Volvo XC70 (2008)
autoreview
Signalement
Versnellingen | 6, Automaat |
---|---|
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2023 |
KM-stand bij aanschaf | 271.000 km |
KM-stand laatst | 271.000 km |
Aanschaf
- 271.000 km
Nadat ik voor mijzelf ben begonnen heb ik eerst een tijdje in onze privé-auto de zakelijke kilometers gemaakt. (2011 V70 2.5FT, zelf uit Zweden gehaald)
Daarna kort in een Saab 9-5 Estate 1.9TID die ik zakelijk kocht.
In november 2023 wilde mijn zakelijke buurman zijn XC70 verkopen (wegens veel gemaakte kosten en gebrek aan vertrouwen in de auto) Ik had echter wel oren naar de auto en heb hem overgenomen.
Het betreft een XC70 3.2 Summum, uit Zweden geïmporteerd en in Nederland voorzien van een LPG installatie.
Het vertrouwen van mijn buurman in de auto was weg nadat een Volvo-specialist voor een behoorlijk bedrag het gehele aircosysteem had vervangen (pomp, leidingen, verdamper, condensor, filter, droger etc) en de airco nu weliswaar goed was, maar er nu een olielekkage opdook waarvan de specialist zei "dat dit wel eens heel moeilijk zou gaan worden"
De auto kocht ik dus met een olielekkage waarvan niet bekend was waar deze vandaan kwam. Ook stuurde de auto soms zwaar, soms licht en bovenal vielen de vaste lasten en onderhoudskosten tegen.
Het betreft een fijne uitgeruste XC70 Summum met adaptieve cruise control, Premium sound audio, geventileerde stoelen, instelbare stuurbekrachtiging, standkachel en verwarmde achterbank.
Ik ben eerst een paar maanden met de auto gaan rijden en ben toen begonnen met het zoeken naar de problemen.
In klokje rond is redelijk wat uitleg te vinden over de bijzondere constructie van deze dwarsgeplaatste 6-cilinder om de aircopomp, waterpomp, stuurpomp en dynamo aan te drijven. Dit gebeurt door de z.g READ-unit (rear end auxiliary drive) een versnellingsbakje die een riem aandrijft die op haar beurt de genoemde componenten aandrijft)
Daar in de buurt was het vettig van de olie, dus ik wilde daar eerst gaan kijken. Hoewel er een geheel ingevuld onderhoudsboekje aanwezig was, was mij onbekend of deze riem ooit was vervangen.
De Zweedse dealer die al het onderhoud had uitgevoerd zei er om "AVG" redenen ook niks over. Behalve dat hij tot een leeftijd van 10 jaar alle beurten had gehad.
De riem moet na 240.000km of 10 jaar vervangen worden. De auto was zowel in kilometers als leeftijd al een stuk hier voorbij.
Omdat ik het een beetje onzinnig vind om oude onderdelen los te halen en weer terug te zetten, besloot ik om te vragen bij een Volvo-dealer wat het kost om deze riem te vervangen, inclusief looprol, spanrol, waterpomp etc. Dit kwam op ruim €2700.
De eerder genoemde "specialist" had het nog nooit gedaan en wilde zijn vingers er liever niet aan branden. De dealer zou dan ook kijken of ze de olielekkage konden vinden.
Op de foto zie je oliesporen bij de aandrijving van de riem, en bij de vacuümpomp. De vacuümpomp heb ik gereviseerd.
Gezien het bedrag besloot ik om de onderdelen te bestellen en een dag zou uittrekken om dit zelf aan te pakken. Voor de klus staat officieel 7 uur. Het is me gelukt in 8 uur en een kwartier.
De olielekkage kwam bij het demonteren van de onderdelen vrij snel aan het licht. Dat was mooi meegenomen. Alle onderdelen vervangen, lekkagesporen goed schoongemaakt, de riem goed uitgelijnd en nu 45.000km verder blijkt alles in orde. Geen lekkage meer en het zekere gevoel dat deze onderdelen zijn vervangen.
Een youngtimer zakelijk rijden klinkt aantrekkelijk. Maar met een oude(re) auto redelijk veel kilometers maken, betekent veel onderhoud. In de bijna 60.000km die ik de auto nu heb, heb ik vooral veel preventief onderhoud gedaan.
Juist omdat ik door mijn huidige werkzaamheden relatief veel rijd, wil ik dat de auto rijd zoals hij bedoeld is.
Los van de standaard veiligheids onderdelen (remmen rondom, fatsoenlijke A-merk banden) heb ik de volgende werkzaamheden uitgevoerd:
Vervangen van veren en schokdempers rondom (Bilstein B4)
Draagarmen voor, inclusief alle rubbers.
Veerpootlagers.
Koppelstangen.
Draagarmen achter, inclusief rubbers.
Geleidearmen achter, inclusief rubbers.
Rubbers achteras.
Olie differentieel voor.
Olie differentieel achter.
Olie en filter Haldex koppeling (AWD-systeem)
Stuurhuis spoelen (auto stuurt veel lichter sindsdien)
Alle 6 bobines en bougies.
Automaat laten spoelen (laten doen)
Genoemde READ-riem, looprollen, spanrol, waterpomp etc.
Reviseren vacuümpomp.
Olie verversen (elke 15.000km)
Als aanvulling heb ik de standaard audio (premium sound) vervangen door een Carplay/Android auto unit.
Twee deursloten haperen af en toe, deze zal ik nog vervangen en soms brandt het lampje van de laadstroom. Dus de dynamo zal ik ook op korte termijn vervangen.
De auto rijdt, zeker nadat het onderstel weer up-to-date is gebracht erg plezierig. Ik noem de auto "het waterbed". Enige sportiviteit kun je niet vinden in deze auto. Alles gaat rustig en gemoedelijk en erg comfortabel. Bochten gaan wel, maar niet van harte.
De motor levert 238pk. Hiermee komt de auto vrij aardig vooruit, zeker als je hogere toeren maakt. Hoge toeren passen echter totaal niet bij het karakter van de auto. "Meegolven" met het verkeer voelt de auto zich het fijnst bij.
Ik ben nu één keer met de auto op wintersport geweest en bij deze rit en het bijhorende verblijf komt de auto pas echt goed tot zijn recht.
Moeiteloos 170-180 cruisen. Door een dik pak sneeuw boenderen met goede winterbanden en All Wheel Drive. Steile, besneeuwde weg op rijden. Dit gaat allemaal zó makkelijk en soepel.
Kosten:
Genoemd (preventief) onderhoud voer ik allemaal zelf uit. Alles bij elkaar heb ik tot nu toe voor ongeveer €3200,- onderdelen onder de auto geschroefd. Als ik dit had laten doen en de onderdelen bruto had betaald, zou ik voor zeker €10.000 onderhoud gehad hebben.
De motor combineert het verbruik van een 8-cilinder met het vermogen van een 4-cilinder zeg ik weleens.
Gemiddeld verbruikt de auto op LPG 13,8 liter op 100km. Met de 60-liter LPG die ik kan tanken, tank ik meestal om de 400-425km. Af en toe tank ik E5 omdat de motor hierop start en de standkachel hierop werkt. De brandstofkosten komen op 10ct/km.
Al met al zijn er voordeliger manieren om jezelf te vervoeren. Het is echter een ontzettend fijne auto. Zowel mijn vrouw als dochters vinden het ook een erg fijne, comfortabele auto.
Zakelijk kan ik er overal mee voor de dag komen en voor privé-doeleinden is het ook zeer geschikt.
Ik ben van plan om deze comfortabele, tijdloze en bescheiden auto nog een aantal jaren te rijden. Voor mij is dat uitzonderlijk, omdat ik meestal na 1 tot anderhalf jaar een andere auto koop.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.