Volvo V90 D3 Momentum (2017) #3
autoreview
Signalement
Uitvoering | V90 D3 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2017 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 147.500 km |
KM-stand laatst | 196.000 km |
Weer terug naar Volvo
- 151.500 km
Mijn Skoda Superb is ingeruild en hiervoor is een V90 in de plaats gekomen. De meesten zullen zeggen dat dit een grote vooruitgang is, maar daar bij doe je de Superb echt te kort. Voor een 16 jaar oude auto was deze luxe en compleet en reed gewoon prima, maar ja, die kosten....
Weer een bijzonder lijstje gehad van auto's om deze keer uit te kiezen. Favoriet is gewoon de Alfa Stelvio, maar past nog niet in het budget wat ik voor een auto wil uitgeven. Even wachten dus. Serieuze opties waren de Skoda Superb, BMW 420D Gran Coupe en de Alfa Guilia en natuurlijk de V90. De 420D Grancoupe was een grote verrassing, maar voordat ik mijn vrouw kon meenemen, was deze al verkocht, was precies de goede uitvoering, maar uiteindelijk toch niet voor ons. Guilia bekijken moesten we uitstellen vanwege Corona...en ook verkocht. Ik wilde geen Superb 1.6 TDI en dan valt 90% al af. En uiteindelijk dacht ik dat de V90 niet binnen het budget zou passen, maar Broekhuis heeft goed meegedacht. Uiteindelijk heb ik de grootste auto gekozen, maar uiteindelijk is de ruimte binnenin niet overdreven, maar later meer hierover.
Comfort
Deze auto ademt comfort uit en dat klopt ook helemaal. Een heerlijke, rustige auto, die, zeker met pilot assist aan, ontspannen rijdt. De automaat schakelt soepel, de stoelen zitten prima, het geluid van buiten blijft buiten en drempels worden soepel genomen. En dan is een D3 met 150 pk gewoon meer dan voldoende. Overigens vind ik een diesel ook een gevoel van comfort geven. Lekker veel trekkracht bij weinig toeren en het versnellen gaat soepel en snel genoeg.
Opties
Ik hoop dat ik nu weet welke opties er opzitten, maar daar kom ik nog wel achter. Inmiddels 4000 km mee gereden dus het meeste weet ik wel. De momentum is zeker geen kale auto, maar mist toch wel wat luxe. Is dat erg? Ik vind het gewoon prima en ik ben nu al gewend aan de opties die ik nog nooit eerder heb gehad. En dan gaat het om o.a. om de veiligheidsopties. Keyless entry is makkelijk, nu nog leren om de sleutels niet automatisch uit mijn jaszak te halen. Adaptieve cruise control werkt gewoon prima, Pilot Assist ook, hoewel scherpe bochten lastig zijn. Waarschuwing voor kruisend verkeer, als je naar achteren rijdt, is een fijne optie. De trekhaak heb ik nog niet gebruikt, en voor de rest zal het wel gewoon opzitten. Oh ja, er zit leren bekleding in, maar gezien de slijtage op de wang van de bestuurdersstoel, niet de beste kwaliteit. Wordt gelukkig opnieuw gespoten door de dealer. Ik heb de gewone geluidsinstallatie er in zitten, maar ik vind het geluid meer dan voldoende. Hoeft van mij niet anders.
Interieur
Het was vreemd om allemaal displays te hebben, maar het went heel snel. Het interieur is ruim, maar want ik niet begrijp, en dat zie ik bij veel auto's, dan lijkt het alsof er veel been ruimte is, maar dan is de lengte van de zitting van de achterbank gewoon kort. Was echt beter in de Superb. Het kan er nog mee door in deze Volvo, maar ik vind het een misser (Vorig jaar heb ik anderhalf uur op de achterbank van een nieuwe Mercedes C-klasse gezeten en daarom zou ik nooit een C-klasse kopen, wat een kinderbankje achterin...)
Wanneer de elektrische achterklep opent, kom je bij een verzorgde, ruime bagageruimte, maar je verwacht toch iets meer ruimte. In ieder geval zitten er aan de zijkant een paar haakjes om bagage op te hangen, maar ze hadden deze ook niet hoeven te monteren. Daar kan je namelijk niets aan hangen.
Prestaties en verbruik
Met 150 pk is niets mis. Ik heb nog niet vol gas hoeven te accelereren, want het gaat allemaal lekker vlot. Kijken of dat zo meteen, volgepakt, op de duitse autobahn ook zo is. De automaat kan het allemaal prima aan, dus ook hier geen klagen.
En dan het verbruik. Ik wist dat 5l/100km niet realistisch was, maar ik vindt nu 6,4l/100km, met veel snelweg, toch een beetje tegenvallen. Zodra je boven de 110 Km/u komt, gaat het verbruik snel omhoog, om over stadsverbruik maar niet spreken. Het is natuurlijk een zware auto, maar mijn laatste Volvo V70 D3 5 cilinder met 163 pk was net zo zuinig. Weinig vooruitgang dus.
Conclusie
Ik heb de Volvo V90 eigenlijk ook gekocht omdat ik een goed gevoel bij de dealer heb. Ik ken deze mensen al heel lang, maar nog nooit daar een auto gekocht, tot nu. We gaan de komende tijd wel wat kilometers erbij rijden, want 40k rijden we gemiddeld per jaar.
Ik heb een goed gevoel bij de auto en omdat de auto soepel en vlot rijdt, zal ik deze kilometers met veel plezier gaan rijden.
gemengde gevoelens
- 174.500 km
Prima reiswagen
Inmiddels al behoorlijk wat ritten naar het buitenland er op zitten en de V90 geeft mij gemengde gevoelens.
Qua rijden, zoals comfort, verbruik, prestaties en luxe is het allemaal prima voor elkaar. Een lange rit is gewoon goed met deze auto te doen en zelfs al 5l/100km gereden. Navigatie werkt prima, goed geluid vanuit de audio installatie, stoelen zitten perfect en iedereen vindt het nog steeds een mooie auto (ik ook natuurlijk).
Olieverbruik....
Maar wat er aan mij knaagt is het olieverbruik. Ik vermoed dat de V90 inmiddels 1 liter olie per 4000 km verbruikt en dat vind ik absoluut een grote schande. De motor is dus duidelijk een inferieur product waarbij de goede naam van Volvo gewoon te grabbel wordt gegooid. Over 2 weken staat de afspraak bij de dealer ingepland voor een olieweging. Ik ben benieuwd wat er uitkomt en hoe mijn dealer op de uitkomst reageert. Tot nu toe nog vol lof over de dealer, maar met nog bijna 5 maanden garantie, ben ik benieuwd hoe men hier mee om gaat. Inmiddels heb ik wel begrepen dat de importeur erg lastig heeft gedaan, bij anderen met hetzelfde probleem, omdat men 1 liter olie per 1000 km al acceptabel vindt. Dat is zelfs voor een oude Alfa al niet meer acceptabel, laat staan voor een Volvo van amper 5 jaar oud.
Dit olieverbruik zorgt ook voor een gevoel van onbetrouwbaarheid bij mij en ik had juist een jonge occasion van Volvo gekocht bij de merkdealer om dat gevoel te voorkomen. In het verkoopgesprek is ook duidelijk aangegeven dat deze V90 makkelijk 300.000 km aankan. Maar daar is niet bij gezegd dat tussentijds de motor gereviseerd moet worden.
Kortom: balen!
Ik zal binnenkort een update geven van het olieverbruik en wat de oplossing is.
Olieverbruik opgelost
- 196.000 km
Ik kon een tijd niet bij mijn account, dat is inmiddels opgelost, dus bij deze een update van mijn Volvo.
Ik ben zo enorm blij dat ik deze Volvo bij een goede dealer heb gekocht met 1 jaar volledige garantie!
Vanwege het olieverbruik heb ik de vraag gesteld aan de dealer wat hier aan gedaan kan worden. Zij hebben een olieweging voorgesteld en na 2000 kilometer weer een olieweging. Afspraak gemaakt en na 2 weken zat ik al weer aan de 2000 km en daarna is de olie weer gewogen. Het verbruik kwam uit op 2,2 l per 10.000 km en de maximale norm is 1,8 l bij mijn gebruik. Geen ja maar, geen gezeur, dealer Broekhuis heeft via de importeur een revisie voorgesteld en deze is ook uitgevoerd. Op geen enkele manier probeerde de dealer er onder uit te komen, ze hebben gewoon hun verantwoordelijkheid gepakt en dat vind ik een enorm compliment waard. Nu kan men natuurlijk zeggen dat ik er recht op heb, maar iedereen weet dat recht hebben en recht krijgen niet hetzelfde is. De revisie is duidelijk uitgelegd, zou 2 weken duren, maar door een klein foutje was een uitgebreidere revisie noodzakelijk dan eerder gepland. De leenauto's waren gewoon ter beschikking gesteld, ik had er gewoon alle vertrouwen in. Uiteindelijk, na een uitgebreide test, hebben ze mijn Volvo, na 6 weken, weer aan mij terug gegeven. Inmiddels heb ik weer 6000 km gereden na revisie en de auto rijdt als nieuw. Geen enkel olieverbruik meer en gewoon zoals ik gewend was. Het was thuiskomen.
Het voordeel was dat ik uitgebreid diverse andere Volvo's heb ik kunnen testen. Allemaal 2021 of jonger: XC40 B3, V60 B3 en V60 B4. De laatste was echt een heerlijke auto, maar voor geen goud wilde ik wisselen met mijn Volvo. Het Google bedieningssysteem was het niet voor mij, sterker nog, ik kon bepaalde veiligheidsvoorzieningen niet meer uitzetten of minder zetten. Nu werd er automatisch geremd voor een vluchtheuvel, de schrik zat er bij mij goed in. Gewoon de oude software is prima.
Ik hoop nog lekker te kunnen doorrijden met deze schone diesel, een update zal volgen wanneer er weer iets te melden is.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties4
- Comfort4
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod

Volvo V90 2.0 T5 Inscription | B&W-audio | Pilot Assist | Stoelmassage |
- 2018
- 58.426 km

Volvo V90 2.0 T5 AWD Ocean Race | Luchtvering | Panoramadak | Trekhaak | HUD |
- 2018
- 41.174 km

Volvo V90 T5 Momentum | IntelliSafe Surround | 360º camera | Stoel- en stuurverwarming | Apple Carplay
- 2018
- 142.415 km