Xpeng G6 AWD Performance (2024)

autoreview

Xpeng G6 AWD Performance (2024)

Signalement

UitvoeringG6 AWD Performance
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst3.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste 3000km

  • 3.000 km

Ik ben niet de beste schrijver, maar zal m'n best doen.
Eerst even een kleine introductie naar de auto toe:
Vandaag een jaar geleden zat ik m'n centen te tellen en wilde ik een Ford Mustang GT uit 2019-2020 hebben.
Een oranje met zwarte velgen.
Daar wilde ik dan een jaar mee rijden om eens een keer een V8 te horen en voelen. Ik leefde er echt vol passie naar toe.
De Mustang GT in het oranje van 2019-2020 was lastig te vinden in Europa. Als ze er waren, dan waren ze toch wel 5000-6000 euro duurder dan een donkerblauwe of grijze.
Of ze waren snel weg. Ik heb her en der wat onderhandeld met Duitse dealers, maar het kwam allemaal net boven m'n budget uit.

Ondertussen had ik al een lijstje gemaakt met potentiële EV kandidaten voor het jaar daarop, dit jaar dus, en die zou ik dan aanvullen als er een nieuw interessant model op de markt zou komen. Ik heb naar alle merken gekeken, het maakte me niet uit.
Enfin, per toeval (dit is een lang verhaal) had ik vorige zomer een testrit in een XPeng G6 Performance. Ik dacht, het kan geen kwaad om nu al testritjes te maken in EV's. Ben ik in ieder geval goed voorbereid.
Hoe eindigde die testrit? Met een aanbetaling van 100 euro.
Ik had me er bij neergelegd. Ik ben niet de gezondste meer, dus een nog lagere instap dan ik al had zou niet verstandig zijn geweest en het feit dat alles duurder zou worden eind 2024 was voor mij voldoende om de V8 te skippen... ben er niet trots op, maar ik heb er uiteindelijk geen spijt van.

Ik heb een auto die oranje is en zwarte velgen heeft en iets meer paardenkrachten.
Daarbij ook nog remklauwen die violet zijn, meer deuren, meer ruimte, meer techniek... en een trekhaak.

Wat verlies ik? Het geluid, de emotie, dat brommende gevoel in de cockpit, maar daar heb ik nu vrede mee.

De XPeng G6 Performance is een hele fijne auto om mee te rijden. Hij is snel als het moet, hij kan zuinig zijn en is vooral rijkelijk aangekleed.
De hogere instap doet me goed en de zitpositie is heerlijk.

Toch is alles niet zo rooskleurig als je zou denken.
Ik ben 1m90 en toch vind ik het scherm bedienen tijdens het rijden onprettig. Ik heb het gevoel dat ik naar voren moet bukken om het scherm rechts aan te raken. Het had van mij iets meer richting de bestuurd gekanteld mogen worden. Gelukkig kun je veel doen met de spraakbesturing.
Die overigens in het Engels is en nog een handje vol andere talen. Helaas is deze nog niet in het Nederlands, dus bellen doe ik via Apple Carplay (zit ook Google Auto op, take that Tesla), zodat ik elk Nederlands contact zonder problemen kan bellen.

De ACC en LCC zijn niet optimaal en soms best spannend, waardoor ik wat vertrouwen verlies.
Zeker in de regio waar ik rijd.
Bij Tesla doet dit beter op dit moment, uiteraard tegen een forse meerprijs.

De auto open laten gaan via de telefoon werkt okee, maar ik heb een hond en als ik hem via de rechter achter portier naar binnen laat en ik vervolgens naar de bestuurderskant ga sluit de auto alweer. Dit lijkt wel binnen 5 seconden te gebeuren. Erg irritant.
Dit geldt ook als je de laadkabel opbergt achterin. Ik houd nu maar 1 deur open als ik bezig ben, zodat ie niet meer vanzelf sluit.
We hebben meegemaakt dat mijn vrouw in de auto zat, ik er en rondje omheen deed en de auto vervolgens in het slot ging. Toen deed mijn vrouw vanuit binnen de auto open en ging het "alarm" af. Ik wist op dat moment niet hoe ik die moest uit zetten, dus de buurt wist meteen van wie die oranje Chinees was.

Zo zijn er nog tal van kleine dingetjes die spelen, maar ik ben erg gecharmeerd van de auto.
En waarom geen Tesla Model Y AWD? Deze had iets minder hoofdruimte achterin, maar nog steeds voldoende voor mezelf, er was geen oranje kleur beschikbaar. En het belangrijkste, de hogere prijs voor een vergelijkbare auto. De Tesla was ongeveer 10.000 euro duurder en dan zat ik weer op het bedrag wat ik moest betalen voor een oranje Mustang GT.

De Volvo EX30 stond op de lijst, maar die was toch te klein.
De Skoda Enyaq Coupe RS in het gifgroen vond ik ook een gave wagen, maar die kwam ook veel duurder uit.
De Volkswagen ID.5 GTX stond op de lijst, maar ook te duur.

XPeng update de software best frequent en meestal lossen ze toch wel de problemen op (niet alle)
Nieuwe functionaliteit komt ook af en toe mee met de update.

En dan de kosten. Ik reed een Ford Fiesta, dus vergelijken met die auto is een beetje appels en peren vergelijken, maar de wegenbelasting op dit moment is even hoog als die van de Ford Fiesta, en dan is het nog maar een kwart van het volledige bedrag.
De verzekering is 3x zo hoog als die van de Fiesta.
De prijs per kilometer ben ik nog aan het berekenen en kom ik in een later verslag op terug.

Conclusie:
De auto heeft leuke foefjes, rijdt heerlijk, heb er veel bekijks mee en krijg er ook regelmatig vragen over.
En nee, ik heb de auto niet gekocht om goedkoper te rijden of om het milieu te besparen. Dit was puur uit interesse voor elektrisch rijden en vanwege mijn gezondheid.
De hardware is compleet, nu nog de software.
Maar dat gaat zeker in de loop van dit jaar 2025 steeds dichterbij de software van Tesla komen en misschien er nog wel voorbij. Enne, dat is mijn mening, geen feit.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Xpeng G6

Lease'm
Xpeng G6 RWD Standard Range
€ 659
 

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.