Volvo V90 D3 R-Design (2018) #2

autoreview

Volvo V90 D3 R-Design (2018)
Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)Volvo V90 D3 R-Design (2018)

Signalement

UitvoeringV90 D3 R-Design
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2018
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf157.500 km
KM-stand laatst170.000 km
Lezerswaardering: 55%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Automaat

  • 157.000 km

Misgeklikt... Het gaat om een V90 D3 - Automaat 6-bak

Ruim en comfortabel

  • 160.000 km

Na 6 jaar in een XC70 D5 AWD gereden te hebben, werd het tijd voor iets nieuws. Ook gezien de leeftijd van de XC70 (13jaar).

Geen CrossCountry, maar een 'gewone' V90. Qua techniek ook een stapje terug naar een D3 voorwielaandrijving. Beide auto's zijn automaat, waar de V90 sneller schakelt en veel lager in toerenblijft. De voordelen hierdoor zijn een verbruik van 1:18, waar de XC70 1:11 á 1:12 deed.

Dashboard en interieur van de V90 is erg rustig voor het oog. Er zijn redelijk wat instel mogelijkheden om het er rustig uit te laten zien.

Bij aanschaf was er nog een software probleem met de radio. Ipv opnieuw de originele software terug te laden, moest nieuwe software worden aangeschaft bij Volvo NL. Dit betrof dus niet de man uren voor het werk. Schandalig...

Verder binnen twee maanden een storing in een achterlicht (LED). Hiervoor is de complete unit vervangen. Gezien ik meer klachten over achterlichten las vraag ik mij af of dit niet gewoon een slecht ontwerp/productie run is geweest.

Ander minpuntje zijn de zijspiegels, welke niet veel hulp geven bij zicht op de stoeprand. Achteraf gezien was een 360camera systeem een slimme keus geweest. Voor nu opgelost met een extra dodehoek-spiegel op de zijspiegel geplakt.

Beenruimte bij de achterbank passagiers is zeker meer dan bij de XC70. Mogelijk is de kofferbak iets kleiner, in iedergeval wegen de schuinere achterruit. Ook mis ik nog de boodschappentas houder in de kofferbak, maar die kan ik misschien nog wel ergens vinden.

Tuning

  • 168.000 km

Ter compensatie van de 150pk D3, heb ik gekozen voor een tuning van Rica. Ook meteen start/stop, EGR en versnellingsbak aanpassen. De auto moet nu in een beter toerengebied rijden, dus vervuiling aan de motor zal ook minder gaan zijn.

Motor revisie

  • 170.000 km

In de eerste weken na aanschaf viel het al op dat het oliepeil langzaam zakte. Omdat ik nergens kon vinden of er 0.5 of 1.0 Liter bij moest als het peil op 0% stond, ging ik van het positieve uit.

Na 5000Km moest er een liter olie bij. Voor een 3 jaar oude Diesel met 150.000 op de teller een slechte score. Na wat onderzoek verschillende berichten gevonden over slechte olieschraapveren en vervuiling. Dus ook nog een poging gedaan met een motor flush. Om de roetvorming op de zuiger op te lossen. Na deze actie was het olie verbruik 1 Liter op 2000km. De auto was rijp voor een revisie. E 4000.- incl btw en geen coulance van Volvo NL. Revisie bedrijf heeft betere zuigerveren geplaatst, dus hopelijk kan de auto nu makkelijk de 300.000km gaan halen. Nu 3000km verder en het ziet er weer hoopvol uit.

Het probleem was dus een combinatie van milieu eisen en een slecht ontwerp en after sales van Volvo.

Verder nog de 18" + winterbanden vervangen voor een zelfde model velg in 19" met zomerbanden. Het staat de auto goed en het rijcomfort is er zeker niet minder op geworden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    3
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens