Volvo V70 D4 Momentum (2013)

autoreview

Volvo V70 D4 Momentum (2013)

Signalement

UitvoeringV70 D4 Momentum
Versnellingen6, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst83.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste indruk

  • 2.803 km

Na 3 maanden wachten is het dan zover, de nieuwe V70 opgehaald bij de dealer. De nieuwe 2014 Savile Grey Metallic lak is een goede keus, past goed op de V70 en verveelt niet snel.
De auto is besteld als 2013 Nordic Line maar geleverd als een 2014 Momentum voorzien van een Winterline, Familyline en Professional line. Groot voordeel van deze modelwisseling is het nieuwe exterieur en het interieur dat is voorzien van de nieuwe adaptieve TFT Crystal instrumenten paneel en LED dag verlichting.
Het nieuwe dashboard is aan te passen in drie sferen; standaard, eco en sport. Voorlopig gekozen voor de standaard instelling, deze heeft een rustige achtergrond kleur. De sport uitvoering is leuk, maar in combinatie met rode kleur wel erg overheersend aanwezig. Het nieuwe navigatie systeem met spraakherkenning is een enorme vooruitgang t.o.v. de oude RTI en met de nieuwste kaart update helemaal bij de tijd. De kinderen zijn helemaal blij met de in de achterbank geïntegreerde zittingverhogers , mooie uitvinding. De voorstoelen lijken wat harder dan in het vorige model en bieden daardoor meer ondersteuning bij lange ritten.
Ten opzichte van de vorige D3 heeft de nieuwe D4 een groter toerenbereik in combinatie met de automaat. Hierdoor heeft de auto een dynamische rijkarakter gekregen waardoor het rij genot op B wegen is toegenomen. Het start/stop systeem werkt perfect in combinatie met de automaat en mijn eerste indruk is dat de nieuwe D4 in combinatie met de automaat 0,5L/100 KM zuiniger is dan de vorige D3. Ik ben benieuwd hoe zich dit verder ontwikkeld.
De eerste 3.000 KM zijn gereden en na de eerste beurt volgt een update.

Eerste onderhoudsbeurt

  • 31.432 km

31.435 KM
Eerste beurt.

Het eerste kwaliteitsprobleem bleek aan de chauffeur te liggen. Na het handmatig uitklappen van de spiegels bij de wasstraat klapten deze niet meer automatisch in bij het afsluiten van de auto. De oplettende wasstraat medewerker kwam bij de volgende wasbeurt met de oplossing, het volgens het instructieboekje uitklappen van de spiegels. Problem solved!

Na 4 maanden helemaal gewend aan de voice besturing van de navigatie en telefoon. Top systeem met goede spraakherkenning en zeer comfortabel in gebruik. Nieuwe navigatiesysteem werkt goed en stelt per bij handmatige invoer 3 alternatieve routes voor. Jammer dat bij voice invoer automatisch de laatste variant (snel/eenvoudig of kort) wordt gekozen.

Carkit werkte in combinatie met de I-Phone 4S niet optimaal, dit is opgelost door een IAM upgrade (garantie). Na deze update is dit probleem opgelost en werkt evengoed als in de vorige V70.

De algemene indruk blijft; een heerlijke reis auto voorzien van alle benodigde mobile office voorzieningen waar je naar een rit van een paar uur uitgerust uitstapt door de top zetels en zit positie. Binnenkort tijd voor de winterbanden.

De cijfers:
Het verbruik over de eerste 31.000 KM is 6,52 L (6.1 volgens boordcomputer)/100KM en dat is 0,47 L/100KM zuiniger dan de vorige D3.
Eerste beurt: 403 Euro (inclusief 11 Euro schade; kentekenplaathouder). 1,3 cent per KM.

Winterbanden

  • 37.500 km

Deze week de 17' Michelin Primacy zomerbanden vervangen door 16' Dunlop SP Wintersport 4D van de vorige V70. Winterbanden zijn goed bevallen vorig seizoen en presteren erg goed bij Nederlandse omstandigheden.

Tweede beurt

  • 63.510 km

30.000 probleemloze kilometers afgelegd. Alleen een rammel in de kofferruimte die is opgelost door het smeren van het slot. Qua rijervaring; top reisauto. Tijdens de beurt de winterbanden omgewisseld voor de Michelin zomerbanden en nu valt op dat de winterbanden meer bandengeruis geven. Met de 17” zomerbanden rijd de V70 wat sportiever/strakker dan met de 16” winterbanden.

Update van het navigatiesysteem uitgevoerd; je moet even geduld hebben met als resultaat up to date kaarten.

De cijfers:
Het verbruik is gezakt naar 6,11L/100 KM. De tweede beurt kost totaal 520 Euro en het wisselen van de banden inclusief opslag 95 Euro.

Na precies 1 jaar en 83.000 KM auto ingeleverd...

  • 83.000 km

Helaas door een baanwissel de V70 ingeleverd bij mijn vorige baas. Wat een heerlijke probleemloze reisauto. Geen enkele storing, efficiënt en heerlijke stoelen.

Tijdelijk plaats genomen in een BMW316I automaat. Wel even wennen, sedan, laag, benzine, weggedrag etc en gestart met het zoeken van een nieuwe leaseauto. De V70 D4 automaat is helaas 9.000 Euro duurder geworden in een vergelijkbare uitvoering en niet leverbaar met 20% bijtelling en automaat (D2 automaat valt af, onconfortabel traag). Op het verlanglijstje staan de 518D, V60 D4, de nieuwe Passat, De C en deze week eens kijken bij de 2 Active Tourer.

Wat het wordt? In een maandje moet het duidelijk zijn.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (8)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.