Volvo XC90 D5 AWD Inscription (2016) #3

autoreview

Volvo XC90
Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90Volvo XC90

Signalement

UitvoeringXC90 D5 AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2016
Jaar van aanschaf2016
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 52%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Close but no cigar

Begin 2016 beginnen uitkijken naar een nieuwe wagen.
Eerste keuze op dat moment was de Mercedes GLC, die toen net gelanceerd werd. Aangezien de levertermijn ruim een jaar bedroeg, viel deze keuze al snel weg.
Even aan de GLE gedacht maar omwille van in mijn ogen verouderd interieur niet langer bij stilgestaan.
Vervolgens BMW bekeken: de X3 was gedateerd; de X5 uiteraard een andere categorie en sprak wel aan, maar omwille van verwacht nieuw model in 2018 niet weerhouden.
Audi: Q5 stond op punt te vernieuwen; Q7 sprak mij echt niet aan.

Uiteindelijke keuze: Volvo XC 90 D5 Inscription. Alhoewel geen eerdere ervaring met Volvo, klopte het plaatje voor mij wel: imposante wagen, ruim en rustig (zelfs wat sober) interieur, veel assistentiemogelijkheden, voldoende vermogen om vlot vooruit te kunnen, ...
Besteld eind januari en dan maar uitkijken naar levering eind april.

Intussen heb ik de wagen 3,5 jaar. Het rijden betreft zowel korte als lange afstanden, lokale wegen en snelwegen, vlak en bergen. Kortom: een combinatie die voldoende feedback geeft.
Kort samengevat komt het hierop neer:

Pro:
- Zitcomfort: de zetels zijn veelvuldig verstelbaar en bieden veel comfort. De ventilatie is in de zomer een aangename zaak.

- Ruimte: zowel vooraan als achteraan meer dan voldoende ruimte. En de koffer is zelfs enorm.

- Luchtvering: zalig in sommige omstandigheden

- Tech aan boord: in vergelijking met de (Duitse) concullega's zeer uitgebreide mogelijkheden.

- Vermogen: wagen geraakt ondanks gewicht (zeer) volt vooruit.

Contra:
- Motor: veel te lawaaierig, zeker bij een koudstart (tractor is er niets tegen). Bij acceleratie ook zeer luid. Nadeel van een 4-cylinder?

- Luchtvering: in comfortstand krijg je op secundaire, bochtige wegen soms de indruk dat je op een boot zit. In dynamic beter in bochten.

- Stereo: niet gekozen voor het (zeer dure) B&w-systeem. Achteraf bekeken beter wel gedaan. Kwaliteit van standaard is ondermaats.

- Automaat: in 'gewone' omstandigheden OK maar bij hernemingen is hij de kluts kwijt. Heb intussen ook ervaring met de 9-traps van Mercedes en dat is toch van een ander niveau.

- Tech: zeker de eerste 2 jaar veel problemen gekend. Allerhande meldingen die geen steek hielden, head-up display die telkens verdween en opnieuw ingesteld moest worden, dash die tijdens het rijden volledig uitviel, ...
Alles werd na ca. 2,5 jaar uiteindelijk opgelost.

- Geluidsisolatie: zie ook motor, maar ook rolgeluid banden, .... gecombineerd met zwakke stereo.

- Gebruikskosten: snelle banden- en remmenslijtage.

Conclusie:

Volvo wou de Duitse collega's evenaren of zelfs overtreffen en op vlak van uitrusting (op dat moment) is dat zeker gelukt. Echter werd de kwaliteit van dat alles niet op dezelfde hoogte gebracht.
Een nieuwe Volvo zal er dan zeer waarschijnlijk niet komen. En met wat ik off-the-record hoor van een concessie-medewerker, kent Volvo tegenwoordig blijkbaar veel kwaliteitsproblemen.

Uiteraard is dit per definitie een subjectieve beoordeling. Andere gebruikers kunnen heel andere ervaringen hebben. Ben wel benieuwd.

6,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.