Volvo XC70 T5 Inscription Edition (2015)

autoreview

Volvo XC70 T5 Inscription Edition (2015)

Signalement

UitvoeringXC70 T5 Inscription Edition
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf105.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Lezerswaardering: 68%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Van T6 naar T5

  • 105.000 km

Sinds een weekje de trotse bezitter van een XC70 uit 2015 met T5 benzine motor. De titel van de review klopt niet helemaal omdat we de T6 niet ingeruild hebben maar mijn vrouw er nu in rijdt.
Maargoed na 4 jaar naar volle tevredenheid een XC70 T6 AWD (zie review zilvergrijze XC70 T6 uit 2011) te hebben gereden heeft deze auto er een broertje bij gekregen in de vorm van een zwarte T5 uit 2015.

Wellicht gaan we de T6 nog van de hand doen want de voornaamste reden dat we de T5 hebben is downsizen. Maar voor nu is het even zeer handig om twee auto's te hebben).
Hij heeft 60 pk minder dan de T6 (nog steeds een slordige 245pk) maar het verbruik ligt na de eerste weken op een prettige 1:14. Terwijl de T6 met veel pijn en moeite 1:10 haalde, en in de winter kwamen we er niet verder mee dan 1:8.

Hoewel bijna 5 jaar nieuwer mist de T5 een toch een paar extra's die de T6 wel heeft, zoals parkeersensoren, ventilerende stoelen en koplamp sproeiers. Maar verder is de T5 zeer compleet en uitgerust met modernere zaken die de T6 niet heeft, zoals Sensus navigatie, keyless entry, allerhande veiligheidssystemen zoals adaptieve cruise control, lane departure warning en collison warning en een verwarmde voorruit/stuur/spiegels/ruitensproeiers.

Grootste pluspunt is echter de 8-traps automaat die een wereld van verschil vormt met de straffe 6-traps bak uit de T6. Grootste minpunt is het ontbreken van de AWD, al was dat een bewuste keuze gezien het verbruik (en de 8-traps automaat die alleen in de FWD te vinden is), en ook vanwege het feit dat we daar niet heel vaak gebruik van maken. Onder normale omstandigheden gedragen de auto's zich dan ook bijna hetzelfde: goedmoedige comfortabele ruime -onverwacht snelle- lobbesen.

De T5 is lichtvoetiger, more sophisticated (bij gebrek aan een Nederland woord) en hij communicatiever. Maar hij mist de brute kracht van de T6.

De eerste 5.000 km

  • 110.000 km

De eerste 5.000 km hebben geen verrassingen opgeleverd.

Onlangs van winterbanden naar de zomerbanden gegaan. Heb twee sets nieuwe banden bij de auto aangeschaft. Michelin Defender zomerbanden en Michelin X-Ice 3 winterbanden. Zeer tevreden over beide.
Voor de velgen fetishisten (en ja ik ben er 1). De zomerbanden liggen op de XC Valder velgen en de winterbanden op de XC Sargas.

- De adaptieve cruise control werkt erg goed, komt dicht bij autonoom rijden (je hoeft alleen nog maar te sturen).
- Ik mis de parkeersensoren, de achteruit rij camera ben ik niet gewend dus gebruik ik vrijwel niet. De automatisch kantelende buitenspiegels bij achteruit rijden zijn een fijne toevoeging.
- City Safety werkt verrassend goed (onder de 50km per uur remt de auto zelf als hij naderend onheil ziet), heeft me wellicht 1 keer 'gered'.
- Het verschil met een zes-cilinder is toch wel erg groot. De T5 is verre van langzaam met bijna 250 pk, maar hij mist echt de brute kracht, de smeuigheid en het geluid van de T6 in lijn. Als je de 4-cilinder T5 hard laat werken dan lijkt het minder soepel, met meer toeren en vooral meer geluid te gaan.
- Verbruik gemiddeld (veel korte stukken) 1:13.
- Verder geen onderhoud gehad.
- AWD, gek genoeg niet echt gemist (goede banden doen meer dan je denkt), maar eigenlijk bizar dat Volvo uberhaupt een XC zonder AWD verkoopt....

Beetje gespeeld met Volvo On-call. Leuke gimmick en werkt goed, maar niet echt noodzakelijk. Paar interessante features:
- op afstand vergrendelen en starten
- locatie weergeven en navigatie met telefoon naar de auto (mijn vrouw vergeet nog wel eens waar ie geparkeerd staat)
- vanaf de telefoon bestemming invoeren in de navigatie en naar de auto sturen (sneller dan Sensus)
- onderhouds status en logboek verbruik

De auto is een deuk en 2 krassen rijker omdat een onverlaat de auto geraakt lijkt te hebben met een paar ski's.....en natuurlijk geen briefje.
Verder een paar steenslag plekken van rijden over slechte wegen (Belgie!)
Ik ben nog een paar krassen of deuken verwijderd van een herstelsessie...

E-Power Tuning

  • 125.000 km

Onlangs een grote beurt uit laten voeren bij een universeel garagebedrijf. Geen bijzonderheden behalve een vervanging van een benzineslangetje en motorsensor.

Daarnaast een professionele poets- en waxbeurt laten doen bij Niessen Carcleaning in Weert. De auto had wat kleine -en helaas ook grotere- krassen. De kleintjes zijn er prima uitgehaald/opgevuld, maar de grotere krassen blijf je toch zien. Je merkt wel goed dat de auto behoorlijk goed vuil- en waterafstotend is gemaakt. De Waxoil die ze gebruikt hebben zou 2 a 3 jaar moeten blijven werken; ben benieuwd!

De auto bevalt nog steeds super. Het rijdt als een trein, is ruim, zit goed en alles zit erop en eraan. In vergelijking met andere auto's waar we naar gekeken hebben (BMW 5 Touring en Audi A6) doet de Volvo wat gedateerder aan, maar aan alles kun je merken dat het een uitontwikkeld model is en nagenoeg alle kleine minpuntjes eruit gehaald zijn. Enige praktische minpuntje is het ontbreken van parkeersensoren, vooral bij krappe parkeerplaatsen.

Afgelopen weekend bij Mark van Volhelp en bij Obbe van Obbe Tuning op bezoek geweest in Elst. Veel goede verhalen gehoord en besloten om bij Mark langs te gaan om de regio instellingen te laten updaten (mijn XC70 komt van de andere kant van de oceaan): de radio, navigatie en verkeersbordherkenning werken nu perfect!
Tegelijktijd ook veel goeds gehoord en gelezen over Obbe. Het was mogelijk een combi afspraak te maken (waarvoor hulde), en zodoende heb ik een E-Power tuning uit laten voeren bij Obbe icm een nieuw luchtfilter laten installeren. En ik moet zeggen dat het zeker niet tegenvalt. De auto rijdt zowel sneller (pakt sneller op), soepeler (de 8 traps bak schakelt nog beter dan voorheen) en daarnaast ook nog eens zuiniger!
Mijn vorige auto was hetzelfde model maar dan in T6 uitvoering en ik moet zeggen dat de T5 na de tuning een stuk dichter tegen de T6 beleving aan zit! En daarbij ben ik ben snel en professioneel geholpen. Zeker een aanrader voor Volvo rijders!

Still going strong

  • 136.000 km

Korte update: still going strong. Auto rijdt goed, ik mis eigenlijk niets, behalve de parkeersensoren (en een elektromotor voor de korte afstanden).
Klein beetje rondgekeken naar een V60 Hybride al dan niet XC, maar met de huidige prijzen niet te doen. Je zit al snel op 40.000 plus euries.
Ik denk dat als ik de XC70 zou willen verkopen dat ik er meer voor zou krijgen dan wat ik betaald heb......gekke tijden.
AWD mis ik nauwelijks, behalve bij snel optrekken op nat wegdek: 270 pk op de voorwielen is niet ideaal.

Regulier onderhoud gehad. Geen bijzonderheden. Verbruik ligt op 1:13 ondanks regelmatig een kort stukje. Tanken was onprettig met een tank van 70 liter en een voorkeur voor premium benzine; regelmatig kwam het voor dat ik de tank niet eens vol kreeg met een max bedrag van 125 euro.

Grote beurt

  • 150.000 km

Net een grote beurt en de velgen/bandenwissel uit laten voeren en geen bijzonderheden. Ik heb wel de beugels van de elektrische achterklep laten vervangen omdat de klep na openen constant een stuk terug zakte; volgens het internet een bekende kwaal. Verder gaat er nauwelijks iets stuk aan deze auto.

Aanvullingen

- Interieur en lederen bekleding blijven erg goed en zijn van hoge kwaliteit. - Geen piepjes en kraakjes.
- Aan de buitenzijde kruipen vuil en algen tussen de raamrubbers en de binnenzijde van de achterlichten.
- Verbruik stabiel op 1:12 a 1:13
- Een van de laatste Volvo's met een lekker vierkante achterbak: er gaat zeer veel mee.
- De adaptieve cruise control werkt subliem.
- Het winterpakket met stoel- en stuurverwarming, voorruit- en spiegelverwarming is heerlijk.
- De auto blijft heerlijk snel en soepel rijden: op een leeg stuk Autobahn de 250 (op de teller) aangetikt en de auto voelt op dit soort hoge snelheden nog steeds stabiel. Ook boven de 200 blijft de auto makkelijk versnellen.

En door

  • 185.000 km

Dit jaar voor het eerst wat serieuzere slijtage werkzaamheden gehad. Een kapotte oliepeilsensor was een prijzig grapje om te laten vervangen. Wat is er mis met een peilstok? En daarbij tot tweemaal toe het rode motorwaarschuwinglampje aan. De eerste keer voor de zekerheid de Wegenwacht gebeld en laten checken -doorrijden was geen probleem. De tweede keer doorgereden naar huis en de dag erna naar direct de garage.

Het tweede werkplaatsbezoek betrof een gebroken veer rechts achter. Slijtage aldus de monteur, mede als gevolg van de Nederlandse voorliefde voor drempels. Dat zou prima kunnen want bij de vorige XC70 hadden we exact hetzelfde probleem bij ongeveer dezelfde kilometerstand.

Er komen nog wel twee puntjes aan die ik zelf op ga pakken: het reinigen van de binnenzijde van de achterlichten (groen aanslag) en aanpakken van een piepende ventilator (een typisch V70/XC70 kwaaltje).
En wellicht laat ik ooit toch wat krassen wegwerken.

Verder niets dan goeds over de auto. De vele extra's functioneren allemaal naar behoren. Met als hoogtepunt de adaptieve cruise control die zijn tijd ver vooruit was.
Stoelen zitten nog steeds perfect, het leer is nog in uitstekende staat. De auto rijdt goed en kan op de autobahn behoorlijk lang mee met allerhande rappe en vooral dure wagens (de 250 aangetikt op de teller op een leeg stuk weg). Hij ligt daarbij als een blok op de weg.
Verder is het winterpakket erg nuttig en aangenaam: standkachel, alle stoelen verwarmd, spiegels en sproeiers verwarmd, vooruit- en achterste zijruitverwarming zijn echt top.

Verbruik steady op 1:13 bij normaal gebruik.

Kortom: we rijden gewoon verder met deze tank.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.