Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 134.000 km |
KM-stand laatst | 193.000 km |
Eerste ervaringen Volvo XC70 D5 185pk AWD
- 149.000 km
Hierbij mijn eerste verslag over mijn Volvo XC70 D5 185pk.
Misschien aardig te vermelden dat mijn referentiekader is dat ik 12 jaar gereden heb in 2 Lancia Lybra's jtd SW waarbij de eerste een 105pk 2 liter diesel was en de 2de een 185pk 2.4 liter 5 cilinder, waarmee ik in totaal 400.000km heb gereden.
Een kennis van mij importeert auto's als hobby en de laatste 2 auto's heb ik bij hem gekocht op verzoek. Het is niet zozeer dat dat zoveel bespaart, maar als je in heel Europa zoek kan je nog vrij snel diesels van rond 6 jaar oud vinden met met niet te veel km. Ik rij ongeveer 35.000km per jaar met woon-werk verkeer (Amsterdam-Vlaardingen). Mijn auto komt toevallig uit Italië, is 6 jaar had en had 134.000km toen ik hem kocht.
Aandrijflijn:
De motor is op snelheid heel erg stil, maar vreemd genoeg heeft hij stationair een irritante brom/dreun/resonantie. Een kennis van mij heeft een V70 D4 met 2 liter 5 cilinder diesel uit 2013en die heeft dat niet. Over 4 weken ga ik voor de 150.000km beurt, misschien is er wat aan de hand. Verder een licht getikt te horen, misschien de kleppen. Echter dit is heel minimaal. Ik merket van van de winter dat de motor moeilijk startte, er zijn een aantal gloeibougies stuk die vervangen moeten worden bij de 150.000km beurt. De motor is krachtig, maar ik heb hem toch laten eco-tunen bij Pica om het gebruik wat te beteugelen (Nu 205pk 450Nm was 185pk en 400Nm. Ik heb nog niet het idee heb dat het veel heeft gedaan, men claimed een 10% lager verbruik). Dat zit nu rond een 1 op 14-15. Ik reed vroeger in mijn Lancia's de maximale toegestane snelheid, maar betrap me er nu op dat ik soms met 80km/h achter een vrachtwagen hang, zo relaxed wordt je van deze auto. ga je gewoon 120-130 rijden dan gaat het verbruikt naar een 1:13. De Geartronic transmissie doet het op zich goed, maar zelf ben ik niet zo weg van die transmissies met koppelomvormers. De motor heeft 450Nm, maar de bak maakt daar helaas weinig gebruik van en schakelt te snel terug met teveel toeren als gevolg. Je kan dit omzeilen door even handmatig te schakelen - b.v. als je een oprit omhooggaat naar de autoweg - maar daar koop je eigenlijk geen automaat voor. Er wordt gezegd dat de Geartronic traag op gang komt, maar daar heb ik helemaal niets van gemerkt. Wegrijden bij rotondes of stoplichten gaat direct en vlot. De AWD werkt ongemerkt en doet altijd mee. Afgelopen winter in Oostenrijk altijd tractie gehad.
Weggedrag:
Er wordt gemeld dat de XC70 zou waggelen en overhellen in de bochten. Ook dat valt heel erg mee, het is zelfs minder dan in mijn Lancia's. Als je alleen rijdt is hij redelijk comfortabel, maar zeker niet zacht. Korte oneffenheden worden dan duidelijker doorgegeven om de wagen echt het predicaat 'comfortabel' te geven, maar zeker niet hard en veel beter dan b.v. in Audi's. Pas echt comfortabel wordt hij bij volle belading, dan rijdt hij wat mij betreft het lekkerst. Ook de banden maken verschil. Ik heb 16 inch Cecino met 65inch/215mm All Season banden en 17 inch Sargas velgen met 55inch/235mm winterbanden (vegen + banden voor 500€ van marktplaats). Aardig om te weten is dat deze aluminium velgen er precies hetzelfde uit zien, dus oppassen met sneeuwkettingen kopen. Uiteraard zijn de 16inch velgen comfortabeler. Ik heb niet echt een verschil in verbruik kunnen merken tussen beide banden. Ook zoals Volvo adviseerd de druk verhogen van 2.3bar naar 2.6 bar heeft geen meetbaar effect op verbruik. De draaicirkel is opmerkelijk klein, echt een feest om deze wagen door de bergen en bossen te sturen.
Uitvoering:
Deze wagen is in de Momentum uitvoering, maar in Italië is dat heel iets anders dan in Nederland. Hij heeft geen lederen bekleding, maar een hele mooie degelijke zwarte stof en zogenaamd half leer, wat gewoon skai blijkt te zijn. Daar stond ik wel van te kijken. Skai (PCV plastic op canvas ondergrond) is zo jaren 70, en dat voor een auto met een geclaimed nieuwprijs van 65.000€. Voordeel van deze stof/skai combinatie is dat die na 20 jaar er nog fris zal uitzien en het plakt niet aan rug en benen in de zomer. Ook zal je tevergeefs zoeken naar een armsteun met bekerhouders achterin, zit er niet op. Ook niet de blue tooth telefoon aansluiting, maar een aftermarket Parrot, die het ook heel aardig doet (type 6100). Wel automatisch dimbare achteruitspiegel en regensensor (toch wel erg handig en werken perfect), navigatie systeem (wordt veel geklaagd over de wat omslachtige instelling. Aan de achterkant van het stuur zit een joystickje waarmee je het adres kan invoeren. Werk niet supersnel, maar wel goed. Kaart wordt weergegeven in 2D 'helicopterview', maar je kan de kaart in tweeen splitsen met bv links de overzichtskaart en recht meer detail. Hoeveel je wil inzoomen kan je voor beide kaarten instellen en werk in de praktijk erg prettig). Verder zit er een achteruitrijcamera op die goed werkt en erg handig is, dit in combinatie met PDC voor en achter. Er zijn extra grote buitenspiegels gemonteerd die ook inklapbaar zijn. Je denkt eerst dat je in een busje rijdt met die spiegels, maar dat went snel en gewone buitenspiegels lijken dan ineens heel klein in gebruik. De standard electrische achterklep is handig maar blijft soms haken. Moet met de beurt naar gekeken worden. Een ander punt bij de XC70 edities van deze jaren is dat de taal niet in het menu kan worden aangepast! Ik heb met deze constatering al veel mensen op de kast gekregen, maar ik blijf het gek vinden. Als je een auto in Nederland verkoopt, wie zegt dat die persoon dan ook Nederlands spreekt? Kan toch ook een expat zijn? In de Lancia's (oorspronkelijk ontwerp 1999) kon je kiezen uit een aantal taken in het menu. Als Volvo de klant tegemoet zou komen en op verzoek de taal zou veranderen, dan had ik er nog begrip voor. Echter de taal veranderen vereist een software update die bij de officiële dealer een investering van 170€ vergt. Nogmaals, ik vind het gek, maar uit reacties lijk ik de enige in Nederland te zijn die hierover verbaasd is en niet grif mijn portemonnee trek. Ik spreek gelukkig wat Italiaans en laat hem voorlopig gewoon op Italiaans staan. Verder is er in de kofferruimte een plastieken bak op vlekken te voorkomen, een oerdegelijk metalen rack op te voorkomen dat spullen uit de bagageruimte in het interieur belanden, een dubbele bagage boden op spullen op te bergen. Performance audio werk goed maar is niet fantastisch. De audiofiel verlangt naar meer en daarvoor moet je zoeken naar het systeem van Harman Kardon. Er zit een CD speler in maar geen wisselaar, ook geen USB aansluiting. Wel stoelverwarming in 3 standen die ook weer zeer goed werk. Verwarming and airco zijn ook top met extra uitstroom openingen voor de passagiers achter in de portierstijlen. Leuk is dat aan het einde van de zitting van de bestuurders en bijrijdersstoel nog een zakje zit voor een bril of zo. Stoelen zijn stevig/degelijk, maar ik had veel moeite een goede positie te vinden. De stoelen van de Lancia Lybra zaten beter, maar dat is persoonlijk. De lendesteun aan de passagierszijde was dolgedraaid, dus voorzichtig met instellen! Bagage ruimte is 570liter. De Lancia Lybra had 425 liter. Nu zou je denken dat je met de Volvo een grote sprong voorwaarts maakt wat dit betreft, maar dat is toch niet zo. Dat heeft te maken met een wat 'organisch' gevormde bak met hoeken en gaten waar je wel het nodige kwijt kan, maar niet een extra koffer of kratje. Handis is wel weer dat de passagiersstoel voorovergeklapt kan worden waardoor planken van 3 meter in het interieur passen.
Dus, nu op naar de 150.000km beurt. Deze laat ik doen bij een Volvo specialist (geen dealer). Ben benieuwd...
Al met al: je hebt in deze wagen het gevoel dat je alles kan bedwingen. Hij zit stevig in elkaar, is stil, voldoende comfortabel, rustgevend. Verbruik is stevig, motor bromt bij stationair toerental, geartronic maakt slecht gebruik van de vele newtonmeters van de diesel. Handgeschakeld is zo slechte keuze nog niet, of wacht en kies een dubbeleplaatkoppeling automaat uit latere jaren.
2de update
- 155.000 km
Nu al weer 7 maanden aan het rijden in de XC70 D5. Bij 150.000km de eerste grote beurt gehad bij Volvo specialist. Automaat olie laten vervangen, alle 5 de gloeipluggen vervangen (lastige koude start van de winter)en er bleek een veel te kleine accu in te zitten die ook vervangen is. Er was niets te doen aan het lichte dreunen van de motor ij stationair, lag niet aan de motorsteunen. Kosten onderhoudsbeurt was zeer schappelijk. Waarschijnlijk type specifiek zullen we maar zeggen. Gemmiddeld verbruik zit op 13.6km/L met als beste resultaat 14.8km/L. Hoogste verbruik was 12.7km/L van de winter op wintersport met flink doorrijden. Rijdt nog steeds zeer ontspannend zonder enige piep of kraak. Erg veilig gebouwd wat de nodige binnenruimt ruimte opslokt door dikke deuren en stijlen. Van de zomer een Opel Corsa gehuurd en die had net zoveel beenruimte. Erg tevreden, enig minpuntje blijft verbruik, maar op dit moment tank ik voor 1.16Euro Diesel/L. Beter dan de 1.43Euro van een paar maanden geleden.
Update
- 193.000 km
Nu al weer 1.5jaar onderweg met mijn Volvo XC70 D5. Als ik de auto nu zou moeten beschrijven dan komen de woorden onverzettelijk en utilitair als eerste bij me op. Andere auto's hebben ook 5 sterren op de NCAP maar als je in deze auto stapt dan merk je dat er toch wel verschillen zijn. Deze wagen voelt also hij nooit naar de schroothoop zal gaan, solide en veel passieve veiligheid (veel plaatwerk om je heen en grote afstanden tot de buitenwereld). ik heb het al eerder gezegd, door die grote passive veiligeheid is er minder binnenruimte dan je van een auto als deze zou verwachten. Utilitair omdat de motor stationair wat rauw is. Dat hebben veel Volvo's. Op de autosnelweg is er wel rust. 50jaar gelden hadden de grote volvo's ook al dat 'traktor uit Zweden' imago en dat heeft gek genoeg deze auto nog steeds. Irritant? Nee dat niet. Het went en dat rauwe randje geeft hem iets van een vriend die je niet in de steek zal laten. Paar maanden geleden voor een beurt naar Volvo specialist van West in Uithoorn gebracht (aanrader voor alle type Volvo's, rij er graag vanuit mijn woonplaats Amsterdam voor om). De radiator moest vervangen en een nieuwe distributieriem (de eerste na 193000km, staat iets van 160-180k voor, lang voor een riem). Ik dacht dat er een dure reparatie van het inspuitsysteem te wachten stond (paar duizend euro), vanwege slecht koude start maar het bleek dat de inspuiters vervuild waren en een flesje cleaner in de brandstof verhield het probleem. verdr niet bijzonders te melden. De motorkap is wel gevoelig voor steenslag. Kan te maken hebben met het ontwerk of het type lak. Je krijgt er makkelijk plekjes op helaas. Wat verbruik aan gaat kan ik melden dat dat in de zomer aanmerkelijk omlaag gaat. Met niet te veel moeite rij je 1:14.5. Ik heb een keer 300km achter vrachtwagens gehangen met 80-90km/h en kwam op een 1:17! Vorig record stond op 1:14.7. Dat is wel een opmerkelijk verschil en heeft alles te maken met temperaturen boven de 25C en geen files. Tot zover!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.