Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Ultimate (2023)

autoreview

Volvo XC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Ultimate (2023)

Signalement

UitvoeringXC40 Recharge T5 Plug-in Hybrid Ultimate
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2023
Jaar van aanschaf2023
KM-stand bij aanschaf4.045 km
KM-stand laatst7.700 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste twee maanden

  • 7.700 km

Na bijna 7 jaar een V60 D4 Ocean race te hebben gereden ben ik begin december 2023 overgestapt naar een XC40.

Mijn ervaring met de V60 waren zonder meer positief en de diesel werkte geweldig, ook qua brandstofgebruik. Maar die kleine ritjes even naar de supermarkt in die kou is niet het beste voor zo'n motor. Ook zijn de kosten voor de wegenbelasting niet mals ;-). Al verschillende keren mijn oog laten vallen op de XC40 (vanaf de introductie vind ik die geweldig). Regelmatig de markt in de gaten gehouden, maar vooral de ban op de diesels maakte dat inruil van de V60 niet gunstig was. Mijn interesse ging vooral uit naar een PHEV en in november trof ik een XC40 aan met de juiste specs en een kleur die mij aanstaat, T5 recharge Ultimate dark.

Direct na de aankoop heb ik gelijk twee zaken laten doen, de achterramen en achterruit laten blinderen en van Ultimate dark Ultiem dark gemaakt. Een zwarte uitvoering en dan het logo in chrome vind ik toch jammer. Dus in zwarte letters Volvo achterop (de rest verwijderd) en de gril voorop volledig zwart laten maken. Maakt het geheel nog net wat stoerder (vind ik).

De ervaringen wat het gebruik en het rijden betreft is goed. In grote lijnen is het vertrouwd ten opzichte van de V60 maar toch net anders. Het dashboard is wat strakker en de navigatie/radio/touchscreen werkt veel beter en is moderner. De veiligheidsvoorzieningen werken prima en ik gebruik bv lane assist regelmatig en vind het prima werken. Ook de adaptive cruise control werkt beter dan op de V60. De XC40 heeft meer dan voldoende power maar is bij even snel inhalen iets minder agressief dan de V60 D4. De stoelen van de V60 zitten wel beter met meer zijdelingse steuen. Al zitten de stoelen van de XC40 best prima hoor, ook op lange ritten.

Wat het verbruik betreft vind ik het het lastig wat zinnigs te zeggen. Door de combinatie van laden en tanken is een betrouwbare schatting lastig wat het verbruik is. Daarnaast is per 1 januari in mijn gemeente het laden aan de laadpaal van 41 cent per Kwh naar 58 cent per kwh gegaan. Hierdoor kom je in een soort spagaat: zoveel mogelijk elektrisch of vooral tanken. Wanneer je de kosten per km bekijkt lijkt/is tanken voordeliger; wanneer je het milieu of minder slijtage op korte ritten belangrijk vind vooral veel laden.

Het hybride rijden in de XC40 bevalt mij wel. Je ziet dat het systeem elektrisch kiest wanneer dat nuttig of zinvol is, het gebruikt het regeneratief prima en je voelt een goede samenwerking tussen elektro en brandstof motor. De versnellingsbak ervaar ik ook als zeer prettig.

Recent een lange rit naar Oostenrijk gemaakt en ook toen is de auto mij goed bevallen. Ook het gebruik op vooral de snelweg viel mij mee, ruim 1 op 14.

Een van de argumenten die bij de aanschaf hebben meegewogen is het rijden met een caravan van 1600 kg. De V60 had, vooral de laatste jaren, last bij drempels. Door de korte oversteek van de trekhaak ten opzichte van de wielen hoop en verwacht ik dat de XC40 daar beter mee omgaat. (Sowieso vind ik de XC40 de verkeersdrempels beter afwerken.) Het gewicht van de caravan moet voor de XC40 geen probleem zijn, die heeft power/vermogen/koppel genoeg. Wat dan het verbruik is of gaat worden blijft nog even een verrassing. Maar dat gaan we in april en daarna wel ervaren.

Kortom het kost wat maar dan heb je ook wat. Een XC40 waar ik tevreden mee ben en hoop dat dit zo voorlopig nog zo blijft.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.