Volvo XC90 D5 AWD Inscription (2015) #4

autoreview

Volvo XC90 D5 AWD Inscription (2015)

Signalement

UitvoeringXC90 D5 AWD Inscription
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand bij aanschaf45.500 km
KM-stand laatst45.800 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo XC90

  • 45.800 km

Vanwege gezinsuitbreiding en een zeer slechte rug op zoek gegaan naar een grotere en bij voorkeur hoge auto. Ruimte en comfort, maar vooral hele goeie stoelen waren daarbij de belangrijkste uitgangspunten. De auto wordt privé gereden voor hoofdzakelijk woon/werk verkeer.

Mijn vorige auto, een Audi A3 Sportback had ik in 2014 nieuw gekocht en reed uitstekend, maar voldeed helaas niet meer aan de wensen. Bij de zoektocht naar een andere auto om te beginnen veel rijsttesten gezien en reviews gelezen. Om te beginnen In 2016 proef gereden in de Volvo XC60 Summum. Een fijne auto met voldoende ruimte en prima stoelen. Deze auto zat echter al bijna aan het eind van de levensduur en belangrijker, de stoelen van de nieuwe XC90 zaten (zo bleek in de showroom) fenomenaal goed, dus de XC60 viel af. De XC90 (nieuw) zat echter ver boven budget. Bij mijn Audi dealer in de tussentijd een proefrit gemaakt in de nieuwe Audi Q7. Conclusie: wat een waanzinnig goeie auto is de Q7. De afwerking en rij comfort staat op een geweldig hoog niveau. Alles klopt aan de nieuwe Q7, nou ja, behalve het uiterlijk dan. Dat is niet helemaal mijn smaak. Naast het feit dat de nieuwe Q7 boven budget was, was er een ander aspect, namelijk de stoelen van de Q7, hoewel goed, konden deze niet tippen aan die van de nieuwe XC90. We besloten de aankoop daarom uit te stellen tot 2017. Na een proefrit in de XC90 de knoop doorgehakt en sinds 24 juni jl. zijn we de eigenaar van een Volvo XC90 D5 Inscription uit juli 2015.

Bij de zoektocht naar de Volvo eerst gekeken naar zelf importeren vanuit Duitsland, maar uiteindelijk besloten de auto bij import bedrijf in Nederland te kopen. Voordeel is een jaar lang bovag garantie en aangezien de fabrieksgarantie na 2 jaar is verlopen toch een "veilig" gevoel mocht er iets aan de auto mankeren. De auto komt oorspronkelijk uit Duitsland en is afgeladen met opties. Alleen de Bowers & Wilkins geluidsinstallatie en de 360 graden camera ontbreken.

Een aantal opties waren een een must have:
Luchtvering (comfort)
Panoramadak
Inscription uitvoering
elektrisch verstelbare stoelen
adaptieve cruise control

Fijne opties zijn:
standkachel
performance sound system
lane keeping
lane warning
memory functie stoelen

Wat betreft de rij ervaring kan ik niet anders zeggen dan dat het zeer comfortabel rijdt, maar ondanks de luchtvering merk je wel dat je met een grote zware auto onderweg bent. Sportief rijden past duidelijk niet bij de auto, maar gelukkig ben ik zelf ook een rustige rijder. Ik heb geen ervaring zonder luchtvering, maar uit verschillende reviews maak ik op dat het geen overbodige luxe is op de XC90.

Hulpmiddelen als lane assist en adaptieve cruise control zijn handig, maar hebben ook hun beperkingen. Bij in en uitvoegend verkeer verminderd de acc wel heel snel vaart. Lane keeping werkt niet altijd feilloos. Op smalle wegen is het wel fijn dat de auto zelf ligt corrigeert.

De prestaties zijn ruim voldoende. Wel merk je dat de 4 cilinder diesel flink wat lawaai maakt bij optrekken en zware belasting. Dat doet de 6 cilinder diesel van de Audi Q7 toch echt beter. Het verbruik bij een rustige rijstijl ligt op circa 1/15 en is mijn inziens acceptabel voor zo'n zware auto.

Betrouwbaarheid kan ik nog niet veel over zeggen, behalve dat dat wel een punt van zorg was bij de aanschaf van de XC90. De reputatie van nieuwe XC90 is niet bepaald hoog en dan met name de technische mankementen. Naar het schijnt speelt dit met name bij de hybride versie. De tijd zal het leren.

Minpunten van de Volvo XC90: Met name de bediening van het touchscreen is niet gebruiksvriendelijk. Anders dan bijv. het MMI van Audi werkt niets aan het touchscreen in de Volvo intuïtief. Je moet constant je ogen van de weg halen om basale zaken als bijv. de temperatuur regeling te bedienen. Dit komt de veiligheid niet ten goede. Spraakbesturing werkt maar matig en de navigatie werkt bij andere premium merken echt beter.

Overall conclusie: een heerlijk reisauto voor met name de snelweg/lange afstanden. Fantastische stoelen en meer dan voldoende ruimte. Persoonlijk vind ik de Volvo ook de mooiste in zijn klasse.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.