Volvo V70 T5 (2001) #3

autoreview

Volvo V70 T5 (2001)

Signalement

UitvoeringV70 T5
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf155.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 71%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De Volvo V70 is een stijlvolle, tijdloos vormgegeven automobiel. De standaarduitrusting is compleet zonder overdadig te zijn. Mijn exemplaar is werkelijk volgehangen met allerlei nuttige en minder nuttige zaken. Aangezien ik deze auto particulier pleeg te berijden, schaf ik auto’s tweedehands aan. In het geval van de Volvo hangt er voor ruim € 11.500,- aan extra’s aan. De auto is voorzien van diverse lines: Estate-line (o.a. dakdragers, automatische niveauregeling op de achteras, het zogenaamde boodschappenhoudervak -reuze handig: wat een vondst!-, een extra 12-voltsaansluiting achterin en een bagagenet), Comfort-line (o.a. automatisch werkende ruitenwissers, automatische kindersloten achterportieren, een automatisch dimmende binnenspiegel, een in het dashboard geïntegreerde gsm telefoon en een handig tafeltje in de middenarmsteun achterin) en Elegance-line (Selectleder, wortelnoten houtinleg portieren en dashboard, verchroomde portierdrempels en een high autput radio/cd met 8 (!) speakers). Verder is de auto voorzien van een verlaagd sportchassis en 17’ Almathea lichtmetalen velgen met brede èn platte banden. Ten slotte is er een afneembare trekhaak gemonteerd met een 13-polige stekkerdoos. Eigenlijk dus te veel om op te noemen....
Alleen electrisch verstelbare stoelen en RTI navigatie ontbreken eigenlijk....

Qua motorisering is het een beest: 250 pk (of 187Kw) gaat werkelijk als de spreekwoordelijke brandweer.... Gelukkig dat de cruisecontrole reeds vanaf 30 km/h werkzaam is, want je hebt niet in de gaten hoe hard je in werkelijkheid rijdt! Tot pakweg 3500/tpm is alles nog vrij normaal (...), maar daarboven blijft-ie tot aan de toerenbegrenzer trekken als een beest. Op de Duitse Autobahn eindigt de teller een (klein) streepje boven de 260 km/h -dat komt volgens de navigatie overeen met 247 km/h, dus met de fabrieksopgave van 250 km/h zit het wel snor. Overigens is de tellerafwijking wel wat vreemd: tot (pakweg) 60 km/h vrij accuraat, daarboven sterk overdrijvend (120 km/h op de teller is 108 km/h in het echt) en boven de 200 km/h weer lichtjes accurater. Vreemd verschijnsel.

Het nadeel van de T5 motor (B5234T5) is dat het koppel bij een vrij hoog toerental vrij komt. Vooral bij wegtrekken met de caravan erachter is het per sé noodzakelijk om de stabiliteits- en tractiecontrole uit te schakelen (schakelaar middenconsole).
Bij het wegrijden op natte wegen zie je dat de electronica alles aan het werk moet stellen om één en ander goed op weg te helpen: het lampje DSTC brandt dan haast voortdurend.

Het verbruik laat zich omschrijven als iets tussen de 1:7,5 en 1:10. Dit is afhankelijk van de gasvoet! In stadsverkeer verbruikt de auto ongeveer 1:8,5, op de buitenweg bij (pakweg) 130 km/h teller (= 120 km/h echt) ongeveer 1:12. Bij volgas in Duitsland is dit echter gestegen tot 1:4,5 à 1:5....

Qua ruimte is de auto een topper. Voldoende bergvakken her-en-der in de auto en verder een aantal ruime bakken achterin onder het vloergedeelte van de kofferbak.
De stoelen -zeg maar gerust ’fauteuils’ zitten voortreffelijk en hierin kun je het uren uithouden. De verstelbaarheid (zowel links als rechts) is goed en ook het stuurwiel kan zowel in de hoogte als in de diepte ruimschoots versteld worden.
Qua rijcomfort is de combinatie van èn 17’ lichtmetaal met 235/45R17Y èn een verlaagd sportonderstel wellicht ietwat ’over the top’. De looks zijn daarentegen voortreffelijk! Het comfort is ’s winters -met 215/55R16 winterbanden- duidelijk minder stoterig.

PROBLEMEN

Buiten het reguliere onderhoud niet of nauwelijks.
De vervanging van de distributie (bij 180.000, 360.000 et cetera) is een arbeidsintensief kwarwei en daardoor ook wat aan de dure kant (reken op pakweg € 750 ~ € 1.000, incl beurt).

Af en toe een lampje: de boardcomputer geeft trouw een foutmelding aan. Via de snelle service bij de Volvodealer zijn deze probleempjes ook weer snel opgelost.

En -natuurlijk- met 250 pk op de voorbanden is natuurlijk welhaast onmogelijk om méér dan 20.000 km mee te halen (en dan zijn ze al van voor naar achter gewisseld...). De kostenpost ’banden’ is dan ook een tamelijk forse.
Maar dat hoort er eigenlijk ook bij.....

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.