Volvo V70 D4 Nordic+ (2015) #2

autoreview

Volvo V70 D4 Nordic+ (2015)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Nordic+
Versnellingen8, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2020
KM-stand bij aanschaf99.680 km
KM-stand laatst226.500 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare Zweed

  • 110.394 km

Ben sinds 10 jan. 2020 weer in het bezit van een echte Volvo made in Sweden en wel in de vorm van een V70 D4.
Na ruim 2 jaar ook in een V70 D3 te hebben gereden vond ik het vorig jaar tijd om toch nog weer eens in een Skoda Superb te gaan rijden. Reden om deze stap te maken was puur om het genot weer te beleven die ik daarvoor ook had ervaren. Na 2 maanden begon ik toch het degelijke Volvo gevoel te missen. Met de Skoda was eigenlijk niets mis maar ik had geen gevoel bij de 7-traps DSG. Ik vond deze te traag met name wanneer je hem in de D of in de R zette nam deze DSG ruim de tijd om na te denken wat er van hem werd verwacht. Vervolgens kon ik de Skoda weer inruilen bij dezelfde garage voor een Volvo V60 D4 190 pk met de 8-traps automaat. Ik was blij dat ik weer in het bezit was van een Volvo. Ik wist natuurlijk dat deze V60 kleiner was dan alle vorige auto`s die ik hiervoor heb gereden maar in eerste instantie was het met name mijn wederhelft die vond dat het ook wel ietsjes minder kon. Enfin na verloop van tijd miste ik in deze V60 het gevoel als wat ik voorheen in de V70 had. Deze V60 vond ik persoonlijk te sportief afgesteld wat mijn inziens afbreuk doet aan het comfort.
Zoek je een sportieve Volvo dan maak je met een V60 D4 een goede keus. Zoek je een comfortabele Volvo met extra wat ruimte dan is de V70 de beste keus.
Na ruim 2 maanden vond ik de Volvo waar ik al een tijdje naar op zoek was. Bij Autobedrijf Brouwer te Rogat specialist in Volvo vond ik een V70 D4 met 8-traps automaat uit 2015 met 99.685 km op de teller.
Na een proefrit naar huis in Assen en weer terug naar Rogat wist ik het; dit moest het worden! Alles wat ik zocht in mijn auto vond ik in deze Volvo.
Na een prettige gesprek met vader Gerben werd de koop beklonken. Op 10 jan. 2020 werd de Volvo door zoon Pierre op een bijzondere prettige wijze afgeleverd.

Nu ruim 4 maanden later en zo`n 10.000 km verder kan ik niets anders concluderen dan dat ik nog steeds bijzonder tevreden ben over mijn V70.
Alles doet wat het moet doen. Tot op heden geen enkele problemen gehad en persoonlijk denk ik wanneer je goed bent voor jouw auto dan is deze auto ook goed voor jou.
Ook over het verbruik ben ik best tevreden. In het begin was 1: 16-17 haalbaar op winterbanden. Eind maart de zomerbanden weer gemonteerd. Dit kwam het comfort zeker ten goede en door de max. snelheid van 100 km waar ik mij (bijna) strikt aan houd en het gebruik van de cruise control is mijn verbruik nu 1: 19-20. Voor een auto van dit formaat vind ik dit een prima resultaat. Verbruikscijfers hou ik bij en zijn in te lezen.
Ik zal binnenkort een paar foto`s plaatsen en over een tijdje zal ik proberen jullie op de hoogte te houden en nog meer ervaringen te delen.
Groeten van een tevreden Volvo rijder.

Nog steeds een betrouwbare Zweedse Volvo V70D4!

  • 226.500 km

Na zo`n 5 jaar wordt het toch wel weer eens tijd om een review te schrijven over nog steeds dezelfde Volvo als die ik toen in jan. 2020 heb gekocht.

Allereerst kan ik na 5 jaar concluderen dat ik nog nooit zo`n fijne en probleemloze auto heb gehad als deze V70.
Misschien heb ik geluk met deze auto maar wat ik in mijn vorige review ook al had gezegd: ben je goed voor jouw auto dan is de auto ook goed voor jou!

Hierbij een overzicht van mijn garage bezoeken van de afgelopen 5 jaar:

14-09-2020: 120.000 km beurt gehad. Hierbij zijn de reguliere zaken gecontroleerd en zo nodig vervangen. Tijdens deze beurt zijn er geen ongebruikelijke zaken aan de licht gekomen. Totale kosten: €492,43.

02-11-2020: tijdens de koude start merkte ik dat de auto de eerste minuten wat stoterig begon te rijden. Na een week vond ik het zo irritant worden dat ik hiermee naar de Volvo specialist ben gegaan. En jawel: een verstopte EGR klep. Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar vaak de goedkoopste diesel getankt en dit schijnt met name voor de EGR klep minder goed te zijn.
Enfin EGR klep en EGR koeler vernieuwd en 0,5 ltr. koelvloeistof bijgevuld. Kosten: €611,90.

15-02-2021: APK keuring en winterbanden gemonteerd. Geen bijzonderheden. Totale kosten (incl. banden opslag): €179,19.

26-04-2021: 140.000 km beurt gehad. Hierbij zijn naast de reguliere zaken ook de distributieriem, waterpomp, spanrol, geleiderol, multisnaar, etc. vernieuwd en afgesteld. Eigenlijk zou dit bij de 150.000 km moeten gebeuren maar omdat er toch een onderhoudsbeurt moest plaatsvinden en tevens de zomerbanden weer zijn gemonteerd heb ik alles maar in één keer laten uitvoeren. Totale kosten: €1.269,31. Een boel geld maar ik ga er maar vanuit dat ik weer tot de volgende beurt onbezorgd kan rijden.

12-01-2022: 160.000 km beurt en tegelijk de APK laten uitvoeren. Tijdens deze beurt zijn weer gebruikelijke zaken vernieuwd. Denk hierbij aan: motorolie ververst en filter, interieurfilter, brandstoffilter, etc. vernieuwd. Ook tegelijk de winterbanden maar weer laten monteren. Met de winters van de laatste tijd m.i. niet echt nodig maar omdat we regelmatig naar Duitsland gaan en daar winterbanden verplicht zijn toch maar laten monteren. Verder zijn er (weer) geen bijzonderheden geconstateerd. Totale kosten: €578,04.

19-01-2022: Eén van de banden liep langzaam leeg. Band gerepareerd d.m.v. prop. Kosten: €18,15. Kun je de Volvo niet aanrekenen, gewoon pech.

28-03-2022: Zomerbanden gemonteerd en winterbanden in opslag. Kosten: €60,50.

02-11-2022: 180.000 km beurt laten uitvoeren. Zoals gebruikelijk zijn alle zaken uitgevoerd die horen bij deze beurt. Tegelijk de winterbanden weer laten monteren. Opnieuw geen bijzonderheden geconstateerd. Het wordt misschien een beetje saai maar ik ben hier uiterst tevreden mee. Totale kosten: €471,55.

08-02-2023: APK keuring laten uitvoeren. Geen bijzonderheden. Kosten: €73,34.

15-05-2023: Zomerbanden weer laten monteren. Omdat de banden al een aantal jaren oud waren en het profiel ook wat te wensen overliet heb ik direct maar 4 nieuwe Michelin Primacy4+ 205/60-16 laten monteren. Alles wat rijdt dat slijt nu eenmaal. Totale kosten: €828,62.

06-12-2023: 200.000 km beurt. Alle noodzakelijke zaken zijn weer gecontroleerd en vernieuwd en bijgevuld. Tijdens deze beurt is er een onderhoudsbeurt automatische transmissie uitgevoerd (fluhen, reinigen en olie verversen) en zijn tevens de winterbanden weer gemonteerd. Verder opnieuw geen bijzonderheden geconstateerd. Totale kosten: €825,74.

04-03-2024: APK keuring laten uitvoeren. Zoals gebruikelijk wordt er ook altijd een fijnstofmeting uitgevoerd. Auto is weer goedgekeurd. Kosten: €68,79.

04-04-2024: Zomerbanden weer laten monteren en de winterbanden in opslag. Kosten: €72,60.

23-12-2024: 220.000 km beurt laten uitvoeren en winterbanden laten monteren. Opnieuw zijn er weer geen bijzonderheden geconstateerd en zijn alle gebruikelijke zaken gecontroleerd, vernieuwd en bijgevuld. Totale kosten: €672,19.

05-03-2025: APK keuring en heb tevens de EGR laten uitschrijven d.m.v. RICA software. Heb dit laten doen omdat ik merkte dat de auto de laatste tijd tijdens de koude start weer wat begon te "sputteren". Ondanks dat ik na de laatste nieuwe EGR klep alleen maar BP Ultimate Diesel tank schijnt het toch voor te komen dat de EGR klep toch weer vervuild kan raken. Omdat ik op een Volvo club site hier iets had over gelezen heb ik dit laten uitvoeren. Ik merk dat de auto hierdoor fijner en nog zuiniger rij als voor die tijd. Als hier iemand ook ervaring mee heeft zou ik dat graag willen weten. Totale kosten: €403,23.

Als je 5 jaar geen review plaats dan heb je natuurlijk veel te vermelden.
In al deze 5 jaren heb ik dus nooit geen problemen gehad en heb ik met deze onverwoestbare V70 een goede keuze gemaakt destijds.

Het gemiddelde verbruik is zo`n 1: 18,5. Ik hou mijn tankbeurten bij (zie mijn tankbeurten overzicht van Autoweek) en kan niet anders concluderen dat ik hier best tevreden over ben.

Vorig jaar zijn we met de V70 naar Stockholm geweest en hebben we in totaal zo`n 4.000 probleemloze km. gereden. Je voelt je daar een koning in zijn paleis wanneer je daar nog zoveel V70 ziet rijden. Sowieso is het daar mooi om te rijden. Geen file`s of haastige medeweggebruikers zoals hier in Nederland.

Soms zit ik eens rond te kijken naar wat anders wat. Wat is wijs; doorrijden of inruilen voor een .....?
Electrisch valt sowieso al af. Heb onlangs voor mijn taxiwerk 2 weken in een nieuwe VW ID7 Tourer PRO S gereden. Dit rijdt echt fantastisch. De eerste week begon ik zelfs te twijfelen of dit mijn volgende auto zou worden. Maar de 2e week begon ik mij aardig te storen aan de bemoeizucht van alle rij- en hulpsystemen die deze auto te bieden heeft. Natuurlijk kun je een aantal hulpsystemen uitzetten maar iedere keer als je in - uitstapt dien je een aantal systemen opnieuw uit te zetten. Daarnaast kwamen er een aantal keren melding op het dashboard binnen die achteraf loos bleken te zijn. Tel daarbij de beperkte actieradius en het zoeken van een laadpaal op en dan ben je bij mij de verkeerde.
Ook wel eens gekeken naar een hybride- en benzine auto. Een beetje leuke auto moet je al gauw zo`n 20- 25.000 bijleggen. Je hebt dan een nieuwere auto met minder km maar is het je dat waard?

Voorlopig rijden we mooi door met onze betrouwbare Volvo V70D4 en nemen we de €183,00 wegenbelasting per maand maar voor lief.
We weten nu wat we hebben en gezien onze ervaring van de afgelopen 5 jaar hopen we over 5 jaar dezelfde conclusie te mogen trekken.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.