Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 16.000 km |
Eerste ervaringen
- 260 km
Gisteren zijn we in Zwolle onze nieuwe XC90 op gaan halen. De aflevering bij de dealer verliep helemaal perfect. Normaal gesproken ben ik het persoon van '"geef me de sleutel maar en ik zoek het zelf wel uit" , maar enige uitleg over de aanwezige systemen is bij deze auto geen overbodige luxe. Eerste indruk is toch wel: Wat een geweldige auto!
De dealer heeft ons goed door de systemen geholpen en heel wat wijzer gemaakt. Het 'on-call-systeem' werkt door een technische fout nog niet, maar hier worden we begin van de week mee verder geholpen.
Vervolgens de rit aangevangen richting Zuid-Holland; ongelofelijk wat een systemen in deze auto aanwezig zijn! Vanuit het verleden ben ik lage auto's gewend met name om de sportieve rijstijl; maar de hoge zit is toch echt een verademing!
Na wat meer kilometers plaats ik een uitgebreidere review.
Nog wel even een vraag voor de andere XC90 rijders. Op de automaat is een D-stand en een B-stand aanwezig. Op de B-stand remt hij aanmerkelijk beter af op de motor. Dit vind ik, zeker binnen de bebouwde kom, een veel comfortabelere stand. Hoe is het verschil in brandstofverbruik tussen beide standen? Dit kan ik namelijk in de handleiding nergens terug vinden.
Alvast dank!
Nu een uitgebreidere review
- 2.000 km
Allen,
Inmiddels heb ik bijna 2.000 km met de auto gereden. Om kort te zijn rijd de auto voortreffelijk. Hieronder mijn plus en min punten.
Plus punten:
- Volvo-on-call systeem werkt echt perfect. Iedere ochtend stap ik rond 6 uur in een warme auto. Ook in de middag is alles op afstand aan te zetten;
- Rij assistentie systemen zijn heerlijk. Aan het begin had ik wat moeite met de Lane assist (ongemerkt was ik zelf tegen aan het sturen), maar inmiddels zijn we elkaars beste vrienden;
- Comfort en dan met name met het gezin. Auto is lekker ruim en overal is voldoende opbergruimte (was in een eerdere bmw wel anders);
- Het vermogen is echt voortreffelijk; met name korte tussensprints om van baan te verwisselen gaan echt ongemerkt.
Negatieve punten:
- Vorige week zijn er i.v.m. de aankomende wintersport winterbanden onder gezet. Bij de dealer gaf ik aan dat de head-up display zo om de dag niet goed meer gekalibreerd staat. Bij de dealer werd aangegeven dat hier (en voor andere onvolkomenheden) net een software update voor uitgegeven was. De update bij de dealer schijnt echter rond de 1,5 uur te duren waardoor ik deze, gezien het einde van de dag naderde, niet gelijktijdig uit kon laten voeren;
- De surround view systemen starten soms niet snel genoeg op. Hierdoor heb ik juist bij het uitparkeren niets aan deze systemen.
Over het algemeen is het gewoon een geweldige bak. Mijn woon-werk verkeer bedraagt ca 30 km enkele reis (zowel snelweg als binnenweg) en het verbruik zonder opladen bedraagt na drie weken toch een nette 1 op 10. Door verhuizing en kerstperiode zijn zowel op mijn huis adres als op kantoor nog geen oplaad palen geplaatst, maar een verbruik van 1 op 10 zonder de auto op te laden vind ik met dit gewicht van meer dan 2.100 kg meer dan netjes!
Hoe staat het er nu bij
- 16.000 km
Omdat ik het ook leuk vind om de ervaringen van anderen met hun nieuwe auto te lezen, hierbij een update van mijn ervaringen.
De Volvo rijdt nog steeds helemaal perfect. Inmiddels heeft hij (bij het wisselen van de winter- naar zomerbanden) een software update gehad. Wat me hierbij opgevallen is, is dat een aantal bugs nog steeds aanwezig zijn:
- head-up-display verdwijnt iedere zoveel keer starten uit het zicht (eenvoudig goed te zetten door op het geheugenknopje van mijn stoel te drukken);
- parkeersystemen reageren na het starten nog steeds erg traag (ze zijn immers ontworpen om je te helpen bij het in- en uitparkeren, niet om pas een beeld te geven als je al lang weer op de weg zit);
- als de navigatie op groot scherm staat is het niet mogelijk om van radiostation te wisselen; wanneer je deze verkleint weer wel (heel vreemd).
Verder nog een punt en dat is dat de stoelventilatie na de update niet goed meer werkt, dit kan ook een andere oorzaak dan de update hebben; hier ga ik van de week een keer voor langs de Volvo dealer.
Tot slot het verbruik tot en met heden. Zeker nu ik beschik over zowel een laadpaal op kantoor als thuis is dit echt helemaal top! Mijn woon-werk afstand is ca 30 km en inmiddels rij ik een enkele rit met in ieder geval minder dan 1 liter benzine (verbruik dus minder dan 1 op 33). In de pure stand soms maar 0,2 liter en bij de normale hybride stand veelal 0,8 liter. Hierbij rij ik ook gewoon door (helft van de kilometers wordt op snelweg afgelegd). Kanttekening is wel dat je de accu op de pure stand alleen leeg moet rijden wanneer je weet dat je op je eindbestemming gelijk op kunt laden, anders gaat je auto dit namelijk in de volgende rit op je motor doen (met een bijbehorend hoger brandstofverbruik als gevolg).
Eindoordeel is dat ik nog steeds helemaal tevreden ben met de auto. Dit is voor mij wel gebaseerd op de prijs i.c.m. de 15% bijtelling, er zullen namelijk veel mensen zijn die roepen dat een BMW X5 of een Audi Q7 beter is e.d., maar aan deze auto's hangt met dezelfde luxe opties ook een andere prijskaartjes c.q. een hogere bijtelling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.