardigheidsgevoel.
Tot nu toe rij ik met veel plezier in deze auto. Je merkt dat de auto ook wel aandacht trekt. In de afgelopen maand ben ik dezelfde auto 1x eerder tegengekomen. Het blijft dan ook tot nu toe een unieke verschijning op de weg. Tot nu toe blij met mijn keuze voor deze bolide.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.