Volvo XC90 D5 AWD Inscription (2016) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC90 D5 AWD Inscription |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 124.000 km |
KM-stand laatst | 128.000 km |
De voorganger
- 124.000 km
De voorganger
Begin dit jaar was de Pajero aan vervanging toe en het werd tijd om een opvolger te gaanzoeken. De Mitsubishi Pajero uit 2008 had namelijk de 2 ton ruim gepasseerd en begon toch wat gebreken te tonen en het tijd tussen de defecten werd steeds kleiner, de auto moest dus regelmatig naar de garage. De Pajero heeft het gezin zelfs bijna in de steek gelaten op wintersport waardoor het vertrouwen in de auto steeds minder werd, een defecte roetfilter was het probleem. Ook kwamen er een aantal grote onderhoudspunten aan. Daarentegen is er altijd met grote tevredenheid in de auto gereden. De Pajero was een echt werkpaard met een 3.2 liter diesel motor en een gewicht van ruim 2100.
De opvolger
De vervanger moest aan een aantal eisen voldoen, namelijk:
• Diesel,
• SUV,
• 4x4,
• Na 2013
• Minder dat 130000 gereden
• 7 personen (uit ervaring blijkt het toch best wel handig is)
• Betere rijeigenschappen dan de Pajero (dat is niet moeilijk)
De resulteerde in de volgende opties:
• BMW X5: Voorkeur ging uit naar het nieuwere model alleen die viel buiten het budget
• Audi Q7: De Q7 is redelijk verouderd en het nieuwe model viel niet binnen het budget
• Mitsubishi Pajero: De nieuwere versies kent weinig verschillen met de Pajero uit 2008.
• Volvo XC90: Erg mooie auto en het nieuwe model valt binnen het budget. De auto is opvallend veel afgeschreven.
• Toyota Land Cruiser: Erg duur voor het bouwjaar en de km-stand maar dat is logisch gezien het imago van de auto.
De Pajero en land cruiser passen eigenlijk niet helemaal in het rijtje omdat dit nog echte offroad auto’s en de andere zijn meer (zoals wij thuis ze noemen) wegjeeps.
Na enige tijd wikken en wegen toch gekozen voor de Volvo xc90. Dus via de welbekende websites opzoek naar het juiste exemplaar. De voorkeur ging uit naar een exemplaar met het R-design pakket en deze werd in de buurt gevonden. Er stond namelijk een xc90 D5 R-design bij Autopolar in Oirschot. Het exemplaar had daarentegen wel wat meer kilometers op de teller staan maar toch hadden we een proefrit ingepland zodat we konden ervaren hoe de Volvo xc90 rijdt. De Volvo stond mooi opgesteld in de showroom en werd naar buiten gereden voor de proefrit. De proefrit beviel erg goed en we zijn weer naar huis gegaan om er even over nadenken. Een aantal dagen later kregen we het bericht dat de auto verkocht was maar dat er nog een xc90 onderweg was. Deze xc90 had een hele andere uitvoering, het was namelijk wel een D5 maar dan met het Inscription pakket en in de kleur donkerblauw. Door de tevredenheid over de garage toch even gaan kijken en wederom een proefrit gemaakt. De stoelen waren meer op comfort gericht, deze zijn namelijk een stuk zachter dan die van de R-design. Ook had de auto een paar fijne opties, zoals panoramadak, lane assist, automatisch in/uit parkeren etc.
De blauwe kleur, het inscription-pakket en de verschillende opties zorgde ervoor dat de auto een degelijke optie werd. Na het welbekende overleg met de verkopende partij de knoop doorgehakt en een week later konden we de Volvo op komen halen.
De opvolger
- 124.000 km
Wat een verschil met de Pajero! Bij de Volvo zit je meer in auto en bij de Pajero zit je meer op de auto. Gezien het feit dat wij een auto uit 2008 gewend waren met de nodige gebruikssporen is het wel even wenen. Bij de Pajero werden bijvoorbeeld nog regelmatig fietsen achterin vervoerd, dat is bij de Volvo een NO-GO.
Na de auto een aantal weken in bezit te hebben werd deze al meteen op de proef gesteld, ze ging namelijk mee op wintersport. De Volvo is een erg prettige reisauto. Door de stoelen was uren aan een stuk rijden geen probleem. Ook viel het op dat de auto niet anders aanvoelt als deze flink beladen is met bagage. In Duitsland waren snelheden boven de 200 km/h geen probleem (als de vrouw lag de slapen).
Pluspunten:
• Zitpositie is erg prettig
• De rijeigenschappen zijn positief
• Het full led systeem werkt erg prettig. Je kunt automatisch grootlicht aanzetten en het systeem regelt alles zelf.
• De fysieke knoppen zijn logisch verwerkt in het midden scherm
• Verschil tussen zwaarbeladen rijden en alleen in de auto zitten is bijna niet te merken
• Het navigatiescherm tussen de tellers werkt erg prettig.
Minpunten:
• Het motorgeluid is goed te horen in het interieur en het geluid is niet mooi.
• Het verbinden van een telefoon met de auto werkt niet optimaal
• Het geluid van de standaard muziekinstallatie is niet top
4000 kilometer verder
- 128.000 km
De auto bevalt nog steeds erg goed. Er is daarentegen recent wel iets vervelends gebeurt. Opeens ging de auto is zijn noodloop dus moest deze naar de garage. Wat blijkt…. de turbo stuk. Waar het door komt weten we niet. De turbo is netjes onder garantie vervangen en op naar vele probleemloze kilometers. Hopen dat het hierbij blijft…
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC90 2.0 D4 Inscription | TREKHAAK |
- 2018
- 146.087 km

Volvo XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription | Panoramadak | Camera | B&W | Leder | Trekhaak |
- 2015
- 257.907 km

Volvo XC90 2.0 T8 Twin Engine AWD Inscription 7 Persoons 408Pk Automaat (PANORAMADAK, LUCHTVERING, APPLE CARPLAY, BOWERS&WILKINS, MEMORY SEATS, COGNAC LEDER, HEAD-UP DISPLAY, KEYLESS, GETINT GLAS, 360 CAMERA, ZWART HEMEL, NIEUWSTAAT)
- 2016
- 168.238 km