en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Uitvoering | XC70 T5 Inscription Edition |
---|---|
Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand bij aanschaf | 105.000 km |
KM-stand laatst | 136.000 km |
Sinds een weekje de trotse bezitter van een XC70 uit 2015 met T5 benzine motor. De titel van de review klopt niet helemaal omdat we de T6 niet ingeruild hebben maar mijn vrouw er nu in rijdt.
Maargoed na 4 jaar naar volle tevredenheid een XC70 T6 AWD (zie review zilvergrijze XC70 T6 uit 2011) te hebben gereden heeft deze auto er een broertje bij gekregen in de vorm van een zwarte T5 uit 2015.
Wellicht gaan we de T6 nog van de hand doen want de voornaamste reden dat we de T5 hebben is downsizen. Maar voor nu is het even zeer handig om twee auto's te hebben).
Hij heeft 60 pk minder dan de T6 (nog steeds een slordige 245pk) maar het verbruik ligt na de eerste weken op een prettige 1:14. Terwijl de T6 met veel pijn en moeite 1:10 haalde, en in de winter kwamen we er niet verder mee dan 1:8.
Hoewel bijna 5 jaar nieuwer mist de T5 een toch een paar extra's die de T6 wel heeft, zoals parkeersensoren, ventilerende stoelen en koplamp sproeiers. Maar verder is de T5 zeer compleet en uitgerust met modernere zaken die de T6 niet heeft, zoals Sensus navigatie, keyless entry, allerhande veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en collison warning en een verwarmde voorruit/stuur/spiegels/ruitensproeiers.
Grootste pluspunt is echter de 8-traps automaat die een wereld van verschil vormt met de straffe 6-traps bak uit de T6. Grootste minpunt is het ontbreken van de AWD, al was dat een bewuste keuze gezien het verbruik (en de 8-traps automaat die alleen in de FWD te vinden is), en ook vanwege het feit dat we daar niet heel vaak gebruik van maken. Onder normale omstandigheden gedragen de auto's zich dan ook bijna hetzelfde: goedmoedige comfortabele ruime -onverwacht snelle- lobbesen.
De T5 is lichtvoetiger, more sophisticated (bij gebrek aan een Nederland woord) en hij communicatiever. Maar hij mist de brute kracht van de T6.
De eerste 5.000 km hebben geen verrassingen opgeleverd.
Onlangs van winterbanden naar de zomerbanden gegaan. Heb twee sets nieuwe banden bij de auto aangeschaft. Michelin Defender zomerbanden en Michelin X-Ice 3 winterbanden. Zeer tevreden over beide.
Voor de velgen fetishisten (en ja ik ben er 1). De zomerbanden liggen op de XC Valder velgen en de winterbanden op de XC Sargas.
- De adaptieve cruise control werkt erg goed, komt dicht bij autonoom rijden (je hoeft alleen nog maar te sturen).
- Ik mis de parkeersensoren, de achteruit rij camera ben ik niet gewend dus gebruik ik vrijwel niet. De automatisch kantelende buitenspiegels bij achteruit rijden zijn een fijne toevoeging.
- City Safety werkt verrassend goed (onder de 50km per uur remt de auto zelf als hij naderend onheil ziet), heeft me wellicht 1 keer 'gered'.
- Het verschil met een zes-cilinder is toch wel erg groot. De T5 is verre van langzaam met bijna 250 pk, maar hij mist echt de brute kracht, de smeuigheid en het geluid van de T6 in lijn. Als je de 4-cilinder T5 hard laat werken dan lijkt het minder soepel, met meer toeren en vooral meer geluid te gaan.
- Verbruik gemiddeld (veel korte stukken) 1:13.
- Verder geen onderhoud gehad.
- AWD, gek genoeg niet echt gemist (goede banden doen meer dan je denkt), maar eigenlijk bizar dat Volvo uberhaupt een XC zonder AWD verkoopt....
Beetje gespeeld met Volvo On-call. Leuke gimmick en werkt goed, maar niet echt noodzakelijk. Paar interessante features:
- op afstand vergrendelen en starten
- locatie weergeven en navigatie met telefoon naar de auto (mijn vrouw vergeet nog wel eens waar ie geparkeerd staat)
- vanaf de telefoon bestemming invoeren in de navigatie en naar de auto sturen (sneller dan Sensus)
- onderhouds status en logboek verbruik
De auto is een deuk en 2 krassen rijker omdat een onverlaat de auto geraakt lijkt te hebben met een paar ski's.....en natuurlijk geen briefje.
Verder een paar steenslag plekken van rijden over slechte wegen (Belgie!)
Ik ben nog een paar krassen of deuken verwijderd van een herstelsessie...
Onlangs een grote beurt uit laten voeren bij een universeel garagebedrijf. Geen bijzonderheden behalve een vervanging van een benzineslangetje en motorsensor.
Daarnaast een professionele poets- en waxbeurt laten doen bij Niessen Carcleaning in Weert. De auto had wat kleine -en helaas ook grotere- krassen. De kleintjes zijn er prima uitgehaald/opgevuld, maar de grotere krassen blijf je toch zien. Je merkt wel goed dat de auto behoorlijk goed vuil- en waterafstotend is gemaakt. De Waxoil die ze gebruikt hebben zou 2 a 3 jaar moeten blijven werken; ben benieuwd!
De auto bevalt nog steeds super. Het rijdt als een trein, is ruim, zit goed en alles zit erop en eraan. In vergelijking met andere auto's waar we naar gekeken hebben (BMW 5 Touring en Audi A6) doet de Volvo wat gedateerder aan, maar aan alles kun je merken dat het een uitontwikkeld model is en nagenoeg alle kleine minpuntjes eruit gehaald zijn. Enige praktische minpuntje is het ontbreken van parkeersensoren, vooral bij krappe parkeerplaatsen.
Afgelopen weekend bij Mark van Volhelp en bij Obbe van Obbe Tuning op bezoek geweest in Elst. Veel goede verhalen gehoord en besloten om bij Mark langs te gaan om de regio instellingen te laten updaten (mijn XC70 komt van de andere kant van de oceaan): de radio, navigatie en verkeersbordherkenning werken nu perfect!
Tegelijktijd ook veel goeds gehoord en gelezen over Obbe. Het was mogelijk een combi afspraak te maken (waarvoor hulde), en zodoende heb ik een E-Power tuning uit laten voeren bij Obbe icm een nieuw luchtfilter laten installeren. En ik moet zeggen dat het zeker niet tegenvalt. De auto rijdt zowel sneller (pakt sneller op), soepeler (de 8 traps bak schakelt nog beter dan voorheen) en daarnaast ook nog eens zuiniger!
Mijn vorige auto was hetzelfde model maar dan in T6 uitvoering en ik moet zeggen dat de T5 na de tuning een stuk dichter tegen de T6 beleving aan zit! En daarbij ben ik ben snel en professioneel geholpen. Zeker een aanrader voor Volvo rijders!
Korte update: still going strong. Auto rijdt goed, ik mis eigenlijk niets, behalve de parkeersensoren (en een elektromotor voor de korte afstanden).
Klein beetje rondgekeken naar een V60 Hybride al dan niet XC, maar met de huidige prijzen niet te doen. Je zit al snel op 40.000 plus euries.
Ik denk dat als ik de XC70 zou willen verkopen dat ik er meer voor zou krijgen dan wat ik betaald heb......gekke tijden.
AWD mis ik nauwelijks, behalve bij snel optrekken op nat wegdek: 270 pk op de voorwielen is niet ideaal.
Regulier onderhoud gehad. Geen bijzonderheden. Verbruik ligt op 1:13 ondanks regelmatig een kort stukje. Tanken was onprettig met een tank van 70 liter en een voorkeur voor premium benzine; regelmatig kwam het voor dat ik de tank niet eens vol kreeg met een max bedrag van 125 euro.
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.