Volvo XC70 2.4 D5 AWD Summum (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.4 D5 AWD Summum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 5 km |
KM-stand laatst | 146.000 km |
ERVARINGEN
- 40.000 km
Volvo for life. 12 januari 2008 de XC nieuw op kenteken! km 15 Splinternieuwe XC 70 D5 Geartronic AWD 185pk/summum type MY06 uit de showroom gekocht. *(winkeldochter)
Kleur Lava Sand Pearl metallic/468 met select leder light leder sand.
XC70 AWD D5 Geartronic. Summumpakket, Audio 2 line, Dark Wood inleg, Snelheids afh stuurb, afn. trekhaak, blue tooth, standkachel, Volvo-garmin navigatie en tuning Fasttech Neede.
Het verschil met de laatste My2007 en onze gekochte MY2006 uitvoering zit in de extra pakketten. Voor ons geen 17 inch maar 16 inch en geen knipperlichten in buitenspiegels en nog wat gadgets. Technisch verder identiek. En daar gaat het om.
Fijn is dat je hoger zit en de instap dus voor ons prettiger verloopt. Het is de eerste ’lichte’ interieur die we hebben en dat doet wat met houtinleg zakelijk aan. De uitvoering Summum is behoorlijk compleet.
Motor is de bekende D5 185pk die we nu voor de derde keer onder de kap hebben. )De autobeleving is met XC gewicht anders. Inclusief bestuurder van 75 kg en bomvolle tank weegt deze XC op een ge ijkte brug 1907 kg.
M.a.w. de D5 moet er nogal aan trekken in vergelijking met een V70. Het verbruik is in de praktijk 1:10.
De ervaring leert dat de tuning en het inlopen het verbruik zal afnemen. Maar ja 1900kg heeft toch vermogen nodig en dat kost brandstof.1:11,5 schat ik in op tDe eerste rij indrukken zijn dat de wagen wat trager reageert en iets overhelt in de bochten. Dat vereist een andere rijbenadering.
Maar eerlijk is eerlijk het went snel en ik ben er tevreden mee.De autobahn was goed voor 160km/u en dat is uitstekende kruissnelheid voor deze volvo.
De gereden top van 210 en 199 echte kilometers was ff leuk, maar voor mijn beleving iets te hard voor een auto met verhoogd zwaartepunt.
Blijft over een uitstekende kruissnelheid van 160km voor de grote baan aan de andere kant van de grens.
De Garmin navigatie Nuvi 760 zijn een super verbetering t.o.v. het RTI systeem. En deze Garmin heeft alle nieuwste snufjes. Inderdaad estisch is de RTI mooier. Maar de Garmin rekent sneller, herberekent pijlsnel en levert je de laatste flitsinfo.
Door bij volvo te bestellen betaal je 150,= euro meer dan bij de gewone winkel. Daarvoor heb je inbouw-opbouw zonder draadjes en volvo servicepunten aangeduid met updates.
De Xenon verlichting doet zijn werk helder en duidelijk en het klopt eenmaal ervaring met Xenon wil je niet meer anders. Zeker in deze donkere dagen.
De off de road kwaliteiten zijn inmiddels getest.
Zeer modderige boeren paden en als je de DTC maar uitschakeld zijn de mogelijkheden groter. Ok geen echte landrover terrein wagen; maar wel met verstand rijdend een behoorlijk off road bereik; mits je de bodem vrijheid weet te behouden. Het uitschakelen van dtc is essentieel bij deze! Heb je gelijk bij slip meteen de achterwielen erbij.Leuk om eens te doen.
De D5 diesel geeft een andere beleving doordat het gewicht minimaal 1840-1900kg in de praktijk blijkt.
Hat bekende” gat onderin ’ van de geartronic bij weg trekken was er ook. Daar heb ik na 2000km inrijden een oplossing voor gezocht bij een Volvo-tuning specialist.
Geweldig wat het effect is van een lichte motor modificatie op wens geschreven. Onderin regeert de volvo door gewoon aan het gas te hangen. De autobeleving is met 200% toegenoemen doordat de acceleratie gevoel beter wordt beleefd. Met 198pk en 435nw zal ik de machinekamer geen geweld aan doen. Gemeten op de rollerbank
Ja en dan de uitstraling van de XC70. Daar is al veel over gezegd in testen. Voor mij heeft deze volvo de juiste uitstraling en dat is persoonlijk. En vooral ik zit er lekker en goed in. Gelukkig voor iedereen wat wils in de volvomarkt en daarbuiten.
UPDATE 14.500km:
Oei na een check bij de STEK Airco bleek de aircosysteem vloeistof leeg op 99 gram na. Dit is volgens mij een aandachtpunt, zeker als auto’s al ietje langer wachten op een koper. ( Deze XC kwam maart 2006 van de fabriek en is januari 2008 op de weg gegaan. )
Een temperatuur meting zegt natuurlijk niets over de hoeveelheid vloeistof in het airco systeem. Natuurlijk geen probleem en onder garantie aangevuld
Tuning iets zwaarder gemaakt en meer onderin. Deze op maat gemaakte motormanagement modificatie rijdt een steviger en soepeler maar vooral harmonieus. Goed voor de vele kilometers op de autobaan.
Deze modificatie betekent gewoon meer souplesse tussen de 80 en 120km/u. En daar gebeurt het voor mij toch grotendeels in de praktijk.
Als eerste weg bij het stoplicht vind ik niet belangrijk. Wel een soepele en goed meekomende auto met een geartronic automaat die vooral goed oppakt.
Een ander vervelend iets was dat de ’zooltjes’ in mijn banden maar niet verdwenen. De wagen heeft m.i. met te lage bandenspanning te lang stilgestaan in de showroom.
Dat had een onrustig rijden tot gevolg, altijd ietje wat trillen in de stoel, hele auto eigenlijk, verschillende keren balanceren enz. Hielp niet. Toen maar doorgepakt en nieuwe banden eronder gaan regelen.
Ik ben terug gegaan naar de Volvo dealer Almelo ( Furness Car ) met deze klacht.Furness Volvo reageerde snel en adequaat. De twee achterbanden met een duidelijke hoogteslag werden zonder meer vervangen op kosten dealer.
De voorbanden trilden minimaal maar toch......en hadden veel lood ( 140 gr ) nodig. Ik wilde graag vervangen. Volvo Almelo heeft van de voorbanden de kosten meegedragen en alles rijdt weer super rustig met Michelin Latitude M&S banden.
Als laatste het brandstof verbruik. In middels raakt de motor ingelopen en het verbruik zit nu op 12.1 Ik hoop dat we nog naar de 1:12.5 gaan bij 20.000km in verband met inlopen D5.
UPDATE AUGUSTUS 2008 MET 30.000km. MOTOR ERUIT
We zijn wat gebruikers ervaringen verder! Rond de 17.000km ontdekte ik een lichte lekkage bij de motor onderin.
Na een second opinie bleek de pakking te lekken van het onderste gedeelte van het blok.
Een bekend probleem met motoren D5 motoren in een bepaalde serie. Is een rondschrijven van bij de dealers.
Motorblok er compleet uit, nieiwe pakking erin en drie dagen weer klaar. Ze laten het blok zakken, draaien het om, caterpan los, tussestuk los, pakking erin en omgekeerd weer terug.
Het gemiddelde verbruik is inmiddels gestabiliseerd en zit op 1:12.5.Met de caravan naar Noorwegen geweest en de XC doet zijn werk uitstekend.
Met een rijgewicht totaal 3800g volvo (1800kg caravan) komt de tuning goed tot zijn recht. De tuning is echt super en geeft de XC een soepele beweging mee! Wat een genot om te rijden.
UPDATE OKTOBER 2008 met bijna 40.000kmop de teller
Inmiddels weer een stuk verder.Inmidels zijn de deurrrubber links vervangen omdat deze los liet. Dat is twee keer gerepareerd en blijft nu zitten. De sleutel unlock deed het niet meer en is vervangen.( garantie.)
PROBLEMEN
- 40.000 km
* Standverwarming rookt wat bij warme motor.
Opgelost door nieuwe vlamontsteking te monteren
* Gordelspanner blijft vast zitten.
* Banden rondom zooltjes... verdwijnen niet.
Deze zijn in overleg vervangen door michilins Latidude m&s met gedeelde kosten.
(tot mijn tevredenheid)
* Airco vloeistof zwaar beneden nivo.( 99GR ) Onder garantie onmiddelijk opgelost
door de Volvo dealer.
* Met 17.000km pakking lek motor verholpen inclusief vervangend verv
BOVENSTAAND ALLES VOLVO GARANTIE
17.000-35000km:
* Deurrrubber 2 x vervangen voordeur links en ophanging deur. ( garantie )
* Afstandbediening deuren vervangen ( garantie )
* 30.000km beurt geen vervangingen alleen de olie en filters
update jan 2009
- 55.000 km
Al weer van 5 naar 50.000km verder met mijn Xc70 AWD D5.
Update 55.000km.
Nu precies een jaar in gebruik.
Nog steeds heeel tevreden. Soepel lopende volvo, automaat schakelt goed en veel trekkracht onderin. Voordeliger verbruik. Dat maakt deze volvo XC 70 van1900kg tot een vlotte wagen in het verkeer.
Bedrijf met kennis van zaken en passie voor het vak.
Ze zijn erkend eerste monteur. Van harte aanbevolen ook voor de voorzichtige Volvo rijder.
Deze tuning van Fasttech haalt veilig en zonder risico het beste uit je volvo. Super.
vervangen versnellingsbak
- 67.000 km
Op enig moment wilde de automaat niet meer goed schakelen.
Vooral bij de hogere snelheden als de zo genaamde "loch-up" zijn werk moest doen ontstond een berg lawaai.
Dat leek op "metaal op metaal geluid" bij de klap die het in de bak veroorzaakte.
Schakelen ging nog wel met de hand in de hogere versnelling zonder klappen in het vooronder.
Na een vlotte diagnose bij de daeler bleek het niet zomaar reparabel.
Het betekende, voorzover ik het heb begrepen, dat er een mechanische fout zat in de aansturing van de lock-up.
Een pech die zeer zeldzaam voorkomt.
Waarschijnlijk contructiefout bij contructie versnellings bak.
De monteur vertelde dat er ergens een pin in gaat in de bak en als die niet precies centreert dan hoor je een klap.Raakt die draaiende onderdelen.
Meteen werd er door de dealer een rapport opgemaakt en naar de fabriek gestuurd.
Twee weken later had ik een nieuwe versnellingsbak gemonteerd en alles doet het weer prima.
Met de complimeneten aan de volvo dealer in Almelo. Hulde voor de vlotte afhandeling
update 90.000km
- 90.000 km
Nadat de versnellingsbak onder garantie bij 67.000km is vervangen rijdt de volvo XC als een zonnentje.
De geartronic schakelt bijna zonder het te laten voelen.
Definitieve diagnose: magneetkleppen weigeren dienst.
Ook is onder garantie ( garantie loopt tot 12 januari 2010 )is de bagage afdekhoes vervangen.
Met 80.000km kreeg ik een telefoontje dat ik even langs mocht komen voor een fabrieks update motormanagement.
Deze "deed" iets volgens volvo dealer iets in kader van brandstof afstellingen.
En nu heb ik een optimaal afgestelde lopende XC70 D5 met voldoende vermogen. Heerlijk onderin vermogen en nog steeds goed luisterend naar gaspedaal met goed schakelende 6v geartronic.
Met dank voor de uitstekende service van de volvo dealer Almelo die met een goed monteurteam alle storingen uitstekend verholpen hebben. 9 wel veel pech voor een fabrieks nieuwe volvo :(
afscheid na drie jaar dienst
- 145.000 km
Helaas heb ik moeten besluiten de XC in te ruilen. De bijtelling werd gewoon teveel in het huidige economische tijdvak, gaat wel paar jaar duren deze crises vermoed ik en klanten maakten opmerkingen.... ( Ingrijpen dus voor de portemonee)
De laatste jaar 2010 met 50.000km erbij is probleemloos gelopen. De tuning heeft goed zijn werk gedaan.
Met een traan verkocht maar is niet anders. Wie weet leest de toekomstige nieuwe eigenaar de geschiedenis hier van deze prachtige auto! De tuning heb ik erin laten zitten Waarden: 220pk en 490nwt.
Ik heb nu een Citroen C5 Tourer 2.0 HDIF Automaat Exclusive van juli 2009 met 70.000km op de teller en dealer onderhouden. ( @2011: CITROEN NIET DOEN ) back to volvo
Revieuw volgt.
SPIJT van inruilen!!!!
- 146.000 km
Wegens de bijtelling en de crises in de zakelijke markt mijn volvo xc 70 ingeruild voor een Citroen C5 Tourer exclusief op 11 december 2010.
Oh Oh Oh wat heb ik een spijt.!!! Hoop snel weer in een VOLVO te kunnen rijden.
En dat gelukt met een V70 2006 D5 oktober de Citroen 2009 leterlijk geruild tegen een V70 2006. zie de revieuw Bover
Inderdaad "volvo for life" En nu een betaalbare mogelijkheid vinden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.