Volvo V70 T4 Limited Edition (2013)

autoreview

Volvo V70 T4 Limited Edition (2013)

Signalement

UitvoeringV70 T4 Limited Edition
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf35.000 km
KM-stand laatst60.000 km
Lezerswaardering: 78%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V70 T4 Limited Edition

  • 52.000 km

Na een kleine 20 jaar ondernemerschap was de tijd inmiddels rijp voor verkoop van mijn bedrijf.
Overnemen van mijn laatste (zakelijke) auto was geen aantrekkelijke optie: het brandstofverbruik van een XC90 T5 is zakelijk misschien nog te dragen, maar als privé persoon vond ik het beduidend minder aantrekkelijk.
De keuze voor een nieuwe auto was niet al te moeilijk; na 5 Volvo's (V40, V70, C70 en 2x XC90) werd het weer een Volvo.
Ik heb zowel diesels als benzine Volvo's gereden, maar gelet op het verwachte jaarkilometrage van 10 a 15.000 km lag een benzine motor meer voor de hand.

De dealerkeuze was evenmin lastig: Broekhuis Zeist was vlakbij en bekend als vertrouwd adres.

Omdat ik een kleine 40 jaar in automotive land gewerkt heb, waarvan de laatste 20 jaar met leasing als tak van sport, is het maken van een kostenplaatje geen onbekend terrein. Het werd dus een jonge gebruikte V70 van een jaar oud met 35.000 km op de teller.
Kleur zwart, met anthraciet leer en een automaat.
Mooi moment om het wagenpark op te schonen, dus met inruil van mijn rally auto, een Volvo Amazon, werd ik eigenaar van mijn 6e (nou ja, als je de Amazon meetelt 7e) Volvo.

En meteen de lekkerste die ik heb gehad. Geen strepentrekker, meer een cruiser. Comfortabel, uitstekende stoelen, ruim genoeg voor de verhuizing van een van de studerende kinderen, kortom, een heerlijke auto. Het enige dat ontbrak was een schuifdak, maar dat is via Broekhuis netjes bij Webasto ingebouwd.

Voor winters gebruik uiteraard winterbanden gekocht. Profile Verkade in Zeist dacht goed mee, zodat we uitkwamen op een setje 16 inch inclusief lichtmetalen velg. Goedkoper dan alleen winterbanden op de 17 inch velgen die er standaard onder zitten.

Verbruik? 1 op 11,8, niet indrukwekkend, maar voor de korte ritjes die we meestal maken niet verontrustend. Op langere ritten halen we 1 op 13 a 14. In ieder geval beter dan de 1 op 7 van de XC90.

Niet alles is Hosanna: het schuifdak dreunt rond de 50 km/u, oplossing is het dak op 75% te openen. Valt mee te leven.
De afwerking van de auto is typisch Volvo: netjes, goed afgewerkt, functioneel en logisch geplaatste schakelaars, maar de gebruikte materialen zijn zoals al vaker vermeld niet op het niveau van de Duitse collega's. De Audi A3 cabrio van mijn eega is beduidend fraaier afgewerkt en maakt een duurdere indruk dan de V70.

Een ander minpuntje is het wegrijden. Je moet met een fluwelen voetje het gaspedaal beroeren om niet schokkerig weg te rijden. Het went, maar ik heb het in mijn lange carrière niet eerder met een automaat meegemaakt.

Het plan is om zeker een jaar of 8 met de auto te doen, en wie weet langer. Onkosten hebben we nog niet gehad, de auto is afgeleverd inclusief een kleine beurt, zodat we bij 60.000 km de grote beurt krijgen.
Een irritante rammel in de B-stijl is keurig onder garantie verholpen.

Tevreden? Jazeker. Het is zeker geen moderne auto qua ontwerp, maar hij voldoet prima. De spraakgestuurd navigatie werkt stukken beter dan de oude systemen in mijn vorige Volvo's, maar legt het wel af tegen het MMI systeem in onze Audi.

De V70 is een prima reiswagen. En is handzaam en praktisch genoeg als boodschappenwagen (wat een handig omhoog klapbaar vak waar je je boodschappen in vast kunt klemmen in de bagageruimte!).

En als ik me weer eens lekker wil uitleven kan dat tijdens een Tulpenrally of een SLS. Want een nieuwe klassieker is er uiteindelijk ook gekomen.

Voor mensen die niet willen opvallen, rust en comfort tegen een betaalbare prijs zoeken is de V70 mijns inziens de perfecte keus.
Ik ben er in ieder geval blij mee.

Het bloed kruipt.......

  • 60.000 km

Happy met de V70. Absoluut. Maar toch, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Zakelijk wisselde ik zo om de twee jaar van auto en dat gedrag zit schijnbaar nog steeds op mijn harde schijf opgeslagen, zelfs nu ik (semi)pensionado ben.
Een beetje surfen over het net langs Volvo dealers liet een paar mooie jonge XC60's zien. Zo ook bij Broekhuis Harderwijk, een dealer die bij mijn bedrijf (leasemaatschappij) altijd hoog scoorde op de lijst van "voorkeurdealers".
Enfin, om een lang verhaal kort te maken, de inruilprijs voor mijn V70 was te aantrekkelijk om te negeren. Dat afgezet tegen een 3 maanden oude XC60 T5, afkomstig uit Duitsland, dus fully loaded en zeer, zeer aantrekkelijk geprijsd, maakte de beslissing niet al te lastig.
Dus, vaarwel V70, heerlijke auto, met veel plezier gereden, geen kosten gehad behalve brandstof, verzekering en wegenbelasting, keurige afschrijving.
Zodra de nieuwe aanwinst wat meer kilometers op de klok heeft volgt er vast een review.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.