Volvo V70 D2 Nordic+ (2014) #4

autoreview

Volvo V70 D2 Nordic+ (2014)

Signalement

UitvoeringV70 D2 Nordic+
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf1 km
KM-stand laatst130.000 km
Lezerswaardering: 89%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Volvo V70 D2 Nordic+

  • 144.000 km

Nu na 23.000 km ervaring tijd om mijn ervaringen met mijn Volvo V70 D2 Nordic+ te delen. Na mijn VW Passat Variant heb ik een half jaar in een voorloop Volvo V50 1.6D gereden. Daarna kon ik in maart 2014 weer een nieuwe auto uitzoeken. V70, mooi ruim en beschikbaar met een heel aantrekkelijk Nordic+ pakket (17 inch LM, leren bekleding met stoelverwarming, voorruitverwarming, standkachel, Sensus Navigatie en volvo on call, tft instrumentenpaneel, parkeersensoren, boodschappentas houder, elec. achterklep en nog wat kleinigheden)

Uiteindelijk dus voor een V70 D2 Nordic+ gekozen.
-Saville grey metallic
-Lichte leren bekleding
-Afneembare trekhaak
-Losse sunscreens achter (ik had getinte ramen kunnen kiezen, maar houd van veel licht in de auto en wil dus buiten de zomermaanden niet in een donkere auto zitten).

Inmiddels kan ik stellen dat de V70 een fijne auto is, vooral als je op comfort gesteld bent. Lekkere stoelen, fijne zitpositie, veel ruimte om je heen, redelijk comfortabel geveerd. Het is een auto waar je heel relaxed en rustig van wordt. De V70 nodigt dan ook niet direct uit tot een potje " gummen". D2 motor is geen racemonster, maar voldoende krachtig, ook met vakantiebagage en 4 personen aan boord en daarnaast ook voldoende stil.

Pluspunten V70
-Ruimte; zowel voor- als achterin, voldoende ruime kofferbak. De kofferbak heeft een dubbele bodem met vakjes. Kofferbak is keurig afgewerkt en de boodschappentashouder vind ik zelf heel gemakkelijk.
-Heerlijke stoelen; zowel voor als achterin. Sommige mensen wezen mij op de nadelen van leer, maar deze kan ik niet bevestigen, integendeel. In de zomer (Umbrie, Italie) voelde het leer niet warmer aan dan gewone stoelbekleding na een dag in de stralende zon. In de winter lekker snel warm met stoelverwarming
-Stoere uitstraling
-Luxe uitrusting en premium gevoel
-Climate control; Voor een diesel zeer snel op temperatuur bij lage temperaturen en bij warmte voldoende capaciteit om te koelen. Ook fijn zijn de roosters achterin in de deurstijlen (betere plek dan onderin de middenconsole wat je vaak ziet)
-Spraakbesturing; van zowel navigatie als telefoon werken deze prima. Ook de navigatiekaarten zijn overzichtelijk en de stembegeleiding duidelijk. Het scherm zit mooi hoog in de auto dus is makkelijk afleesbaar.
-Volvo on call app; Handig dat je vooraf vanuit huis via je mobieltje de locatie invoeren die het navigatie systeem overneemt als je in de ochtend de auto start.
-Standkachel; in het Hollandse klimaat met lichte vorst in de nacht heerlijk om s' ochtends in een warme auto te stappen die volledig ontdooid is. Deze is ook via de Volvo on call app vanuit huis in te stellen.
-Motor; allesbehalve een stoplichtsprinter, maar in dagelijks gebruik (ook in vakantie) sterk genoeg en voldoende soepel
-Handelbaarheid; overzichtelijk, lichte bediening (sturen en schakelen). De auto is op de vierkante centimeter in te parkeren.
-Afneembare trekhaak; werkt simpel en makkelijk te bevestigen en los te halen.

Te verbeteren
- Omslachtige bediening van een aantal knoppen; telkens opnieuw regensensor in moeten schakelen na contact uitzetten, telkens opnieuw cruisecontrol in moeten schakelen na contact uitzetten, handrem die in mijn beleving net tegengesteld werkt aan wat logisch is, duwen om te vergrendelen, trekken om te lossen,ik moet er telkens weer bij nadenken.
-Handmatige bediening navigatie; Eigenlijk werkt er niets zo snel en simpel als de touchscreenbediening zoals bijvoorbeeld Volkswagen/Skoda (rns 510) deze toepast. Vanwege de prima spraakbesturing in de Volvo is de omslachtige handmatige bediening van de navigatie echter geen heel groot probleem
-Aanbieden van alternatieve routes in de navigatie; Bij het aanbieden van alternatieve routes in geval van files zie je alleen de tijdsbesparing die een alternatieve route oplevert. Liever zou ik ook in beeld zien hoe de alternatieve route er uitziet.
-Brandstofverbruik; met de V70 moet ik echt mijn best doen om 1:16 te halen. Op zich niet gek, maar ik had toch beter verwacht. Zeker met wat stadsverkeer of bij snelheden boven de 120 km/h loopt het verbruik snel op. Met mijn passat variant, met 105 pk en hetzelfde leeggewicht, haalde ik zonder moeite 1:18-1:20. Gelukkig heeft de V70 een 70 liter tank, dus voldoende actieradius.
-Harde demping achteras. Over richels en korte drempels vind ik dat de achteras behoorlijk stuiterig (vooral voor achter passagiers merkbaar), wellicht komt dit omdat de D2 verlaagd is. Onlangs had ik van de garage een V70 T4 mee en die was op de achteras veel soepeler bij drempels en dwarsrichels dan mijn D2.
-De optionele sunscreens. Deze blijven slecht zitten, bij het open en dicht doen van de achterramen komen de klemmetjes vaak vast te zitten tussen het raam waardoor de ramen niet meer dicht willen. Bovendien zijn de sunscreens massief en niet compact samen te vouwen waardoor je ze niet in de hoezen van de voorstoelen kunt opbergen. In een peugeot 407 SW die ik in 2004-2008 als lease auto heb gehad, had peugeot daar in mijn ogen een zeer handig opvouwbare sunscreen voor ontwikkeld.

Per saldo zeer tevreden met mijn V70. Ik hoef niet snel te gaan, maar voel me wel " king of the road" en reis in alle comfort. De auto heeft net zijn 22.000 km beurt gehad. Geen bijzonderheden.

koelvloeistof lekkage? koppelingsproblemen?

  • 108.000 km

Standkachel blijft heerlijk.: ‘s ochtends vroeg aankomen bij een geheel ontdooide en verwarmde auto, en geen beslaande ramen bij wegrijden.Een comfort en veiligheids factor van hoog niveau.
De app om adressen in te plannen. Deze blijft erg handig, ook om de standkachel in te stellen.
In de praktijk is er nauwelijks verschil in brandstofgebruik merkbaar tussen zomer en winterbanden. Verbruik is zomer en winter constant gebleven en komt uiteindelijk uit op 1;15,8.
De electrische achterklep. Leuke gimmick, maar ik zou hem zelf nooit apart aanschaffen. Met name het openen gaat voor mij vaak te traag en veelal duw ik hem dan maar door de motor heen omhoog (iets wat geen probleem zou mogen opleveren volgens de garage). Ook vind ik dat de klep iets hoger zou mogen openen. Binnenkort eens vragen bij de garage of dat mogelijk is. Daarnaast valt het me op dat de knop om hem te sluiten rechts van de kofferbaksluiting zit. Wellicht uit veiligheid, maar ik zou hem liever links hebben, dan hoef ik niet telkens om de achterklep heen te lopen. Daarnaast werd ik nog gewezen op het feit dat als de auto afgesloten is en je de klep opent en weer dicht doet, deze niet automatisch op slot gaat. Ik heb dus bij boodschappen en ’s nachts vele malen een achterklep gehad die niet op slot was. 
Tot dusverre maakt hij een solide indruk. Geen rammeltje of kraakjes. Het lichte leer zit comfortabel en blijft schoner dan ik had gedacht. Het leer is makkelijk af te nemen met een vochtige doek.

Inmiddels alweer zo'n 61.000 km op de teller. Ik kan zeggen dat het zeer prettige kilometers zijn geweest. Ondanks het feit dat er een relatief kleine motor in zit, voldoet deze prima en kun je voldoende meekomen in het verkeer. De auto hoefde tussentijds niet naar de garage, dus heeft slechts de voorgeschreven beurten van 30.000 km (bij km stand 27.000) en bij 60.000 km gehad. Bij 30.000 olie verversen en brandstof- en luchtfilter, in totaal €355,00. Bij 60.000 km weer diverse filters en nieuwe ruitenwisserbladen, de ruitenwisserbladen voor en achter tezamen € 65,00 en de beurt €340,00. Het verbruik blijft steken op 1: 15,8. Het verbruik wordt sterk bepaald door snelheidswisselingen. Zo scoorden we op vakantie bij urenlang cruisen tussen een verbruik van 1:17,5. Maar met veel klimmen en dalen stabiliseerde ook hier het verbruik zich uiteindelijk tijdens de totale vakantie op 1:15,8. inmiddels Km 78.000 bereikt. Vlak voor de zomervakantie heeft de volvo een vakantie check-up gehad. Vervelend was dat desondanks ik toch koelvloeistof moest bijvullen op vakantie. Hier ook melding van gemaakt en tijdens een onderhoudsbeurt (80.000) is het systeem afgeknepen, maar niets te vinden. Men had het vermoeden dat het dan ergens inwendig in de motor lekte. Uiteindelijk bleek er inderdaad een materiaalfout te zitten in de kop, waardoor hij licht vloeistof lekte. De kop is inmiddels vervangen, dus dat is een smetje op het blazoen van PsA (het is nl. de 1.6 PSA diesel die in mijn volvo ligt). Totale kosten van vervanging kop incl. beurt bij KM 80.000
- 2 nieuwe Banden € 369,60
- Koppakking vervangen: € 375,60
- Basis service uitvoeren: € 198,35
- Slijtage controle uitvoeren: € 12,40
- Cilinderkop compleet vervangen: € 1050,00
- Brandstof Hoofdfilter vervangen: € 78,51
- Interieur luchtfilter vervangen: € 66,12
- Ruitensproeier bijvullen uitvoeren: € 5,01
(deels coulance)
Tevens is er nog gekeken naar een piepend geluid bij aangrijpen van de koppeling (doet zich niet altijd voor). Er zou en glad stuk in de koppeling zitten waardoor hij soms bij aangrijpen een schril piepend geluid produceert. Leasemaatschappij heeft ook gekeken en vinden dat het niet hoeft te worden vervangen omdat het behoudens wat bijgeluiden gen kwaad kan. Zo nu en dan kijken mensen dus vreemd op als ik luid piepend wegrij. Eens kijken of het erger wordt of niet. Qua gevoel is er niets war te nemen, geen trillingen of wat dan ook, alleen het geluid. In de tussentijd heb ik een v70 D4 meegehad. Dat is toch wel een verschil, waar mijn dieseltje rustig in toeren stijgt met nergens een duw in de rug, spuit de D4 er met een flinke duw in je rug vandoor. Ook hier merkte ik weer dat de D4 (zonder verlaging zoals mijn D2) echt veel zachter geveerd is dan mijn D2.
KM 90.000. Een paar minuten na de koude start schakelt de auto telkens over in zijn noodloop. Op het dashboard verschijnt het schildpadje met de aanduiding “ verminderd motorvermogen” Na contact uitdoen en nieuw starten blijft de melding iedere keer weer weg. Wel langs de garage gegaan en daar blijkt dat hij ergens valse lucht aanzuigt, na uurtje wachten is eea gerepareerd en is de storing niet meer terug gekomen.
Km 96.000. Ook in deze dagen is de standkachel weer een uitkomst, lekker warm en met kraakheldere ramen gelijk instappen zonder jas aan te hoeven doen. De standkachel betekent overigens niet (zoals ik elders las) dat de motor warm is, want eerst nog rustig de olie op temperatuur laten komen.
KM 108.000. De koppeling gaat steeds meer piepen en kraken en op hellingen is het inmiddels altijd aanwezig. Samen met een grote beurt is koppeling vervangen en vliegwiel. Onderstaand de kosten van deze beurt:
- Vliegwiel vervangen € 911,47
- Kachelmotor reinigen € 70,24
- Basis service uitvoeren € 245,00
- APK i.c.m. beurt uitvoeren € 25,00
- Slijtage controle uitvoeren € 15,00
- Koppeling compleet vervangen € 1329,67
- Vierkant uitlijnen afstellen € 81,95
- Interieur luchtfilter vervangen € 80,01
- Ruitenwisserblad voor vervangen € 60,72
- Ruitenwisserblad achter vervangen € 18,67
Al met al een behoorlijk bedrag.
Hoewel ik nooit ben blijven staan, gaat mijn waardering voor de betrouwbaarheid wel iets omlaag. Ik vind dat voor een dergelijk jonge auto al behoorlijke kosten zijn gemaakt.
Niettemin blijft het een fijne auto.

Probleemloos

  • 130.000 km

Inmiddels 130.000 km afgelegd. Na de laatste reparatie probleemloos verlopen. Inmiddels de winterbanden eronder, dit scheelt veel in geluid (minder geluid) omdat de zomerbanden (michelin premacy 3) inmiddels behoorlijk zijn gaan " cuppen' en daardoor behoorlijk lawaai gingen maken.
Onlangs grote beurt gehad van in totaal Eur 1716 (incl. btw) , Luchtfilter (eur 50), distributieriem (Eur 280), basisservice (Eur 245), remschijven en blokken voor (Eur 465) renschijven en blokken achter (Eur 450), slijtage controle (Eur 15), aandrijflijn controle (eur 30), brandstof hoofdfilter vervangen (eur 95), interieur luchtfilter vervangen (eur 80), ruitensproeier bijvullen (Eur 6). Blijft een fijne auto.

144.000 Afscheid

Inmiddels is de volvo 4 jaar oud (einde leasecontract) en wordt hij ingeruild bij een kilometerstand van 144.000. Kort resumé:
De motor is sterk genoeg, maar geen hardloper. Verwacht niet dat je in het buitenland op een hellinkje een BMW 520i bij kunt houden. Niettemin kom je altijd boven en dat ook nog zonder dat je tempo terug zakt. Ook in het Nederlandse verkeer schiet je niet even snel in een gaatje, en moet je vaak 1 of 2 versnellingen terug, maar in de dagelijkse praktijk met relatief lage snelheden en veel files is het met deze motor prima te doen.
Verder is het opvallend hoe licht de auto zich laat bedienen. Het koppelen gaat erg licht, het schakelen gaat erg licht en ook met sturen kun je hem met 1 hand de hoek om gooien. Het stuurwiel levert echter wel weinig gevoel met het wegdek op. Zeker bij volle belading en fietsen achterop, merk je dat het stuurwiel heel erg licht aanvoelt en er een zeer onzeker gevoel optreedt in het stuur in bochten. Hoewel je toch nog vrij hard een bocht door kan, is het prettiger om een rustiger tempo in de bochten aan te houden. Op zich geen ramp, de auto is het meest op zijn plaats als je je rustig en in alle comfort wilt verplaatsen. Verder nodigt de auto niet uit om snel een hoek om te gaan, maar als het moet heeft hij een prima wegligging en kun je hard door bochten heen. De auto is zeer overzichtelijk en geholpen door het hoekige formaat en de lichte bediening kun je hem zeer makkelijk inparkeren.
Het verbruik over deze hele periode: 1 op 15,8. Niet opvallend zuinig, maar door de grote brandstoftank van 70 liter hoef je niet vaak te tanken. Slijtage is niet te zien en te voelen. De auto kraakt of rammelt nergens en heeft dat de hele periode ook niet gedaan. Ook na 144.000 kilometer voelt alles degelijk aan en is ook de leren bekleding ziet er nog uit als nieuw. Tenslotte is het zitcomfort geweldig. Het leer zit lekker en de stoelen zelf zijn uitmuntend qua ondersteuning en pasvorm. Zijn er dingen voor verbetering vatbaar? jazeker, met name bij de bediening. Hier merk je het mooie dashboard/middenconsole (dat bestaat uit de gladde plank met de bedieningsknoppen) al lang bestaat (sinds de volvo v50 volgens mij) en de bediening wat uit de tijd is. Zo is het mij na al die tijd nog steeds niet helder wanneer ik de telefoon wel op kan hangen via de drukknoppen op het stuur en wanneer niet, soms moet je handmatig weer terug jet menu in en soms ook weer niet. Daarnaast zitten knopen zoals die van de ruitenwisser nogal uit het zicht, evenals het lampje van de interval. Ook het invoeren van adressen in de navigatie met de draaiknop gaat niet erg snel, positief is wel dat de navigatie zich gemakkelijk via je stem laat besturen en ook de routes en de geschatte aankomsttijd zeer accuraat zijn. Zou ik deze auto aanbevelen? Jazeker, als je als particulier een degelijke, comfortabele, ruime en toch handzame auto zoekt, dan zou ik zeker naar een volvo v70 kijken, maar dan wel als d3/d4 of T4. Nu kijken naar een opvolger van de V70. Eigenlijk wilde ik de volvo s90 als opvolger, maar deze kon ik niet passend krijgen in de gewenste configuratie. Uiteindelijk gekozen voor iets heel anders. Een veilige en ruime Volkswagen Arteon 2.0 TDI DSG. Deze zal ik binnenkort in een nieuwe review bespreken.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (29)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.