Volvo V70 R (2003)

autoreview

Volvo V70
Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70Volvo V70 - interieurVolvo V70 - interieurVolvo V70 - interieur

Signalement

UitvoeringV70 R
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf334.017 km
KM-stand laatst344.152 km
Lezerswaardering: 80%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop en planning

  • 334.017 km

Zoals ik wel vaker doe, zit ik met mijn neus in de EU naar 'schadeauto's' te kijken. Vaker met minimale schade, waar géén uitbundig herstelwerk bij komt kijken.
Ziehier, zomaar kom ik een Volvo V70R tegen met handgeschakelde versnellingsbak! Die zijn zeldzaam! Een blik door de foto's levert een zeker interesse. Dit vraagt om vervolgonderzoek naar eventuele kwalen en aankoopadvies. Volgens de verkoper verbruikt de motor namelijk ietwat olie.
Diverse fora leveren op dat dit hoogstwaarschijnlijk wordt veroorzaakt door de carterventilatie die verstopt zit. Vervanging eerder noodzaak, want reinigen schijnt een onmogelijke opgaaf te zijn.
De auto na wat ge-mail opgehaald en op de brug bekeken. Carterventilatie kit besteld, bestaande uit originele onderdelen. Niet goedkoop, maar graag wel goed! Imitatie schijnt na 1 à 2 jaar al uit te drogen, dus de keuze was makkelijk.
Afgelopen zondag de carterventilatie zelf vervangen, begreep meteen waarom reinigen géén reële optie is. Ik had geluk dat de keerring van de krukas er niet uit 'geblazen' is door de overdruk die door de verstopping kon ontstaan. Scheelt weer een halve dag werk. Eenmaal de carterventilatie hersteld, werkt de motor weer feilloos. Draait een stuk minder nerveus en start véél kalmer.
Volgende plan ligt ook al op tafel: de O-ringen in de carterpan die kans hebben op uitdroging. Setje is niet eens zo duur (€20,- ex vzk), dus heb het al liggen. Gaat wel samen met een grote beurt uitgevoerd worden, gezien de carterpan eraf moet.
Aanstaande donderdag naar de kentekenaanvraag heb ik in elk geval géén olie lekkende auto meer! Na deze aanvraag laat ik tevens mijn Clio 16V weer APK-keuren.
Zodra mijn kentekenbewijs binnen is, laat ik platen drukken, de auto APK keuren (de Duitse TüV was al verlopen) en verzekeren.
Na de eerder genoemde beurt, ga ik maar eens kilometers vreten! Op daar de 350.000 van de volgende beurt. Wordt vervolgd!

Toch nog wat olie

  • 336.215 km

Vlak voor de APK kwam ik erachter dat ik tòch de krukaskeerring moest vervangen. Ach, voor die paar euro kan de multiriem en distributieriem wel een keertje los. Op naar de APK met een nieuwe keerring. Eenmaal daar schijnt de auto nog vanuit de kop olie te lekken. Nee he, de nokkenaskeerringen. Dat schijnt een rotklus te zijn. Klopt helemaal wanneer de onderdelenboer de verkeerde ringen heeft geleverd. In eerste instantie niet door, want de lekkage was weg.
Tot de melding 'olieniveau laag, vul spoedig bij' in het display kwam. Ja hoor: lekkage. Keerringen van de nokkenassen nu wederom vervangen en een week later ze eruit gehaald om te monteren zoals Volvo dat bedoeld heeft: met een aanslag-gereedschap. Moet je net weten.
Inmiddels rijdt de R weer zoals het hoort.
Het stuurwiel is opnieuw bekleed, met deels geperforeerd leder. Voelt veel beter aan en ziet er een stuk frisser uit!
Ik maak niet heel erg veel kilometers ermee, alleen in het weekend wanneer ik wat langere ritten maak. De goed 2000 kilometer die ik er mee heb gereden voelen eerder aan als 200... goede stoelen ;-)

Upgrades

  • 336.215 km

De eerste onderdelen van RVS zijn binnen! Flenzen, sportkatalysator, 3" RVS pijp... nu nog het flexibele stuk en de beugels. Dan kan het fabriceren van mijn eigen custom downpipe beginnen.
Kant-en-klaar zijn ze ook te koop, echter gaat het gauw richting €1000,-. Zo zit ik zelf niet in elkaar, ik kan het zelf ook maken (TIG-lassen!) en daar heb ik veel meer trots in. Dus de onderdelen besteld :-).
De cat-back uitlaat zal wel plug-en-play besteld worden, daarna is het idee om de auto een custom mapping te laten geven voor wat minder 'gelimiteerd' vermogen.
De estate heeft zich wel bewezen als een goede pakezel! Dakpannen, latten, etc hebben zich goed laten vervoeren. Het is een ideale auto om bij de doe-het-zelf-bouwmarkt te yippiekayee'jen :-P

Brullen met 5 potten!

  • 343.600 km

Inmiddels véél meer kilometers gemaakt met de 'pakezel'...
Merendeels om grote goederen op te halen. Hier bewijst de hoekige vorm zijn voordeel steeds zéér goed :-).
De 3" downpipe zit er inmiddels al een aantal maanden onder, de 3" catback uitlaat duurde wat langer wegens levering uit de USA. Twee weken na het bestellen kwam hij echter al binnen en dezelfde avond hing het er al onder. 3 Dagen daar weer na naar de APK-keuring. Feilloos erdoorheen. Keurmeester wilde wel graag weten waar ik de polyurethaan uitlaatrubbers vandaan had ;-).
Na een aantal weken gaan experimenteren met montage van een katvervanger en een rechte pijp waar de mid-demper zit. Zonder mid-demper klinkt 'ie naar mijn mening nog wat dieper en feller. De motor trekt ook nèt wat soepeler door de toeren, wat al verbeterd is door de downpipe.

Bij 340K een beurtje gegeven, brandstoffilter was wel behoorlijk oud! Sindsdien rijdt ze weer wat soepeler (de oude olie zat er ook pas 6000km in, net na aanschaf).
Steeds vaker zijn er andere weggebruikers die een sprintje willen trekken. Mits de ruimte op de weg er zich voor leent, I'm game :-). Dan denk ik vaak, hoe verder ik zou uitlopen wanneer de chip aangepast zou zijn. Staat nog op het verlanglijstje. Kerst waarschijnlijk.
Inmiddels heb ik mezelf al alle essentiële onderdelen 'cadeau' gedaan om er een phase 2 model van te maken. Dit door middel van in kleur gespoten stootstrips rondom, de facelift achterbumper (met pdc), facelift achterlichten en een facelift middenarmsteun. In diezelfde week nog een set vrij zeldzame zijskirts gescoord. Al met al best tevreden dat ik haar nog heb :-D. Verbruik tot nu toe valt me ook goed mee! Snelwegtempo zo rond 1:14, binnendoor uiteraard beroerder met 1:11 - 1:10. Stadsverkeer laat ik buiten beschouwing, daar ik haar daar niet voor gebruik, maar mijn V40.

diepe brom :-P

  • 344.152 km

Zó!

De uitlaat zit er nu voldoende lang onder om goed 'ingebrand' te zijn. En HOE! De raspige grom die erin zat is langzamerhand omgevormd tot diepe brom. Zeker wanneer de motor wat warmer is van meer dan alleen snelwegverkeer. Rustig thuiskomen om 02:00 uur 's nachts lukt weer enigzins :-P.
De V70R gedraagt zich sinds de oliewissel prima, op een wat nukkige brandstofdrukregelaar na. Die is inmiddels al even binnen, maar monteren zie ik nog even tegenop. Komt omdat er zoals voor best veel zaken om de motor heen, aardig wat gedemonteerd moet worden om ergens 'bij' te kunnen. Zal toch komend weekend wel gedaan gaan worden, gezien ik ook bij deze auto de versnellingsbakolie ga verversen, evenals de remvloeistof, kruiskoppelingsolie, haldexolie en differentieelolie. Daar ben ik wel een middagje zoet mee. Alles wat ik 'los' heb en eromheen, maak ik meteen schoon. Indien ik de smaak te pakken heb, wil ik ook wel eens onderdelen voorzien van een laagje hittebestendig zilver. Scheelt heel erg veel in aanhechting van vuil en levert mij weer complimenten van de keurmeester :-).

Volgende 'spaarpunt' wordt de 4C ophanging, beter gezegd 'demping' van het semi-actieve chassis. Deze schokdempers zijn niet van het goedkopere type en ik vind ze aan vervanging toe. Wellicht dat ik meteen nieuwe OEM veren rondom bestel, verlagen vind ik ongewenst. Ik vind de auto zo al mooi 'op haar wielen' staan en rijdt mij prima comfortabel met een aantal passagiers erbij ;-).
Al moet ik hier wel bij vermelden dat ik - net als bij de V40 - een stel veerwegbegrenzers tussen de achterveren heb gemonteerd. De achterzijde wilde nog wat te sterk inveren na het nemen van een drempel (die hier in de wijk weleens erg hoog en 'scherp' zijn). Dit heb ik hiermee ondervangen, maar liever vervang ik dan de 'slijtage-onderdelen' dan lapmiddelen toepassen. Voor voorlopig helpt het in elk geval wel en kwaad kan het niet.
Of het daardoor komt weet ik niet, maar een klaverblad met goed 100+ op vochtig wegdek...? De auto kon verder dan ik wenste :-D. Niet slecht voor een 'oud' beestje :-D . Tot de volgende aflevering!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.