Volvo V70 D4 Momentum (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 D4 Momentum |
---|---|
Versnellingen | 6, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 83.000 km |
De eerste indruk
- 2.803 km
Na 3 maanden wachten is het dan zover, de nieuwe V70 opgehaald bij de dealer. De nieuwe 2014 Savile Grey Metallic lak is een goede keus, past goed op de V70 en verveelt niet snel.
De auto is besteld als 2013 Nordic Line maar geleverd als een 2014 Momentum voorzien van een Winterline, Familyline en Professional line. Groot voordeel van deze modelwisseling is het nieuwe exterieur en het interieur dat is voorzien van de nieuwe adaptieve TFT Crystal instrumenten paneel en LED dag verlichting.
Het nieuwe dashboard is aan te passen in drie sferen; standaard, eco en sport. Voorlopig gekozen voor de standaard instelling, deze heeft een rustige achtergrond kleur. De sport uitvoering is leuk, maar in combinatie met rode kleur wel erg overheersend aanwezig. Het nieuwe navigatie systeem met spraakherkenning is een enorme vooruitgang t.o.v. de oude RTI en met de nieuwste kaart update helemaal bij de tijd. De kinderen zijn helemaal blij met de in de achterbank geïntegreerde zittingverhogers , mooie uitvinding. De voorstoelen lijken wat harder dan in het vorige model en bieden daardoor meer ondersteuning bij lange ritten.
Ten opzichte van de vorige D3 heeft de nieuwe D4 een groter toerenbereik in combinatie met de automaat. Hierdoor heeft de auto een dynamische rijkarakter gekregen waardoor het rij genot op B wegen is toegenomen. Het start/stop systeem werkt perfect in combinatie met de automaat en mijn eerste indruk is dat de nieuwe D4 in combinatie met de automaat 0,5L/100 KM zuiniger is dan de vorige D3. Ik ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld.
De eerste 3.000 KM zijn gereden en na de eerste beurt volgt een update.
Eerste onderhoudsbeurt
- 31.432 km
31.435 KM
Eerste beurt.
Het eerste kwaliteitsprobleem bleek aan de chauffeur te liggen. Na het handmatig uitklappen van de spiegels bij de wasstraat klapten deze niet meer automatisch in bij het afsluiten van de auto. De oplettende wasstraat medewerker kwam bij de volgende wasbeurt met de oplossing, het volgens het instructieboekje uitklappen van de spiegels. Problem solved!
Na 4 maanden helemaal gewend aan de voice besturing van de navigatie en telefoon. Top systeem met goede spraakherkenning en zeer comfortabel in gebruik. Nieuwe navigatiesysteem werkt goed en stelt per bij handmatige invoer 3 alternatieve routes voor. Jammer dat bij voice invoer automatisch de laatste variant (snel/eenvoudig of kort) wordt gekozen.
Carkit werkte in combinatie met de I-Phone 4S niet optimaal, dit is opgelost door een IAM upgrade (garantie). Na deze update is dit probleem opgelost en werkt evengoed als in de vorige V70.
De algemene indruk blijft; een heerlijke reis auto voorzien van alle benodigde mobile office voorzieningen waar je naar een rit van een paar uur uitgerust uitstapt door de top zetels en zit positie. Binnenkort tijd voor de winterbanden.
De cijfers:
Het verbruik over de eerste 31.000 KM is 6,52 L (6.1 volgens boordcomputer)/100KM en dat is 0,47 L/100KM zuiniger dan de vorige D3.
Eerste beurt: 403 Euro (inclusief 11 Euro schade; kentekenplaathouder). 1,3 cent per KM.
Winterbanden
- 37.500 km
Deze week de 17' Michelin Primacy zomerbanden vervangen door 16' Dunlop SP Wintersport 4D van de vorige V70. Winterbanden zijn goed bevallen vorig seizoen en presteren erg goed bij Nederlandse omstandigheden.
Tweede beurt
- 63.510 km
30.000 probleemloze kilometers afgelegd. Alleen een rammel in de kofferruimte die is opgelost door het smeren van het slot. Qua rijervaring; top reisauto. Tijdens de beurt de winterbanden omgewisseld voor de Michelin zomerbanden en nu valt op dat de winterbanden meer bandengeruis geven. Met de 17” zomerbanden rijd de V70 wat sportiever/strakker dan met de 16” winterbanden.
Update van het navigatiesysteem uitgevoerd; je moet even geduld hebben met als resultaat up to date kaarten.
De cijfers:
Het verbruik is gezakt naar 6,11L/100 KM. De tweede beurt kost totaal 520 Euro en het wisselen van de banden inclusief opslag 95 Euro.
Na precies 1 jaar en 83.000 KM auto ingeleverd...
- 83.000 km
Helaas door een baanwissel de V70 ingeleverd bij mijn vorige baas. Wat een heerlijke probleemloze reisauto. Geen enkele storing, efficiënt en heerlijke stoelen.
Tijdelijk plaats genomen in een BMW316I automaat. Wel even wennen, sedan, laag, benzine, weggedrag etc en gestart met het zoeken van een nieuwe leaseauto. De V70 D4 automaat is helaas 9.000 Euro duurder geworden in een vergelijkbare uitvoering en niet leverbaar met 20% bijtelling en automaat (D2 automaat valt af, onconfortabel traag). Op het verlanglijstje staan de 518D, V60 D4, de nieuwe Passat, De C en deze week eens kijken bij de 2 Active Tourer.
Wat het wordt? In een maandje moet het duidelijk zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Volvo V70 D4 Polar+ | Automaat | Schuif/kanteldak | Leder | Stoelverwarming | Trekhaak
- 2016
- 128.321 km

Volvo V70 2.0 D4 Nordic+ | Rijklaar incl garantie | Standkachel Voorruitverwarming Navigatie On-Call
- 2014
- 239.568 km

Volvo V70 2.0 D3 Polar+ Leer | Xenon | PDC | Stoelverwarming | Trekhaak | Voorruitverwarming | Automaat
- 2016
- 177.072 km