Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | XC70 2.4 D5 AWD |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 263.000 km |
KM-stand laatst | 275.000 km |
Eerste 300km
- 300 km
Afgelopen vrijdag 23-4-2017 heb ik mijn eerste Volvo aangeschaft in Vorstenbosch bij BOVAG Dealer Garage van der Pas.
Bij aanschaf is de auto voorzien van een nieuwe Condensor (deze scheen te lekken), 4x nieuwe banden, APK, Bovag garantie en Bovag europa dekking. De vorige eigenaar heeft vlak voor de verkoop nog de koplampen vernieuwd. (Die waren dof geworden)
Daarnaast zijn bij de verkoop nog wat deukjes verwijderd en de 'skidplate' op de achterbumper bij gespoten.
Deze Volvo xc70 is een oceaan race uitvoering waardoor hij met zeer veel opties is uitgevoerd. Ik wilde mijn auto's altijd in het zwart hebben en deze is blauw maar in combinatie met het beige interieur is het wel heel mooi. Na 4 auto's zwart nu dus een blauwe.
De auto levert 185pk via geartronic, ik ben er nog niet uit of ik hierover tevreden ben. Het schakelt rustig door als ik rustig rijd, maar wil ik gebruik maken van het vermogen dan denkt dat ding dat hij ontzettend veel toeren moet maken. Nu is dit mijn eerste automaat dus misschien is dat het wel.
Ondertussen zitten de eerste 300km er op, wat opvalt is de rust en de ruimte in de auto. Windgeruis nihil, motor alleen als ik even gas wil geven. De auto geeft een veilig en rustig gevoel. De FXT gaf wel een veilig gevoel maar rustig was hij niet.
Gemiddeld verbruik van 1:10 (ik moet wennen aan de automaat en misschien mijn rijstijl wat aanpassen..?!)
Minpunten tot nu toe;
Op klinker wegen, kraak piep linksvoor, en mijn rechter buitenspiegel trilt enorm.
Verder is er helemaal niets op aan te merken gelukkig.
Binnenkort, zal ik nog een update geven.
eerste 10.000km
- 275.000 km
De eerste 10.000km zitten erop met de XC.
Tijd voor een update op de review die ik schreef na de eerste 300km.
Zoals ik schreef in het eerste gedeelte over een kraak en piep rechtsvoor, kwamen er na meer kilometers meerdere puntjes van aandacht naar boven.
Dit heb ik gemeld aan de verkoper (Garage van der Pas) en die vertelde me destijds nog even door te rijden en alles te noteren.
Zo gezegd zo gedaan, voordat ik op vakantie ging is de auto weggebracht en zijn de volgende zaken onder garantie hersteld of vervangen.
- Axiaal gewicht / spoorstang (L&R) vervangen
- draagarm-/ reactiearm lager vooras - onder voor (L&R) vervangen
- bovenste motorsteunen vervangen
- stuurkogel vervangen
- stuurhuis vervangen
- steering stop vervangen
- sleutel van de trekhaak
- nieuwe intercooler plaatsen
- aandrijfaskeeringen vervangen
- remschoenset achter l&R vervangen
- schokbrekers voor vervangen
Verder heb ik een brilhouder, astyl linksvoor, dorpel rechtsachter gekocht en laten vervangen/plaatsen.
Nadat ik een steentje (vrachtwagen, heel fijn) met de voorruit ben tegengekomen is deze ook vervangen.
Een flinke lijst dus, helaas was dit nog niet alles. Ter hoogte van Antwerpen begon de XC icm de caravan, deze zomer, ernstig te schokken tijdens het schakelen. Het schakelen van de automaat werd alleen maar erger en ook handmatig schakelen werd er niet beter op. Dus de combinatie naar een camping onderweg gereden en daar de ANWB en BOVAG maar eens bellen. Internet afgezocht, ik vermoedde dat de versnellingsbak het voor gezien hield.
Vrijdagmiddag laat gestrand, maar zaterdag een vervangende auto via de ANWB. (hulde aan de ANWB, wel goed opletten op de kleine letters!!)
Maandag werd de XC weggesleept naar het depot en vanaf daar terug naar de dealer.
Wij hebben onze vakantie voorgezet met een spliksplinternieuwe V60 T3 R design (wat een prachtige auto en gezien de km's die we er mee gereden heb kan ik daar ook wel een review over schrijven).
Tijdens de vakantie nog kregen we vanuit Nederland te horen dat het inderdaad de automatische versnellingsbak was die de geest had gegeven. Volledige revisie dus.
Dit is allemaal geregeld via de verkoper, achteraf ben ik ontzettend blij met de BOVAG garantie die op de auto zat. Ik zou dit iedereen aanraden bij een auto, zoals die van mij, met wat meer kilometers ervaring. Zelf voor al deze kosten opdraaien is geen pretje.
Ook moet ik kwijt dat de service van de garage ontzettend goed is. Dit is nu mijn 9e auto in 18jaar rijbewijs en nog niet eerder ben ik zo'n prettige garage tegengekomen.
Ondertussen is de XC alweer wat kilometer verder en hij bevalt weer/nog goed. Al blijf ik wel wat achterdochtig na al deze ellende binnen 10.000km.
Afgelopen dagen heb ik de XC in de sneeuw mogen leren kennen.
De standkachel doet zijn werk goed, heerlijk! Het AWD systeem is wat anders dan ik van subaru gewend was, maar icm winterbanden rijd dit toch ook wel erg goed.
Het verbruik ligt nu gemiddeld op 1:11 en daar kan ik goed mee leven.
Eens kijken wat de komende 10.000Km gaan brengen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.