Volvo V70 D4 Summum (2014)
autoreview
Signalement
| Uitvoering | V70 D4 Summum |
|---|---|
| Versnellingen | 8, Sequentiële Automaat |
| Bouwjaar | 2014 |
| Jaar van aanschaf | 2014 |
| KM-stand bij aanschaf | 8 km |
| KM-stand laatst | 144.715 km |
“Disconnected Driving”, op een prettige manier
- 1.911 km
Sinds een maand de gelukkige eigenaar van een Volvo V70 D4 Geartronic 8 in de “Summum“ uitvoering. De kleur is Bright Silver, met “Off Black” lederen bekleding.
Verder o.a. voorzien van de volgende prettigheden:
- Schuifdak
- Meedraaiende Dual-Xenon schijnwerpers met sproeiers
- Afstandbedienbare achterklep
- Instelbare, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging
- Verwarmbare voorruit en ruitensproeiers
- Parkeersensoren voor en achter
- NAV/Infotainment System Sensus Connect met High Performance Sound
- Extra set Pandora 17" velgen met Conti TS850 winterbanden
Bijna 2000 km op de teller. Tijd voor een eerste indruk van de V70
T.o.v. mijn vorige auto, een Skoda Octavia III 1.2 TSI Combi, is deze Volvo een flink stuk groter.
Hij is breder, langer, hoger en vooral zwaarder, en dat merk je zeker.
De motor is ook een stuk krachtiger (133 kW/181 pk) en gecombineerd met een 8-traps automaat, geeft dat een hele nieuwe rijervaring.
Daarbij komt ook dat de vering echt op komfort is ingesteld. Je hebt daardoor ook minder direct gevoel met het wegdek. Het is wordt gedempt, en dat vind ik zeer prettig.
Verder vind ik de V70 heel stil. Je hoort geen rolgeluiden, en als je gewoon rijdt hoor je de motor eigenlijk nauwelijks. Tot 135 km/h blijft het toerental onder de 2000 rpm.
De 1969 cc Drive-E i-Art Turbo Diesel heeft trekkracht genoeg, 400 Nm, en is daardoor een hele soepele krachtbron die niet op de voorgrond treedt. Pas als je flink optrekt hoor je hem. De automaat schakelt, vrijwel ongemerkt, snel naar de hoogste versnelling.
Dit alles bij elkaar geeft bij mij een gevoel van”disconnected driving”. Daarmee bedoel ik dat je je in een soort “oase van rust” door het verkeer begeeft, een beetje “losgezongen” van de rest van het verkeer. Ik vind dat zeer goed voor mijn gemoedsrust. Je maakt je “als vanzelf” minder druk om al het verkeer om je heen. Lekker de stoelverwarming aan, en als ik dan ook nog eens een goed muziekje hebt opstaan, dan zal die dagelijkse file me een zorg zijn…
Uit bovenstaande zal denk ik duidelijk zijn dat ik de V70 absoluut niet geschikt vind om sportief me te rijden, hoewel een top 220 km/h en een sprint van 0 - 100 in 8,6 sec haalbaar zou moeten zijn.
Er zijn in deze prijsklasse vele BMW’s, Audi’s etc. te koop die vele malen strakker, direkter en sportiever door een bocht te sleuren zijn en die voor liefhebbers daarvan veel meer rijplezier bieden…
Nou, voor mij hoeft dat niet… Ik geniet liever van het komfort, en ik heb geen haast…
Van het schuifdak heb ik nog niet veel kunnen genieten, maar dat zal vanaf komend voorjaar wel anders zijn. Dan gaat ie open wanneer het maar kan...
In mijn vorige auto had ik er ook één. Ik wil echt niet meer zonder. Heerlijk die frisse lucht om je kop...
Het brandstofverbruik is tot nu toe 6,6 L./100 km. Dat komt niet in de buurt van de fabrieksopgave van 4,5 L./100 km, maar ik vind het toch netjes voor zo’n flinke auto. Misschien, als de motor goed is ingedraaid, zal het verbruik nog iets minder worden.
Al-met-al ben ik dus zeer tevreden tot nu toe. Geen negatieve punten. Alleen wat kleine “zaken” waar je aan moet wennen… “cruise control” en automatische ruitenwissers moet je bij iedere start opnieuw “aan” zetten, maar dat is dan ook alles....
Een half jaar verder en 15000 km (bijna)
- 14.750 km
Iedere keer als ik instap wordt ik weer blij. De auto bevalt me nog steeds uitstekend, en iedere keer is het weer een plezier om mee te rijden. De stille, krachtige motor in combinatie met de 8-traps geartronic automaat en de uitstekende stoelen zorgen voor veel rijgenot.
Zoals ik eerder al schreef is deze V70 een auto die niet uitgenodigd tot snel sportief rijden. Ik vind het echt een "onthaast auto"
Deze winter verder plezier gehad van de voorruitverwarming. Binnen no-time begint het ijs te smelten, en kunnen de ruitenwissers het wegwissen. Dus ik hoefde niet meer te krabben `s ochtends. Hier in Zwitserland zijn de winters nog echt "winters"...
De stoelverwarming hoeft meer een paar minuten aan om je stoel lekker warm te krijgen. Prima…
Eind maart de zomerbanden laten monteren, dus nu ervaring met de Michelin Primacy HP banden opgedaan. Ze voldoen prima. Het brandstofverbruik is een stuk lager als met de Continental TS850 Winterbanden. Ik haal nu bij een normale rijstijl 5,8 L./100 km, en dat is een bijna liter minder dan met de winterbanden.(6,6L./100 km)
De auto heeft geen enkel mankement vertoond, maar dat is ook niet verwonderlijk bij een auto van een half jaar oud. Ook geen rammeltje e.d.. Geen olieverbruik tot nu toe.
Ik heb nog wel even gestoeid met de juiste van instelling van het display. Er zijn drie instellingen: Elegance, Eco-mode en Performance. Elegance past het beste bij het karakter van de auto, en vind ik ook het mooiste, maar ik vind de snelheid iets lastiger af te lezen. Zeker als je digitale weergave van de snelheid gewend bent.
De Performance biedt een digitale snelheidsweergave, met daar omheen een toerenteller en daar naast een soort "relatieve vermogensindicator" die aangeeft hoeveel vermogen er nog ter beschikking is. Dat alles voorzien van rood kleurige accenten. Niet helemaal mijn smaak, maar ik heb gekozen voor functionaliteit. Het gaat per slot van rekening om de snelheid die je makkelijk wilt aflezen, en die zie je direkt duidelijk voor je staan.
Al-met-al dus nog steeds "weg" van m'n Volvo...
1e service gehad. Weer een half jaar verder...
- 31.300 km
Bijna een jaar rij ik nu met veel plezier in m’n V70. De auto heeft het afgelopen jaar geen enkel mankement gehad, en alles functioneert zoals het hoort.
Veel buitenlandse reizen gemaakt, en dan merk je pas goed hoe prettig het is een goede, comfortable reisauto te hebben. Met name de rust, de uitstekende stoelen en het veercomfort maken het zo prettig. Ik woon in Zwitserland en rij regelmatig hen-en-weer naar NL, en op de Duitse Autobahnen kun je heerlijk opschieten. Een enkele maal even 230 kmh gereden, gewoon om te kijken hoe snel ie is. Na een paar kilometer was ik ruimschoots overtuigd dat ie snel genoeg is :-)
Afgelopen zomer ook weer genoten van het schuifdak. Ik vind het zalig, die wind om m’n hoofd. De herrie valt tot 120 kmh erg mee.
Het brandstofverbruik is met zomerbanden (Michelin Primacy HP) beduidend lager gebleken als met de winterbanden (Continental TS850). Na ruim 19.000 km op zomerbanden is het verbruik gemiddeld 6,1L/100 km ipv 6,6 L/100 op de winterbanden. Scheelt toch bijna 10%...
Geen verschil in verbruik gezien bij het tanken van BP Ultimate, Shell V-power of Total Excellium. Ik tank toch af-en-toe premium Diesel vanwege de geclaimde reinigende eigenschappen van deze brandstoffen, maar die kun je natuurlijk niet controleren.
Vorige week de 1e service laten doen. Hier in Zwitserland krijg je bij aanschaf van een nieuwe Volvo het “Volvo Swiss Premium” pakket. Het houdt in dat je de eerste 150.000 km/10 jaar de service “gratis” krijgt, je betaalt alleen de vloeistoffen. Bij deze beurt was dat alleen motorolie, en die is flink aan de prijs: € 32,-- per liter vragen ze voor dit goedje… Ruim tweemaal zoveel als in de winkel. De term “gratis” onderhoud is dus nogal relatief, want er gaat 5,5 liter olie in het motorblok ( = € 176,--), maar goed tot najaar 2016 heb ik verder geen onderhoudskosten meer, aangezien ik zo'n 30.000 km per jaar rij.
Zoals gezegd, geen enkel probleem gehad met m’n V70. Ik stap iedere keer weer met veel plezier in...
2e Service beurt, en weer een jaar verder...
- 61.600 km
Alweer een jaar verder, en ik kan niet anders melden dan dat ik -nog steeds - zeer tevreden ben met m'n V70, en dat ik geen moment spijt heb gehad dat ik hem twee jaar geleden nieuw heb aangeschaft. Hij rijdt nog steeds als een "droom", en er is geen enkele storing opgetreden de afgelopen twee jaar, dus over de kwaliteit van deze Volvo heb ik geen klachten.
De auto lijkt steeds iets zuiniger te worden. Ik rij nu net onder de 6,1 L/100 km op de zomerbanden, en 6,5 L/100 km op de winterbanden. Al-met-al vind ik dat een net verbruik, aangezien ik niet echt let op zuinig rijden.
2e service beurt gehad, (CHF 223 = EUR 207), dus dat viel mee dankzij de "Volvo Swiss Premium" regeling. De prijs was inclusief airco-reiniging, nieuwe ruitenwisserbladen en een nieuw luchtfilter. Aangezien ik ca. 30000 km/jaar rij, ziet het er naar uit dat ik nog 3 jaar van deze regeling gebruik kan maken, dus dat is gunstig. Nog steeds geldt dat ik met plezier instap in deze prachtige automobiel.
Voetnoot: Ik heb bij de vraag:"Zou weer een auto van dit merk willen kopen?" dit keer "Misschien" ingevuld, aangezien ik vorige maand bij de introductie van de nieuwe V90 was, en ik niet anders kan zeggen dan dat de V90 me wat tegenviel. Ik vond hem lager, en hem een stuk minder groot lijken als de V70. Wellicht is de 1e indruk, en moet het wennen, maar toch... Ik vind de V90 een stuk "minder Volvo" als de V70.
3e servicebeurt: Geen enkele klacht afgelopen jaar
- 89.360 km
Na afgelopen jaar weer bijna 30.000 km te hebben gereden was het weer tijd voor de jaarlijkse servicebeurt. Ik kan kort zijn: Afgelopen jaar geen enkel mankement kunnen constateren bij de m'n V70. Geen merkbaar olieverbruik.
Bandenslijtage rondom zeer gelijkmatig. Ik heb nu 57.000 km op de originele zomerbanden gereden (Michelin Primacy HP 225/50 17") en daar zit nu nog 3 - 4 mm profiel op, dus die zullen in de loop van volgend jaar worden vervangen. Op de winterbanden heb ik nu 32.000 km gereden (Conti TS 850), en daar zit nog een ruime 5,5 - 6 mm profiel op, dus kunnen nog wel een jaar (of twee).
Brandstofverbruik is vrijwel constant gebleven: 6,1 L/100 km op zomerbanden, 6,5 L/100 km op winterbanden. Vind ik nog steeds nette waarden.
Ook tijdens de servicebeurt geen echt bijzonderheden. Het enige dat opvallend was is dat de remschijven achter - onder garantie - zijn vervangen, incl. remblokken.
Al met al nog steeds zeer tevreden voor de V70. Auto is heerlijk stil, en de Geartronic automaat werkt gewoon perfect. Op naar de 120.000 km :-)
4e servicebeurt gehad: Alles doet het perfect
- 117.450 km
Afgelopen 12 maanden geen enkele storing of afwijking gehad. Alles doet het zoals het hoort. Tijdens de jaarlijkse service beurt werden dan ook geen bijzonderheden geconstateerd. Geen slijtageverschijnselen kunnen vinden, na vier jaar met veel plezier gereden te hebben in deze zeer comfortabele auto. Automatische versnellingsbak (Geartronic 8) functioneert nog altijd als nieuw. Geen merkbaar/meetbaar olieverbruik. Het brandstofverbruik is ook ongewijzigd, dus op zomerbanden 6,1 L/100 km en op winterbanden 6,5 L/100 km. De enige bijzondere kostenpost waren nieuwe zomerbanden afgelopen najaar. Na 77000 km waren de Michelin Primacy HP banden wel dunnetjes geworden. Vlak voor het wisselen naar de winterbanden heb ik ze laten vervangen door Firestone Roadhawk banden. Ik ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Tot over een jaar...
5e servicebeurt achter de rug: Steady-as-she-goes
- 144.715 km
Ook het afgelopen jaar is mijn V70 weer een probleemloze auto gebleken. Geen bijzonderheden in het dagelijks gebruik. Geen olieverbruik. Geen storingen. Geen gebreken... Alles doet het nog perfect, en ziet er nog als nieuw uit. Motor en versnellingsbak doen het perfect.
Tijdens de jaarlijkse servicebeurt in November werd dan ook niets anders gedaan dan het normale onderhoud, waaronder het vervangen van de distributieriem. Gelukkig werd dit gratis gedaan ivm de "Swiss Premium Service", die voorziet in gratis onderhoud binnen 5 jaar of 150.000 km. Alleen de motorolie en andere vloeistoffen zijn voor mijn rekening.
Ook het brandstofverbruik is hetzelfde gebleven. De Firestone Roadhawk zomerbanden blijken een goede keuze te zijn geweest, Ben alleen benieuwd of ze net zo lang meegaan als de Michelin's.
De Continental winterbanden zitten er nu voor het 5e jaar op, dus die worden wat dunnetjes (4 mm), dus die zullen het volgende winterseizoen niet meemaken denk ik zo, hoewel je hier in Zwitserland tot 1,6 mm dikte mag gaan.
Begin januari in het kader van de D4 terugroep een nieuwe inlaatspruitstukslang gemonteerd en een software update gekregen. Geen merkbaar verschil in rijgedrag kunnen constateren. Al met al dus nog steeds heel tevreden. Ik stap nog altijd met een glimlach in... :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.




