Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2015) #3

autoreview

Volvo XC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription (2015)

Signalement

UitvoeringXC90 T8 Twin Engine Plug-in Hybrid AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf4 km
KM-stand laatst40.000 km
Lezerswaardering: 77%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

  • 4.140 km

Vanaf eind december 2015 in de lease om 7% mee te pakken. Donkerblauwe Inscription versie van de 'Twin-Engine'. Heeft alle opties behalve headup display, front-camera en massagestoelen.

Na lang met de vorige D5 met 200 pk te hebben gereden is de eerste ervaring erg fijn! Auto is stiller, veel beter afgewerkt en voelt uiteraard zeer modern aan.

Directe voordelen:
- Power!! (waar je in de praktijk geen klap aan hebt.....)
- Stilte aan boord
- Bowens en Wilkens =+1
- Betere stoelen dan de vorige
- Veiligheidssignalen (ook irritant maar daar over meer)
- Meer ruimte op tweede zitrij
- Zeer intiutive touchscreen

Directe nadelen:
- Mist mooie gebulder van de oude D5, de benzine 4 cilinder klinkt gewoon niet.
- Benzineverbruik maar dat is logisch; 2300 Kg op benzine dat drinkt gewoon ongeacht de motor.
- Elektrisch verbruik. De auto haalt met mooi weer 30 km, bij slecht weer (erg koud/nat) 20 km. (haalt niet 125 kmh, bij 95 kmh gaat benzinemotor aan)
- Bevriezing van het plug gedeelte. Krijgt de Mennekes er sochtends niet uit. Komt ook voor bijv VW Golf PHEV ed.
- Software bug. Hierover meer.
- Schokkerig rijgedrag met aanhanger. Dat deed onze vorige D5 stukken beter.

Alles bij elkaar wel een geweldig fijne wagen met een hele premium rijbeleving. Het echte SUV gevoel van de vorige mist hij echter. Meer geschikt voor het zakenleven dan het paardenleven om het zo maar te duiden. En dat vind ik jammer, hij heeft minder karakter gekregen. Maar goed; nu even de klachten waar andere kopers rekening mee moeten houden:

Allereerst het verbruik:
Let wel; bij een rustige rijstijl op LEGE accu is 1 op 11 te behalen maar dat betekend erg letten op de manier van gasgeven, max 120 en goed anticiperen (adaptieve cc). Als je de +320 pk goed gebruikt en lekker doortrapt zonder op het verbuik te letten doetie ongeveer 1 op 5-6, enorm afhankelijk van rijstijl dus. Met zeer regelmatig laden indien mogelijk halen we nu 1 op 15 overall gemiddeld. Let wel, we gebruiken dus nooit(!!!) het vermogenspotentieel van die theoretische 400 pk. Meestal de elektrische 80 pk. (oftewel als je veel pk wil en lekker 'gas' wilt geven, lease aub een Tesla)

Dan de veiligheids systemen:
Heel leuk en aardig en ik laat ze allemaal aan ook al is het soms irritant omdat de auto regelmatig beren en leeuwen ziet zonder dat er iets aan de hand is en je je een ongeluk schrikt met eventueel gevolg voor anderen. Heeft me echter al wel voor een botsing behoed dus zal er niet teveel op schelden.


Dan als laatste iets wat elke T8 rijder moet weten (of misschien alle nieuwe XC90's wel...):
Soms start hij niet. Alle elektronica schijnt het te doen maar hij gooit em niet 'in gear'. Dus PRNDB blijft absent van het display.
Twee opties; de pechhulp monteur doet het trucje of je doet het zelf. Onze monteur had in de afgelopen wéék al 4 T8's gehad met het probleem dus ze hebben er allemaal last van.
Linksachterin zit de (nood?..)accu. Bescherming eraf halen en negatieve pool loskoppelen met sleuteltje 10. Vervolgens 12 minuten wachten met losgekoppelde negatieve pool. De auto reset zichzelf daarmee.
Na het wachten weer vastmaken en na een aantal keer proberen doetie het weer! Volvo weet van het probleem maar vertikt het om klanten in te lichten. Iets met merk-imago wellicht en erg vervelend want het kostte mij een afspraak. Hoe dan ook, ik hoop dat het met de volgende update verholpen is. Dus tip: Leg sleuteltje 10 achterin!!

Gelukkig zijn dit geen grote dingen en verheugen we ons op vele mooie kilometers!
Groet, Fam. Baan.

Update

  • 40.000 km

Na een jaar even een update:

De positieve punten van mijn vorige verslag blijven. Sommige negatieve zijn verholpen. Met name de storingen komen niet meer voor na twee software-updates. Ook is de gehele luchtvering vervangen in verband met veel gerammel. Mijns inziens typische opstartproblemen die ontstaan door een haastig in elkaar gezet product wat uiteindelijk een technisch goede automobiel is!

Sommige reacties onder mijn vorige review vond ik wat zielig en behoeven misschien wat meer uitleg:
Nergens heb ik gezegd dat een Volvo premium is. Hij gééft je dat gevoel alleen veel meer dan de vorige generatie en zit uiterst dicht bij de Duitse concurrentie waar bijvoorbeeld een Lexus RX (testgereden) minder verfijnt aanvoelt.
Verder vonden mensen mijn eerlijke opmerking van 7% bijtelling aanstootgevend. Wat ik bedoel is dat we de T8 variant kozen ipv de D5 vanwege die bijtellingsregel. Wat betreft Volvo-passie zit het wel goed met 240, 850, 940, S90 (oude sedan) en wat al niet meer. Dat hier een handige bijtellingstrekker tussendoor komt is handig meegenomen en anders was het wel een D5 geworden.

Wat betreft de opmerkingen over benzine-verbruik; helemaal mee eens en om met de deur in huis te vallen: het is meer geworden dan in de eerste review. Na een jaar zonder reset van de boordcomputer staat de stand nu op 7.4L/100KM. En let wel, we doen veel moeite om als het ook maar even kan te laden. Helaas zijn die paar lange ritten genoeg om het benzine verbruik enorm op te stuwen. Overigens; ook al rijdt je 'puur elektrisch', de auto gebruikt dan nog steeds ongeveer 1.8L/100KM. We hebben nu aan verschillende verkopers en voorlichters gevraagd wat dit is maar helaas kan je voor (technische) kennis nooit terecht bij gladde verkopertjes in pak. De werkplaats-mannen denken dat het ligt aan de temperatuurregulatie van het elektro-systeem. Of om het met andere woorden te zeggen. De XC90 T8 heeft benzine nodig om elektrisch te kunnen rijden!! (Leuk om dit eens te testen op een lege brandstoftank)
Enfin wat betreft die bijtelling: zoals wel meer mensen zo onderhand begrijpen zijn die bijtellingsregels in het leven geroepen om de samenleving aan het pluggen te doen gewennen. Iets wat redelijk gelukt is imo.. De laad-infrastructuur van NL is behoorlijk in opkomst, verre van dekkend, maar we're getting there.

Qua aanbeveling: Het is een heerlijke wagen maar gezien het verbruik en de moeite die je er voor moet doen.. wil je perse een SUV Volvo, neem dan gewoon lekker de D5. Hou je van power en (elektrische) efficiency: Tesla Model X.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (26)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.