Volvo XC90 V8 Executive (2008) #2
autoreview

Signalement
Uitvoering | XC90 V8 Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 12.000 km |
KM-stand laatst | 137.000 km |
Geweldige Machine
- 108.000 km
Heb de XC 90 sinds begin 2009 (was een 2008 demo van een dealer). Interieur met inscription leer pakket, DVD speler achter, 7 zitter. Buiten chroompakket en chroom polish lichtmetaal. Ja inderdaad - beetje opzichtig.
Tot op heden geen bijzonderheden qua onderhoud. Recent nieuwe set zomerbanden (heb daarnaast ook een set winterbanden op lichtmetaal) en schijven en blokken achter. Auto heeft de eerste jaren van zijn leven in Canada gereden en is dus een Noord Amerikaanse variant - maar verschillen met de Europese - ik zou het niet weten. Bij terugkomst in NL software aangepast naar Europa.
Verbruik valt mij echt heel erg mee - langere afstanden op snelweg (aan de snelheid houdend) rij ik tussen 1 op 9 en 1 op 10. In de stad gaat gebruik snel omhoog - maar ja, een 4.4 liter V8...
Ideaal om mee op vakantie te gaan - skivakantie met 5 zonder skibox, met zijn 7-en weekend eurodisney en in de zomer met de caravan. Met de caravan verbruik over de hele vakantie 1 op 7, maar dan wel rond de 100 kmh in Duitsland. Geen centje pijn - sneller kan ook. Nadeel met een beetje aanhanger heb je snel een BE rijbewijs nodig door leeg gewicht van de auto.
Comfort is geweldig - heerlijk zitmeubilair, interieur is erg neutraal -maar met blauwe inscription leer een stuk aangenamer.
Niet goedkoop in wegenbelasting en verzekering, maar elke keer weer een feest om in te rijden. En af en toe een opgefokt hatchbakje inmaken blijft leuk met een auto met een gewicht van ruim 2 ton.
Verbruik blijft binnen de perken - ook in de winte
- 126.000 km
Afgelopen winter verbruik in de gaten gehouden. Gemiddeld 11.4l/100km over de hele winter, inclusief een snelle rit naar Frankrijk voor de wintersport. Veel AC, veel stoelverwarming, dus goed te overzien.
Inmiddels rondom nieuwe schijven en blokken, achter doordat ze in de eerste jaren wat te veel zout hebben gehad (winters in Canada) en voor omdat een wielmoer dusdanig vastzat dat de flens beschadigd raakte. Jammer, maar goed, hoort erbij.
Winterbanden doen het nog steeds uitstekend - Pirelli's - slijten niet al te snel terwijl toch zeker 50 dkm van de km stand op deze banden is gereden.
Verkocht - met een beetje pijn in het hart
- 137.000 km
Na 5 jaar met veel plezier in de XC90 te hebben gereden was het tijd om de verbuikskosten omlaag te brengen. Vandaar de overstap naar een S80 diesel. Groot verschil uiteraard. Verbruik van de XC90 nog steeds ruim boven de 1 op 9, maar wel veel snelweg daarin op de cruisecontrol tegen 100 km/h. Ook op vakantie met de caravan en 100 kmh in Duitsland weer keurig 1 op 7. Tja lijkt veel, maar 2300kg auto en 1100 kg carvan is toch een hoop gewicht bij elkaar.
Auto doet dat met alle gemak, en het is uitkijken dat je geen 120 gaat rijden (onze oude kip ligt als een blok achter de auto).
Wel een klein beetje problemen het laatste jaar met de haakse overbrenging van de AWD die kapot was gegaan - 2000 euro reparatie. Nog met Volvo in gesprek over coulance op dit moment.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.