Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2016) #5

autoreview

Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2016)

Signalement

UitvoeringXC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf20.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Lezerswaardering: 63%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Premium (of niet....) UPDATE

  • 120.000 km

UPDATE APRIL 2021

Nog een paar weken en dan wisselt de XC90 van eigenaar. In de afgelopen paar jaar hoorde ik min of meer bij het interieur van de garage. Alle problemen - zowel nieuwe zaken - als repeterende zaken zijn altijd keurig opgelost maar dit kan niet de bedoeling zijn. Een defecte ERAD koppeling, hydrauliek van de kofferklep dat hapert, lekke banden sensoren die te pas en te onpas oplichten, spiegels die bij het achteruit rijden wel naar beneden gaan maar niet meer in de normale stand terug komen, Head op display dat een eigen leven leidt, lambda sonde die ontregelt raakt etc etc. Motorisch heeft de auto mij gelukkig nooit in de steek gelaten maar kwalitatief was het zeker niet de beste keuze. Dit wordt bevestigd door diverse andere ex XC90 rijders bouwjaar 2016 die allen onafhankelijk van elkaar een lange lijst van problemen konden opsommen.

Verbruik gemiddeld genomen rond de 1 op 9 en elektrisch rond de 27 km met een ‘volle accu’. Banden 1x na 60.000 km vervangen. Onderhoud gemiddeld genomen om de 28.000 km (geen goedkope beurten overigens). Binnenin bijna geen slijtage te zien behalve op touch screen bij bepaald lichtinval.
Persoonlijk vond ik Bowers Wilkens sound systeem een echte meerwaarde.
Als ik na een paar weken vakantie en/of aantal dagen leenauto weer in de XC90 stap dan waardeer ik zeker het rijcomfort van deze luchtgeveerde auto. En ook na 5 jaar rijdt en voelt hij in dat opzicht als nieuw.

—————————————-
Bij de introductie van de huidige generatie XC90 was ik direct “verkocht”. Een ruime en stoere auto waarbij ik met name de voorkant met de kenmerkende Thor Hammer lampen zeer geslaagd vind. Na een aantal proefritten in diverse uitvoeringen en zoektochten op gaspedaal.nl, mobile.de en Scandinavische sites uiteindelijk uitgekomen bij een Zweedse dealer die een zeer scherp geprijsde zwarte T8 Inscription te koop had staan. De schadevrije auto had 20k gereden en verkeerde in nieuwstaat. Een paar weken later stond de 7-zitter voor de deur en is afscheid genomen van de BMW 520d sedan. De eerste ervaringen met de auto waren louter positief.

Interieur

Een mooi en luxe afgewerkt interieur met een fantastische Bower Wilkins geluidsinstallatie en tov van de “standaard Inscription uitrusting” ook een Scandinavian line pakket, winter line pakket, luchtvering, Head up, memory stoelen, privacy glass, 21 inch velgen en treeplanken.

Het dashboard incl de menustructuur in de centraal geplaatste “tablet” zit logisch in elkaar. Stoelen zitten erg comfortabel en het zou vreemd zijn dat je geen zitpositie kunt vinden die prettig is. In de beginperiode wat problemen met de Head up gehad (ging qua hoogte automatisch terug naar fabrieksstand) maar dat werd snel opgelost met een software update.

Nu 50.000 km verder valt het op dat het leer van de bestuurdersstoel niet helemaal strak zit en de het leer aan de deurzijde licht beschadigd is. Schijnt meer voor te komen bij deze lichting modellen (Q4-2015 / Q1-2016).

Connectie met Apple CarPlay / Android is prima en biedt tov van de standaard Volvo Apps nog wat extra comfort.

Navigatiesysteem van Volvo werkt prima maar vind ik grafisch tov BMW en Audi een stuk minder. Merk dat ik in de praktijk veel Google Maps (via CarPlay) gebruik die accurater is qua files / vertragingen.

Auto is door de luchtvering, een goede climat control en uitstekende stoelen een zeer comfortabele reisauto met veel (erg veel) ruimte op de achterbank en kofferbak.

Prestaties

Met 407 PK en een evengroot koppel zijn de prestaties van deze grote auto uiteraard fantastisch. Zeker in de “Power stand” trekt hij goed door en zit je in no time op 130 km/u. Tot 180 km/u trekt hij goed door, maar daarna is de fut er wel wat uit. Althans het laatste stuk naar de topsnelheid gaat niet al te snel. Verbruik in combinatie met de kleine tank van 50/55 liter is wel een ding. Doordeweek rijd ik woon werk op de accu (27 km tot 35 km afhankelijk van het weer) maar op normale benzine kost het moeite om 1 op 10 te halen. Praktijk is 1 op 8 op de snelweg (140 km/u) en 1 op 6 in de stad / koude motor. Op de Duitse snelweg haalt de auto amper 1 op 7 en sta je iedere 350 km te tanken. Een grotere 70 liter tank zou geen overbodige luxe zijn. Cumulatief staat de auto nu op 1 op 9.3 gemiddeld.

Tot 100 km/u is de auto vrij stil maar daarboven neemt windgeruis / afrol banden snel toe. In vergelijking met de vorige sedan was dat wel wennen. Dat geldt ook voor de wegligging overigens hoewel (en das positief) ik niet het gevoel heb met een auto van ruim 2000 kilo op pad te zijn. In Power Mode zakt de auto iets door zijn hoeven en is hij wat strakker afgesteld maar je kunt ook individuele settingen invoeren.

Premium..?

Als ik de auto spiegel met een Q7 of X5 dan doet de XC90 er zeker niet voor onder. Kwalitatief is het echter geen smetteloze auto. Zeker in de eerste 10.000 km stond ik minimaal 1x per maand bij de dealer met allerhande (kleine) storingen die overigens allen naar behoren zijn opgelost. Aan de buitenkant laten plastic onderdelen (plaatwerk) los en is het zonde dat de bestuurdersstoel kreukt. Materiaalgebruik in de auto is echter dikke prima, auto is piep en kraakvrij en deuren / hendels / knoppen voelen solide en degelijk aan. Maar toch....als ik deze auto vergelijk met een X5 (die ik in een zomervakantie 3 weken heb gereden) en de 520d waarin ik 5 jaar heb gestuurd, dan staat BMW gevoelsmatig op een hoger niveau.

Onderhoudskosten vallen me mee. Nu 2 beurten gehad in 50.000 km en 2 nieuwe banden. Beurten conform onderhoudsplan Volvo zonder bijzonderheden. Alle storingen etc zijn onder garantie verholpen.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.