Volvo XC40 B4 Plus (2024)

autoreview

Volvo XC40 B4 Plus (2024)

Signalement

UitvoeringXC40 B4 Plus
Versnellingen7, Automaat met dubbele koppeling
Bouwjaar2024
Jaar van aanschaf2024
KM-stand laatst1.400 km
Lezerswaardering: 45%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Tijd voor iets anders

  • 200 km

Na 6 jaar met veel plezier 2 Jaguars E Pace met diesel te hebben gereden, was ik toe aan iets nieuws en maar dan wel weer een benzine auto met automaat.

Ik ging op zoek naar een auto van rond de 50K die op de volgende onderdelen beter moest zijn als de E Pace:
- Stille motor
- Ruimere en praktische achterbak
- Betere wegligging
- Minder zwaar bochtgewicht

Ik heb de volgende auto's in overweging genomen:
1. BMW X1 mooie auto, maar een paar extra's maken hem
echter te duur
2. KIA Sportage design moet je van houden, maar met alle
extra,s een complete auto voor ruim onder de 50K.
3. Volvo XC40 die vond ik altijd al mooi, maar qua prijs
toch ruim boven de 50K. Maar je krijg wel veel
veiligheidssystemen erbij.

Na met alle drie een proefrit te hebben gereden, vielen de KIA (wel ruim, weggedrag minder) en de BMW (prima weggedrag, maar extra's ontzettend duur) af en bleef de Volvo over. De wegligging en comfort is van een hoog niveau. Je hoort de motor bijna niet en de demping is fantastisch. Ik had nooit gedacht dat de Volvo beter zou rijden als de E Pace. De bochten rond ie met gemak. Verder heeft de XC40 praktische zaken aan boord die mij meteen aanspraken: achterbakvloer mooi gelijk een met banken "plat", bodemplank van de achterbak is flexibel, erg handig, dat sprak me toch wel heel erg aan.

Binnenin voelde ik mij meteen thuis, het lijkt qua dashboardindeling en bediening veel op wat ik gewend was in de E Pace.

Dan kom je voor de keuze: welke uitrustingsniveau gaan we nemen?
De keuze is gevallen op VOLVO XC40 B3 Plus Dark Mild Hybrid (163PK 1969cc) met de kleur VAPOR Grey met zwart hoogglanzende grill, raamomlijstingen en dakrails.

Extra's:
Driver Assistance
Driver Awareness
Camera met 360° Surround View
Felgen 19"-5-Y-Speichen-Design
en accessoire: Runningboard aan de zijkant.

Alles er op en eraan!

Levertijd 10 maanden, dat was nog lang, heel lang wachten. En toe was het zover en staat de XC40 op de oprit voor ons huis.

Wat een mooie kleur en wat staan de runningboards echt stoer.Het is wel ff wennen met een automaat als je decennialang gekoppeld hebt!
Het rijhulpsysteem die waarschuwt voor te hard rijden is irritant en moet je met bij elke start weer uitzetten.

De eerste kilometers zitten erop en kan ik er natuurlijk weinig over zeggen, maar ik vind de XC40 lekker rijden.

Ik ga nu eerst uitzoeken welke functies in het menu zitten en als ik alles geïnstalleerd heb zal ik na een aantal KM de review aanvullen.

1e ervaringen met XC40

  • 1.400 km

De eerste 1000 km zitten erop.

Wat valt mee:
-Het instellen van alle voorkeuren in de boordcomputer is zo gepiept.
Heel overzichtelijke allemaal.
De bediening van de knoppen en schermfuncties is heel gemakkelijk, alles
zit op een logische volgorde,

-Rijden met de adaptieve cruise control is super relaxt. (maar pas op!)

-De praktische indeling van de kofferbak.
Gisteren de familie naar Schiphol gebracht en de Volvo volgeladen, 2 grote
koffers, 2 kleine koffers en 2 tassen handbagage ging er zonder veel moeite
in.
Ook met zijn vieren "on board" rijdt de XC 40 lekker relaxt en zitten de
passagiers lekker comfortabel. Er is genoeg ruimte voor allen. Ik denk
echter niet dat de Volvo voor 5 personen geschikt zou zijn. Dan wordt het
m.i. erg krap.

-Het verbruik viel niet tegen.
De eerste tankbeurt leverde een gemiddeld verbruik van 6.99/100km op.
Wel ff wennen aan een kleinere tank i.v.m. de vorige auto.
Gisteren een lange rit van 400 km gereden met een gemiddeld verbruik
van 5.9/100km, dus het kan nog zuiniger.

Wat valt tegen:
-De eerste bekeuring voor het te hard rijden, dat is het nadeel als de
adaptieve cruise control niet limiteert.
Ik reed "vast" achter een auto die te hard reed en ook geflitst is.
Meteen m'n lesje geleerd.

Al met al ben ik in korte tijd overtuigd geraakt van de kwaliteiten van deze auto. Ook de prestaties zijn top!

Ik hoop dat het zo blijft en zal over een tijdje jullie op de hoopte houden van de ervaringen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Volvo XC40

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.