Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2004)

autoreview

Volvo XC70 2.4 D5 AWD (2004)

Signalement

UitvoeringXC70 2.4 D5 AWD
Versnellingen5, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf139.000 km
KM-stand laatst222.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Binnenkort zijn 10de verjaardag and still going st

  • 222.000 km

Ik ben een aantal jaren geleden naar de Duitse Eifel verhuisd. Als ik mijn huis verlaat, op 500 meter boven NAP moet ik kiezen, naar links 9% afdalen of naar rechts 9% omhoog. In beide richtingen kilometerslang. Het kan hier plotseling behoorlijk sneeuwen en daar ik hier niet aan de hoofdwegen woon kan het even duren voordat de sneeuw wordt geruimd. Toen ik hier kwam had ik een Audi A6 3.0 Quattro Avant uit 2005 met sportonderstel, dus laag boven de grond. Prima auto, niks mis mee maar bij sneeuw van meer dan 10 cm voelde je al dat hij er met zijn buik overheen gleed. Bij nog hogere sneeuw werd het zelfs problematisch, ook op winterbanden. Dus naar rechts was geen keuze. Vandaar de keuze voor de Volvo XC70 met 20 cm speling.
Ik rijd nu een stuk minder dan voorheen maar sinds de aanschaf heb ik er zo'n 80.000 km probleemloos mee gereden. Normaal onderhoud bij Volvo en 1 keer rechts voor een kapotte wiellager. Ik rij op Vredestijn All weather banden en bij sneeuw is er goed mee te rijden. Mocht het echt nodig zijn dan heb ik ook nog een set echte winterbanden met grof profiel. De XC rijdt overigens een stuk aangenamer bij sneeuw. Waar ik erg aan heb moeten wennen is dat hij wel wat overhelt in het wat snellere bochtenwerk. Waar de A6 er als een strijkijzer doorheen ging heb ik ook nu nog mijn aiiiiiiiiii momenten, zo van komt dit wel goed.
Het laatste jaar kwam er in toenemende mate een dreun of geloei onder uit de auto. Ik vreesde het ergste (aandrijving) maar het bleek dat de achterbanden waren gecupped. Een zaagtandprofiel op de banden en dat veroorzaakt een geluid alsof je met defecte wiellagers rond rijdt. Dat die banden zodanig versleten waren had te doen met de uitlijning van de wielen. Ook dat is nu bijgesteld richting 0 heb ik begrepen maar ik ben geen expert.
De 2.4 Diesel met 165 pk loopt fantastisch. Ik heb wel eens gelezen de beste dieselmotor ooit. Ik kan me er iets bij voorstellen. Toen ik nog druk onderweg was reed ik zo'n 1 op 11,5 à12 over de Autobahn met 130 of een stuk harder, het laatste half jaar rij ik niet zo veel meer en rustiger lokaal en inmiddels 1 op 13 tot 14. En dat voor zo'n zware bak. Maar ach, de diesel kost hier..............129,9 eurocent! Mijn garage hier had een mooie XC70 staan uit 2010. Die kreeg ik even mee tijdens een beurt. Ook mooi , wat ronder maar behalve dan dat ie iets sneller was, was het voor mij geen reden afscheid te nemen van mijn nu 10 jaar oude still going strong XC70.

Kleine update bij 220.000: Er zit na regen condens in de linker koplampunit maar zie geen beschadiging in het glas. Maar even zien hoe zich dit ontwikkelt. Nou was het ook beestenweer!

Update bij 222.000: Het stuur klapperde op zeer slechte wegen. Axiaal kon ik het stuur ongeveer een halve centimeter bewegen. Mm, zei de monteur van de lokale Kfz-Meisterwerkstatt, demonteerde de airbag op het stuur en draaide het stuur weer vast en dat ook nog zonder kosten in rekening te brengen. Komt vaker voor blijkbaar.

Update bij 224.000: Een zwaar kreunend en schrapend geluid rechts voor bij langzaam rijden en sturen. Oorzaak, een gebroken veer, rechts voor. De lokale Kfz-Meisterwerkstatt heeft dat weer netjes gerepareerd.

Update bij 229.500
Stelmotor R-koplamp vervangen. Had ineens erg weinig licht in de verte.
Wat meer werk was het vernieuwen van de riemschijf die de generator aandrijft. Opeens begon er wat de gieren onder de motorkap. Volgens de monteur was het kantje boord of de schijf had het begeven. Mijn petje af voor de monteur want ruimte om te werken naast de riem is er nauwelijks.
Bij gladheid of sneeuw krijg ik soms de mededeling dat de ABS rutscht. Slippen dus. Maar dat verdwijnt weer na het opnieuw starten.

4,3
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens