Volvo XC90 T8 Twin Engine Polestar - Op de Rollenbank
Foutmeldingenfestival
29 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
De Volvo XC90 plug-in hybride is de meest krachtige Volvo die je kunt kopen. Standaard levert de verbrandingsmotor daarvan al 320 pk. Maar na een af fabriek Polestar-tuning gaat dat naar 334 pk. Tel je daarbij de 88 pk op die de elektromotor levert, dan kom je op een totaaltje van 422 pk. De maximale trekkracht is dan een lieve 680 Nm. Waarom zou je zo’n krachtige auto nog een Polestar-behandeling geven?
Daarover is Maarten Bastian, de eigenaar van dit beest, opvallend nuchter: “In de dagelijkse praktijk heb je veel meer aan de aanpassingen aan de automaat. Die schakelt bij een Polestar-versie een stukje sneller dan in de standaard afstemming. Dat is prettig onderweg. Alleen al dat vind ik de extra investering van zo’n duizend euro waard.” Verder moeten we hem natuurlijk even vragen naar de ervaringen met de hybride XC90, want de eerste serie daarvan staat te boek als niet al te best. “Ik heb geen spookverhalen voor je. Deze auto heeft het gewoon altijd goed gedaan.”
DYNOTEST
Vandaag staat de Volvo, volgetankt met Euro 98, helemaal klaar om zijn spierballen te laten zien. “Die benzine tank ik trouwens altijd. Het levert zomaar honderd kilometer extra actieradius op, dus de extra kosten betalen zich wel terug. Ik heb eens gemeten dat hij in vijf seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Dat is boven de fabrieksopgave, dus ik denk dat hij bij de meting zijn vermogen wel gaat leveren.” Maar dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan. De Volvo laat zich door Ghisbert niet foppen en schakelt tijdens de meting de elektro-ondersteuning uit. Eerst denken we aan een technisch falen, maar uiteindelijk gooit Ghisbert het hoge woord er uit. “Hij snapt de dynotest geloof ik niet helemaal. Boven de 180 km/h doet de elektromotor niet meer mee.” Wat hij ook probeert, de XC90 is niet te vermurwen; de ene na de andere foutmelding plopt tevoorschijn. Uiteindelijk komt het zover dat de elektromotor boven de 5.000 tpm niets meer van zich laat horen. En dus moeten we het doen met een grafiek die niet representatief is en waarbij Ghisbert toch echt alle standen heeft geprobeerd. Meer dan 372 pk krijgen we er niet uit. “Maar reken maar dat er nog flink veel meer in schuilt,” vergoelijkt hij. En daar moeten we het deze week dan maar mee doen.
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Volvo |
---|---|
Model | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Excellence |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | 4wd |
Prijs | € 128.070 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
Cilinderinhoud | 1.969 cc |
Maximaal vermogen | 299 kW / 407 pk bij 5.700 tpm |
Maximaal koppel | 640 Nm bij 2.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 10 kWh |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.950 mm / 1.958 mm / 1.775 mm |
Wielbasis | 2.984 mm |
Massa leeg | 2.267 kg |
Laadvermogen | 503 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.400 kg / 750 kg |
Banden | 275/40R21Prijzen |
Topsnelheid | 230 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,6 s |
Brandstofverbruik | 2,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 49 g/km |
Uitgelicht aanbod

Volvo XC90 T5 Momentum Schuifdak PDC Trekhaak Stoelverwarming 7p.
- 2015
- 238.423 km

Volvo XC90 T8 Twin Engine AWD R-Design | 7P | ACC | Schuif/Kanteldak | Trekhaak | Camera | BLIS | Stoelverwarming | 20 Inch
- 2016
- 176.709 km

Volvo XC90 2.0 T6 AWD Inscription | Incl 12mnd garantie | 360 camera |
- 2017
- 76.560 km
Lezersreacties (29) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.