Volvo V70 D5 Summum (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D5 Summum |
---|---|
Versnellingen | 5, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2008 |
KM-stand bij aanschaf | 100.000 km |
KM-stand laatst | 290.000 km |
Snelle en betrouwbare allrounder
Sinds 2008 ben ik in het bezit van een V70 D5 Geartronic. Het betreft een Summum Black Sapphire Edition die ik met ongeveer 100K km uit Duitsland heb gehaald.
Dit is een specifieke versie voor de Duitse markt, volledig afgeladen met opties. De Nederlandse Black Sapphire Edition was wellicht om leasetechnische redenen iets kaler uitgevoerd. Hij heeft mooie titaniumkleurige velgen en grijsgelakte stootstrips, deze komen in het interieur weer terug. Ik vind het een erg geslaagde uitvoering.
Slechts de elektrisch bediende passagiersstoel ontbreekt, evenals de verwarmde achterbank. Deze laatste vanwege de ingebouwde kinderzitjes.
Comfort:
Een sterk punt waaraan het meeste comfort wordt ontleend is de zeer royale uitrusting: Ik houd van opties, dus zit goed in deze auto. Zaken zoals standkachel zou ik niet meer willen missen. Naast de bestaande opties heb ik nog een iPod-adapter, DVD-speler en achteruitrijcamera in laten bouwen. Dit geintje kostte € 1100,-, maar is iedere cent waard. Het geluid is fantastisch en het systeem is geheel geïntegreerd; songteksten op het radioscherm en bediening via het stuur. Bij het inschakelen van de achteruit komt het RTI-scherm omhoog en heb je goed zicht wat er achter de auto gebeurt. Ronduit ideaal.
Het RTI-systeem is grafisch niet sterk en af en toe erg traag. Hier staat tegenover dat kaartmateriaal eenvoudig is te downloaden en het bereik erg goed is. Verder is de GPS gekoppeld aan de snelheidsmeter, kompas en stuuruitslag, dus ook in ondergrondse bochtige tunnels zoals in Parijs verliest hij nauwelijks positie. De RTI DVD-speler gaf bij 220.000 ineens leesfouten, wat zich uitte in het niet goed opzoeken van plaatsnamen. Via Marktplaats vond ik een bedrijf die voor € 70,- hem helemaal heeft schoongemaakt. Sindsdien geen klachten meer.
Zijn er dan ook zwakke punten op het gebied van comfort? Voldoende; door het sportonderstel is de auto plankhard geveerd. Richels worden genadeloos doorgegeven, wat je weer merkt aan rammels en kraakjes die uiteindelijk zijn ontstaan. Volvo moet direct weer zo overdrijven. Een normale V70 is erg hangerig, deze plankhard. Een middenweg was beter geweest.
Een groot irritatiepunt is het bestuurdersraam, dat binnen 10.000km na de beurt weer begint te rammelen. Door de dealer is dit tig malen gefixt, maar iedere keer komt het weer terug. Het lijkt dan alsof het raam los in z'n geleiders hangt. Update: sinds de laatste beurt lijkt dit éindelijk tot het verleden te behoren.
Dit bovenste neemt overigens niet weg dat de auto uitstekend bevalt. Alle ruimte, veiligheid en comfort is aanwezig. In ons land kun je met een V70 bij zowel "links" als "rechts" komen voorrijden.
Jammer is wel dat Volvo de mogelijkheden van het canbussysteem niet heeft benut. Ik overweeg de inbouw van een canbus extender, dit opent de mogelijkheden tot 3x knipperen bij richting aangeven, openen/sluiten van ramen met de sleutel, inklappen van de spiegels bij afsluiten, etc. Hij heeft nu al verlichting onder de spiegels, maar dit moet je met een geel knopje op de afstandsbediening activeren. Dit terwijl de eerste de beste Ford C-segmenter dit automatisch doet. Je komt er niet fitter mee van A naar B, maar verhoogt wel het gevoel van luxe in de auto.
Prestaties:
Direct na aanschaf heb ik hem laten tunen bij een bekende Volvo tuner. Sindsdien levert hij 240PK en 510NM. Omdat ik mijn meeste kilometers in Duitsland maak, komt dit erg goed van pas. Tussen 80 en 200 is hij genadeloos snel en kun je meerijden met de eredivisie. Het sportonderstel doet dan ook goed mee. Helaas komen er meteen zwaktes naar boven; de begrenzer grijpt in bij +/- 220km/u en 4500tpm precies (terwijl hij in de andere versnellingen tot 4800tpm doorkan). Veel zwakkere auto's komen je vervolgens op lange stukken weer voorbij kruipen. Volvo heeft hier een handje van gezien het feit dat de meeste Noord-Europese Volvo's de helft van het jaar op winterbanden staan. De tuner heeft deze begrenzer er ook nog niet uitgekregen. Hij schijnt op wel 30 manieren in de software begrensd te zijn (toeren, snelheid, inspuiting, turbodruk, etc).
Dit betuttelende kenmerkt helaas Volvo en komt terug in meer zaken. Maar goed, ik kan ermee leven, de relatief korte 5 had toch niet veel meer mogelijk gemaakt, wellicht 235. In Nederland maakt het sowieso niets uit.
Ook kunnen de voorwielen soms maar matig overweg met het koppel, maar dit kan ik de auto niet echt aanrekenen. Mijn 940 Turbo had hier minder problemen mee door zijn achterwielaandrijving. De V70 wil wel eens stuurreacties geven in snelle bochten, ook is de stuurbekrachtiging op zo'n moment niet helemaal wakker.
Verbruik:
Het verbruik is ronduit gunstig te noemen. De boordcomputer staat op 7.1L/100KM en dit komt aardig overeen met hetgeen werkelijk getankt. (dagteller delen door getankte liters). Mijn vrouw haalt probleemloos 5.6L/100km als ze de auto een dagje meeneemt. Dit is een sterk punt van de D5 motor. Hij verbruikt wel iets olie, gemiddeld 1 liter op 8000km.
Betrouwbaarheid:
Qua betrouwbaarheid krijgt hij 5 sterren. In 200.000km heeft hij me nooit en te nimmer laten staan. Hij geeft wel eens een foutmelding, maar dit loopt vaak synchroon met de behoefte aan onderhoud. Vlak na de tuning plofte de intercooler eruit, evenals een aantal slangen. Met racekoppelingen is dit opgelost en sindsdien niet meer voorgekomen. Mijn tuner heeft een renstal, waarbij ze racen met D5 motoren. Dit zorgt voor een goede duurtest van de onderdelen.
Al vrij snel na aankoop ontdekte ik roest op het linkerachterportier. Deze roest kwam van binnenuit, er was geen schade te zien. Naar mijn idee viel dit onder de carrosseriegarantie van 12 jaar en dit is gehonoreerd. De Nederlandse importeur heeft in samenwerking met de fabrikant een nieuw portier erin gezet. Ik kreeg netjes een leenauto en de auto was met 2 dagen weer gereed. Ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om rondom wat krasjes en deukjes te laten fixen à € 125,-. Hulde aan mijn dealer (Schotpoort Zutphen) en de importeur.
In Frankrijk heb ik een keer een probleem gehad met de xenonverlichting. Wanneer één koplamp kapot is, schakelt vermoedelijk het hele systeem uit. Zelf een lampje vervangen is er helaas niet bij, dus je hebt dan geen koplampen meer. Ik heb toen de rit vervolgd met de mistlampen aan, dus het geheel zag er bij de grensovergangen uit als een "boefjesauto" en de lichtopbrengst is met alleen mistlampen niet geweldig. De lamp begon een paar dagen ervoor al iets paarser te worden, dus het kondigde zich aan.
Advies aan V70-rijders, als je xenon-lamp paars wordt, preventief vervangen.
Kosten:
Volvo's zijn duur in het onderhoud. Je krijgt er een hoge betrouwbaarheid voor terug, maar betaalt hier stevig voor. De kosten beperken zich tot normale beurten, maar die zijn stevig geprijsd. Een kleine beurt zit op € 350,-, een grote op € 1000,-. Deels ligt dit aan het gebruik, ik rijd veel op de autobahn en dit betekent dat bijvoorbeeld iedere 40.000km de remschijven aan vervanging toe zijn, zowel voor als achter. Ook hebben de voorbanden veel te lijden door de tuning, maar dit wordt gecompenseerd met veel snelwegkilometers. Ik ben overigens doorgaans een rustige rijder, op de snelweg houd ik van doorrijden, maar alleen wanneer de omstandigheden dit toelaten. Je zult mij in de stad niet voorbij zien vlammen.
Ik kan een V70 aan iedereen aanraden, maar de grootste fout die men maakt is dat hoge betrouwbaarheid wordt verward met lage onderhoudskosten. Dan moet je een Starlet kopen. Deze 2 zaken staan geheel los van elkaar. Ben je bereid dit te betalen, dan krijg je een trouwe metgezel hiervoor terug.
CFE Canbus Function Extender ingebouwd
- 278.000 km
**** UPDATE ****
Al eerder had ik aangegeven interesse te hebben in een Canbus Functie Extender. Deze kan als aanvulling in de auto worden gebouwd om zo het bestaande Canbus netwerk optimaal te benutten.
Kort samengevat: Bevalt uitstekend!
De auto wordt in één klap een generatie jonger. Veel kleine ergernissen worden in één klap verholpen, te weten:
- De knipperlichten knipperen 3 keer bij eenmaal aanraken
- Het passagiersraam sluit weer automatisch bij eenmaal indrukken
- Je kunt ramen en dak openen/sluiten met de sleutel
- De standkachel werkt nu ook op de afstandsbediening
- De spiegels klappen in met het afsluiten van de auto
- Je kunt zelf selecteren welke lampen je laat branden bij het indrukken van de "gele knop" op de ab,
Etc, Etc, Etc, Bijna teveel opties om op te noemen.
Firmware-updates komen regelmatig uit, dus je wordt iedere keer verrast met nieuwe features. Zelf probeer ik ook mijn bijdrage te geven in het aandragen van ideeën.
Dit kan ik echt iedere Volvo S60/S80/V70-rijder van mijn generatie aanraden. Kost ongeveer 200 euro, maar je krijgt er veel gimmicks voor terug. Er wordt niets aan de auto gewijzigd,
Helaas moet hij vertrekken, maar toch: hulde!
- 290.000 km
Na 5 jaar trouwe dienst heeft mijn V70 het veld moeten ruimen. Hij heeft plaats moeten maken voor een BMW E61 525d Touring. Ik liep hier tegenaan bij een bevriend garagebedrijf en de combinatie van 6 cilinders, achterwielaandrijving, minder km's en een bult opties heeft me overtuigd.
Professionele tuning zorgt ervoor dat ik ook op dat gebied er niet op achteruit ga. Hoewel ik sommige zaken zal gaan missen (standkachel, achteruitrijcamera, etc) biedt de BMW genoeg lekkers om dit te compenseren.
Dat neemt niet weg dat ik terugkijk op een uitstekende auto. In zijn bijna 300.000km heeft hij mij nimmer laten staan of in de steek gelaten. Ook zijn er buiten het gewone onderhoud nooit grote reparaties uitgevoerd. De volgende eigenaar zal hier een hele goede auto aan hebben. Ik hoop dat hij er nog jaren mee doorrijdt en de 500.000 overschrijdt. Hij zou niet de eerste V70 D5 zijn die dat lukt.
Tussen kwaliteit en kwaliteitsbeleving zit duidelijk een verschil. Hoewel de Volvo niet de kwaliteitsbeleving van de "Duitse drie" haalt, is onderhuids de kwaliteit zeer duidelijk aanwezig. Op de techniek van de V70 en zijn ronkende D5 motor kun je blind vertrouwen, de BMW zal een zware dobber krijgen om dit te overtreffen. Wordt vervolgd in een nieuwe review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.