Volvo V70 2.4 140pk Edition II (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.4 140pk Edition II |
---|---|
Versnellingen | 5, Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 251.000 km |
Volvo for life
- 248.000 km
Toen in 2009 de kinderen groter werden, dochter ieder weekend naar de hockey ging en om de week naar een uitwedstrijd werd gereden en zoon in een bandje speelde, vaak surfde en er met een catamaran werd gezeild, moest er een ruimere gezinsauto komen.
Eentje waarin het hele gezin met alle attributen naar de wintersport kon rijden. Mijn toenmalige auto was een Rover 600. Een mooie en goede auto, maar niet echt praktisch voor een gezin.
Het moest dus een praktische ruime gezinsauto worden, geschikt om er op comfortabele manier lange afstanden mee af te leggen. Voor woon/werkverkeer hoefde hij niet te worden gebruikt. We gingen op de fiets naar het werk.
De keuze viel op een Volvo V70 uit 2004 een 2.4L 140pk.
Hij stond bij de plaatselijke BOVAG garage. De auto had iets meer dan 100.000km gelopen en kwam van een leasemaatschappij. Het was een Edition 2 met de juiste accessoires. Half leder, Harmann Kardon geluidsinstallatie, telefoon, niveauregeling, zonwering, cruisecontrol enz.
De garage die de auto 4 jaar in onderhoud had gehad vertelde dat hij keurig zijn beurtjes had gehad. Er waren verder geen bijzonderheden. De auto had een set winterwielen die helaas moesten worden ingeleverd, dus meteen maar een nieuwe set aangeschaft. (niet origineel)
Zoon en dochter maakten gretig gebruik van de auto. Volgeladen met hokeydames naar de wedstrijden en surfen met vrienden in Z.Frankrijk.
Als je een auto zo lang hebt gaat hij langzamerhand deel uitmaken van het gezin.
Hoewel de kinderen al lang de deur uit zijn vragen ze regelmatig of ze "de buffel " mogen lenen om te verhuizen of om een kast op te halen.
Nu ik al ruim 13 jaar met veel plezier in deze auto rijd, inmiddels twee jaar met pensioen ben, niet zo veel kilometers meer maak en eigenlijk aan een kleinere auto genoeg zou hebben, kan ik het niet over mijn hart verkrijgen om hem de deur uit te doen. Bovendien is aan de auto niet af te zien dat hij al bijna 18 jaar oud is. Het interieur ziet er nog uit als nieuw.
Op dit moment heeft hij 248000 km gelopen.
Het onderhoud wordt gedaan door mijn jongere broer die ooit in zijn arbeidzame leven als autotechnicus een aantal jaren heeft gewerkt. Nu doet hij dit als hobby en ik help hem daarbij.
Natuurlijk is er, in al die jaren dat ik de auto heb, best wel het nodige onderhoud gepleegd.
Hieronder een opsomming van werkzaamheden naast de reguliere onderhoudsbeurten:
-vervangen carterontluchting 141000km
-distributieriem, waterpomp etc 160000km
-automaat niet meer uit P stand 166500km
-ophangklemmen van uitlaat vervangen 185000km
-nieuwe voorruit ivm steenslag
-remblokken en schijven vervangen 220000km
-aircoservice 235000km
-hoezen aandrijfas vervangen 240000km
-distributie riem, spanrol, waterpomp 245000km
-nieuwe draagarmen,
-pomp ruitensproeier vervangen 247000
Allemaal zaken die met onderhoud te maken hebben, behalve toen de automaat niet meer uit de P stand kwam. Toen heeft hij me echt laten staan...De auto stond op de oprit dus gelukkig was ik niet onderweg. Het bleek dat het knopje op de pook, dat je moet indrukken om te schakelen, niet meer werkte.
Ook ging af en toe het oranje lampje van het motormanagement branden. Bij het uitlezen bleek dat het weinig te betekenen had. Iets met de lamdasonde en het brandstofmengsel. Overigens heeft het lampje, sinds ik alleen nog maar super 98 tank, niet meer gebrand.
De V70 is geen scheurijzer in de zin van snel bochtenwerk en felle acceleratie, maar voor de ritten waar ik hem voor heb voldoet hij uitstekend. Volgeladen met 150km kruissnelheid op de autobahn is geen enkel probleem.
Het brandstofverbruik is gemiddeld 1 op 11. Op de lange afstanden 1 op 12 en kortere ritten 1 op 10.
Het olieverbruik is laag. Tussen de twee beurten door merk ik wel dat de olie iets zakt op de peilstok, doch dat vul ik niet bij. Bij de jaarlijkse beurt zit de carter weer vol.
Je zult begrijpen dat ik het nog wel een tijdje uitzing met mijn buffel. Hij krijgt de jaarlijkse beurten en we houden hem in topvorm.
Afgelopen week kwam hij weer door de apk (wel met nieuwe winterbanden) en nu de coronaregels weer soepeler worden kunnen we weer de grens over om weer kilometers te maken.
Goed beschouwd is dit volgens mij best wel een duurzame en, wat afschrijving betreft, goedkope manier van autorijden.
"Volvo for life" is de leuze.. We gaan het zien!
Lekke uitlaat na 18 jaar...
- 251.000 km
Na twee jaar kunnen we eindelijk weer naar de witte pistes. Auto nog even nagekeken, vloeistoffen bijgevuld, net nieuwe winterbanden, kortom de buffel was er weer klaar voor.
Ski's en snowboard diagonaal achterin, skibox is niet nodig.
Kan, ondanks zijn leeftijd, nog goed meekomen op de autobahn. Comfortabele kruissnelheid van rond 140km is prima te doen. Wat opvalt is dat je onderweg nog veel meer "oude" V70's ziet rijden.
Thuisgekomen nog even afgetankt... Eén liter op 12,5 km. Niet verkeerd toch?
Wel merkte ik dat het geluid anders klonk dan anders.... Helaas, gaatje in de uitlaat! En dat na 18 jaar...
Inmiddels de lekke uitlaat vervangen en gaan we still going strong.....
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.