Volvo XC70 D5 AWD Momentum (2009) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 D5 AWD Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2020 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 243.000 km |
Aankoop XC70 en grote reis
- 208.000 km
Na de E39 M5 in September 2020 te hebben verkocht, nu op zoek naar de vervanger. Ik was op zoek naar een auto met vierwielaandrijving, flink wat ruimte, en een stuk nieuwer dan de M5. Het plan was om de vervanging te vinden voor de Kerst, aangezien wij met de auto naar Nederland wilden rijden i.v.m. corona.
Na elke dag te zoeken naar de auto's online, was de keuze een beetje gevallen op een BMW X5 (2007-2008) of Volvo XC70 (2009). Uiteindelijk twee voor het vertrek naar Nederland, naar meerdere X5's wezen kijken, maar vielen toch een beetje tegen. In 2 X5's waren er wat interieur delen best versleten, maar ik had in mijn achterhoofd dat de BMW M57 motor erg betrouwbaar is. Bij diezelfde garage nog naar een XC70 wezen kijken als tweede keuze, en die zag er eigenlijk wel erg goed uit. Met die informatie thuis toch nog een keuze proberen te maken aangezien onze reis naar Nederland toch al over anderhalve week zou zijn. Na lang wikken en wegen, uiteindelijk toch de verstandige gemaakt en gekozen voor de XC70, en de week daarop, 1 dag voor vertrek de auto opgehaald.
De reis naar Nederland is erg goed verlopen, de auto kwam geleverd op winterbanden, en die zouden nog erg goed van pas komen. De auto is super comfortabel, de perfecte reisauto. Stoelen zijn echt next level, hier keek ik al naar uit aangezien mijn ouders in 2012 ook een XC70 hebben gehad. De motor, de betrouwbare D5, is een erg fijn blok, als de motor koud is klinkt deze soms wat als een tractor, maar eenmaal warm maakt deze een erg prettig 5 cilinder geluid, en trekt er met zijn 185 pk toch behoorlijk aan. Het verbruik viel me ook mee, op de heenweg met een gemiddelde snelheid van 120 km/h over zo’n 1700 km, zit je rond de 8.5l/100 km, wat ik niet verkeerd vind voor dit formaat auto, met vierwielaandrijving.
Na 2 weken in Nederland, begonnen aan de terug weg, wat al meteen goed begon. Ik zag een paar dagen daarvoor al op het nieuws dat het erg zou gaan sneeuwen rond de Ardennen, en het werd afgeraden om daar te rijden. Ik keek er zelf erg naar uit, want ik was erg benieuwd naar de winterbanden en vierwielaandrijving. De sneeuw begon na een tijdje best op te hopen, en waar de meeste auto’s op de rechterbaan flink hun snelheid hadden verlaag, ging het perfect met 80-100 km/h in de Volvo. Geen enkel probleem met tractie, en gaf een groot gevoel van veiligheid. Na een stop voor werk in Frankrijk, was het plan om op de 30ste in 1 dag naar Madrid te rijden, een afstand van 1350 km. Dit was geen enkel probleem in de Volvo, cruisecontrol op 150 km/h, en gaan! Niet alleen is de auto comfortabel, het (volgens mij) standaard audio systeem is super! De connectiviteit met een iPhone is minder makkelijk, en hier zie je aan dat de auto toch van 2009 is. Maar met wat aux kabels, 12 volt oplader en wat adapters kan je uiteindelijk je muziek afspelen. Ook ben ik blij dat de XC70 xenon verlichting heeft, veel Volvo’s uit dit jaar hebben nog halogeen verlichting, en dit ziet er toch ouderwetser uit, en je hebt gewoon minder licht.
De volgende update komt uit Madrid.
Sneeuw in Madrid
- 213.000 km
Grote aankondiging op het Spaanse nieuws. Het zou gaan sneeuwen begin januari. Ik kon niet wachten. Op donderdag zou het beginnen, maar uiteindelijk was er bijna niks gevallen, hopelijk de volgende dag dan. Vrijdag was het begonnen rond een uur of 12, en eind van de middag rond 5-6 uur, lag er zo'n 20 cm. En wat doe je dan? Je gaat lekker een rondje rijden in de Volvo. Wat kwamen de winterbanden weer van pas zeg, waar half Madrid vast stond met voorwielaandrijving en zomerbanden, reed ik overal door. Overal stonden auto's en bussen langs de kant, en de Volvo was niet te stoppen, erg fijn om eens goed de vierwielaandrijving te kunnen gebruiken. Na 2 uur rond rijden maar weer de auto in garage geparkeerd en even een rondje lopen, en wat zie je dan, iedereen staat vast. Dus besloten om de auto weer uit de garage te halen en kijken of we mensen kunnen helpen, na een paar uur iets van 10 mensen thuis gebracht, die anders uren hadden moeten lopen door de sneeuw en kou. De Volvo heeft weer eens zijn dienst bewezen.
Onderhoud
- 213.500 km
We zijn weer even verder. De Volvo is onlangs weg geweest voor een grote beurt. Ik had wel bij de garage gezegd dat ik de auto wat vond trillen tijdens het warm worden van de motor. Ik had hier al een tijdje last van, en het internet zei "motorsteunen", dus ik had al rond kerst de bovenste motorsteun gedaan (duurt 5 minuutjes), en dit verhielp het probleem toch nog niet helemaal. Dus tijdens de beurt is gebleken dat de onderste motorsteunen ook moesten worden vervangen en kostte €400. Ik moet zeggen, dit was het geld wel waard. De auto is nu zo rustig geworden, en het is alsof je op een vliegend tapijt zit.
De auto is verkocht
- 243.000 km
De auto is begin augustus verkocht. We hadden de auto al in mei terug vanuit Frankrijk naar Spanje gebracht omdat de auto een ITV (de Spaanse APK) nodig had, en ook omdat we al sinds een jaar met storing rond reden. De storing gaf aan dat het DSTC het niet meer deed, en daarmee ook geen 4WD, maar veel garages waaronder ook Volvo Lyon, kon het probleem niet helemaal vinden. Uiteindelijk hebben we de auto naar een Volvo specialist in Madrid gebracht, en daar heeft de auto ongeveer 1 maand gestaan. Eerst leek het probleem op een defecte Haldex module, maar na het vervangen hiervan (voor €1900) was het probleem toch nog niet helemaal verholpen, dus daarna ook een pomp vervangen (voor €1100) was het probleem weg en hadden we weer 4WD, en was de auto weer perfect.
Uiteindelijk toch besloten, omdat we langer in Frankrijk zullen blijven, om de auto te verkopen omdat we anders de auto hier zouden moeten inschrijven. Ook zouden we mogelijk een auto van de zaak kunnen krijgen in Frankrijk, dus al met al besloten de auto te verkopen.
Hieronder een lijstje van alle kosten die we eraan hebben gehad, en ik moet zeggen Volvo rijden is erg comfortabel, maar niet altijd even goedkoop. Hoewel ik er wel bij moet zeggen dat ik geen afschrijving heb gehad, €250 in totaal, dus dat was perfect. Voor de rest is dit een lijstje van de kosten
Januari 2021 - €260 onderhoudsbeurt
Februari 2021 - €350 motorsteunen laten vervangen
Mei 2021 - €127 airconditioning bij laten vullen
Juli 2021 - €129 2x Xenon koplampen
September 2021 - €138 nieuwe accu €606 4x nieuwe Good Year Vector 4 banden
Oktober 2021 - €380 spoelen automaat en nieuwe olie
December 2021 - €380 4x nieuwe remschijven en blokken
December 2022 - €400 onderhoudsbeurt
Februari 2023 - €280 radio laten repareren (scherm deed het niet meer)
Mei 2023 - €2968 nieuwe Haldex module en pomp
Totaal €6300 over 2.5 jaar en 35000 km
Overigens, heb ik met het verbruik altijd bijgehouden met spritmonitor, en dit kwam uit op 8.91l/100km.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo XC70 3.2 Summum - Youngtimer - BTW Auto - Zeer nette staat
- 2008
- 56.262 km

Volvo XC70 2.5 T Summum | Dealer onderhouden | Bi-xenon | Trekhaak | Leder | Navigatie | Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugen | Stoelverwarming |
- 2007
- 250.123 km

Volvo XC70 2.4 D5 164PK Summum - LEDER- NAVIGATIE - TREKHAAK - AUTOMAAT
- 2011
- 262.515 km