Zeekr 001 (2023)

autoreview

Zeekr 001 (2023)

Signalement

Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf5 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 67%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Ademloos / Breathless

  • 5 km

Nederlands:
Ik koos de Zeekr 001 Privilege uit een shortlist die de VW ID7 en Tesla Model 3 Highland omvatte. De Zeekr 001 Privilege is een geweldige keuze voor mij gebleken en ik heb na 500 km rijden zeer positieve ervaringen met de auto gehad. De auto heeft nog meer ruimte en betere stoelen dan mijn Volvo S90, en de rit is zeer comfortabel. De handling is geweldig, zelfs in comfortmodus, met soepele acceleratie en bochten. De ACC werkt geweldig, met soepele acceleratie en vertraging, en de ventilatie is ook geweldig. De gebruikersinterface is intuïtief en gemakkelijk te gebruiken, en de HiFi-kwaliteit is goed. De auto heeft een bereik tot 460 km (van 585 WLTP) bij ~3 graden Celsius, en ik kon 0-100 km/u in 3,8 seconden drie keer doen. Ik reed de eerste 500 km op de snelweg, met 50% overdag bij 110 km/u en 50% 's avonds bij 134 km/u.

Leuk feitje: Ik rijd de 3e Zeekr 001 in Europa en veel mensen draaien hun hoofd om als ze deze auto zien.

English:
I chose the Zeekr 001 Privilege from a shortlist that included the VW ID7 and Tesla Model 3 Highland. The Zeekr 001 Privilege has been a great choice for me, and I've had very positive experiences with it after driving 500 km. The car has even more space and better seats than my Volvo S90, and the ride is very comfortable. The handling is great, even when in comfort mode, with smooth acceleration and cornering. The ACC works great, with smooth acceleration and deceleration, and the ventilation is also great. The user interface is intuitive and easy to use, and the HiFi quality is good. The car has a range of up to 460 km (of 585 WLTP) at ~3 degrees Celsius, and I was able to do 0-100 km/h in 3.8 seconds three times now. I drove the first 500 km on the highway, with 50% during the day at 110 km/hour and 50% in the evening at 134 km/hour.

Fun fact: I drive the 3rd Zeekr 001 in Europe, and a lot of people turn their heads when they see this car.

1200KM

  • 1.200 km

Nog steeds even enthousiast over deze auto! Wat een comfort! Ik heb zo ongeveer 20 jaar diesel gereden en had (onterecht) last van range anxiaty voordat ik de auto aanschafte. In werkelijkheid is dat onzin want ik rijd meestal stukken van ca. 100-200km waarbij ik overdag 104 (gps) km/u rijdt en 's avonds 130 (gps) km/u. In beide gevallen kan ik zelfs in de kou prima uit de voeten met de range (waarbij ik dan ook nog alles aan heb staan airco, verwarming, etc.. en niet op eco stand en laad tot 90%). Zelfs dan heb ik meer dan 430 km range. Consumptie varieert bij mij op basis van de hiervoor genoemde parameters tussen de 20kwh/100km tot 24 kwh/100km. Ik heb al heel wat keren een 0-100 (in 3.8 seconden) test gedaan voor de vele belangstellenden ;-). Anderen in de Zeekr 001 Drivers Group melden zuiniger cijfers.

Het overkomt ons Zeekr 001 rijders dagelijks dat mensen achterste voren op hun fiets zitten of twee keer omkijken etc..veel positieve reacties op deze top auto! Vandaag nog een vrachtwagen chauffeur die goedkeurend om de auto heen liep en daarna terwijl ik wegreed een video maakte 😅👍.

Adaptive Cruise Control werkt top (beter dan mijn Volvo S90), Lane Keeping werkt anders, moet even wennen. Wel nog zo nu en dan last van Ghost Breaking en heel soms wat nerveus stuur gedrag (hangt af van de belijning). Er is een update op komst (NZP) die verbeteringen en nieuwe autonome features toevoegt.

Zeer positief is dat Zeekr Support zeer snel en serieus reageert en de feedback gelijk doorstuurt naar de Zeekr engineer. Tevens communiceren ze hierover uitermate correct, vriendelijk en snel.

Al met al dus absoluut geen spijt van deze aankoop en ook niet dat ik de VW ID7 / Tesla Model 3 Highland links heb laten liggen (zoals eerder vermeld).

5000km

  • 5.000 km

Zoals hiervoor al eerder opgemerkt is er qua hardware en rijcomfort helemaal niets wat ik zou willen verbeteren, een top auto!

Op software gebied zijn er inmiddels al diverse software updates geweest, sinds de laatste (gister) is de Adaptive Cruise Control en Lane Centering Control aanzienlijk verbeterd en werkt de automatisch account login (op basis van gezichtsherkenning) prima! Android Auto werkte al als een zonnetje met alle gemakken van dien! Nu nog wat overbodige geluiden hier en daar verhelpen (of zachter maken), maar ook dat is eenvoudig met software te verhelpen.

Eén van Zeekr' kernpunten is om klantgericht te zijn. Dat zijn ze absoluut! Er is inmiddels een groep rijders die direct in contact staat met Zeekr EU en hen voorziet van rechtstreekse feedback (naast dus registratie via Support). Er wordt hard gewerkt door Zeekr aan de door ons gegeven feedback met als resultaat dat er al het nodige opgelost en verbeterd is..Dit was precies de reden voor mij om voor dit merk en niet één van de duitse merken te kiezen (naast uiteraard de auto zelf). Het "direct to consumer" model staat me wel aan :-)! Ook fijn dat we geen maanden of jaren hoeven te wachten maar regelmatig nieuwe updates krijgen zoals het hoort in deze moderne tijd ;-) !

15000km

  • 15.000 km

Nog steeds super tevreden met de gemaakte keuze!

Inmiddels weer de nodige verbeteringen in de software 👌. Bijvoorbeeld: ik gebruik altijd Android auto, sinds de laatste update werkt dit echt seamless, start supersnel op en geen connectie issues meer gehad. Lane Centering Control is nu ook een stuk minder nerveus.

Wat andere ervaringen:
Dit paasweekend met gemak alle bagage van vier volwassenen voor een lang weekend weg in de kofferbak, wat een genot zo'n zee van ruimte (539 liter). Wat me nu ook opviel is dat de vorm van de kofferbak ook veel meer nuttige ruimte oplevert dan b.v. mijn Volvo S90 (500 liter). Er kunnen bijvoorbeeld met gemak 6 kleine )(vliegtuig) koffertjes opgestapeld in (3 naast elkaar en daarboven nog eens 3) en dan nog heb je ruimte over aan de voorkant (achterkant van de auto).

Ander groot voordeel is dat alle passagiers eindelijk fatsoenlijke beenruimte hebben. Zoals iemand op de achterbank zei, ik zit hier vorstelijk, kan zelfs m'n benen strekken!

Nog een "voordeeltje", de auto is zo breed dat ik op de veerboot een plekje vooraan in de boot kreeg...en er dus als eerste weer af was 😂.

Er zijn wat azijnzeikerds aktief op social media die maar blijven klagen en bashen. Trek je niks van die personen aan, ga een proefrit maken en je bent verkocht. Het super hoogstaande interieur, het comfortabele maar tegelijk ook sportieve onderstel en aandrijflijn zullen je overtuigen. De rest is software en daar wordt inmiddels hard aan gewerkt. De volgende grotere update zit er aan te komen. Als early adopters hebben we al een klein voorproefje hiervan ervaren en weten we dat Zeekr hier echt de goede stappen maakt en gaat maken. Dit is bepaald geen duits concern, maar een concern dat de stem van de klant tot en met de hoogste baas aan toe als de enig belangrijke ziet en daar ook meteen naar handelt! In de Chinese cultuur is failure geen optie en is de arbeid etos ongeëvenaard. Reken er dus op dat eventuele onvolkomenheden snel aangepakt worden, sneller dan wij Europeanen gewend zijn bij de bestaande merken.

27000km

  • 27.000 km

Als een van de eerste bestuurders in Europa (de derde om precies te zijn), krijg ik regelmatig vragen over mijn tevredenheid met de Zeekr 001 Privilege. Ik kan met zekerheid zeggen dat ik uitermate blij en content ben met mijn keuze. Mijn enthousiasme is niet alleen gebaseerd op de superieure rijeigenschappen, het comfort en de ruimte die de auto biedt, maar ook op de voortdurende verbeteringen aan de software, zoals ik al eerder heb toegelicht.

Zeekr hecht zoveel belang aan deze ontwikkeling dat zelfs de president van Geely in maart van dit jaar uitgebreid tijd nam om hierover met mij en een andere bestuurder in gesprek te gaan. Hoewel ik niet in detail kan treden over de inhoud van deze gesprekken, hebben de acties die volgden uit deze en daaropvolgende gesprekken met Zeekr bijgedragen aan mijn overtuiging dat daadwerkelijke “customer intimacy” tot in de hoogste rangen een fundamenteel onderdeel is van de bedrijfscultuur.

Op basis van de eerste updates lijkt het erop dat er elke 6-8 weken een nieuwe software release uitkomt. In de meest recente update is het Intelligent Driving System (ook wel ADAS genoemd / ACC, LKA en LCC ) aangepast (zoals b.v. minder hard afremmen/gasgeven en minder krachtige stuurcorrecties). Resultaat is dat het systeem dat zelf stuurt en gas geeft nu meer reageert zoals een mens zou reageren (uiteraard afhankelijk van de rijstijl ;-) ).

Nog belangrijker is dat Zeekr sinds begin dit jaar actief samenwerkt met een selecte groep “early adopters” die een " builder mentality" hebben (zie https://www.thebuilder.info/post/builder-mentality ). In deze groep zitten dus alleen personen die constructieve feedback leveren, updates testen en ook daarover feedback leveren. Zeekr gaat nog een stap verder door met deze groep co-creatie te doen (samen bedenken wat men aan nieuwe functionaliteit kan toevoegen).

Zeekr laat hiermee zien dat ze niet alleen met service “customer intimacy” hoog in het vaandel hebben staan, maar ook in het verbeteren en door ontwikkelen van de auto.

40000km

  • 40.000 km

Need i say more, check this -> https://www.bright.nl/nieuws/1236829/is-de-update-van-de-zeekr-001-genoeg.html

Zoals hiervoor vermeld is deze grote update het resultaat van een intensieve samenwerking met een selecte groep “early adopters” die een " builder mentality" hebben (zie https://www.thebuilder.info/post/builder-mentality ). (Zie vorig update). Deze update heeft iets langer geduurd i.v.m. de grote en vrij structurele wijzigingen die uiteraard uitgebreid getest moesten worden. Op basis van onze interactie met Zeekr zijn wij er als groep van overtuigd dat toekomstige updates met een meer vaste regelmaat zullen verschijnen. Al met al onze grote complimenten voor het team bij Zeekr (waarvan we er nogal wat kennen ondertussen).

Wat betreft hardware heb ik geen enkele storing of klacht in de afgelopen 40000 kilometer en ben super enthousiast over deze auto en zou 'm dus ook zeker weer kiezen (wellicht het nieuwe model over 2,5 jaar ofzo ;-) )!

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Zeekr 001

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.