Volvo V70 2.5 T AWD Titanium (2003)

autoreview

Volvo V70 2.5 T AWD Titanium (2003)

Signalement

UitvoeringV70 2.5 T AWD Titanium
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf203.000 km
KM-stand laatst364.218 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een dijk van een wagen

  • 221.600 km

Eerst wat historie.
In het verleden heb ik vele nieuwe wagens gekocht waaronder ook een Volvo 240 Station en een 740 Station. Bij die 740 moest na 275.000 km de versnellingsbak gereviseerd worden, tijd om deze wagen in te ruilen. Toen voor het allereerst een gebruikte wagen, een Volvo 850 Estate (2.5 benzine) in Holiday uitvoering gekocht bij de Volvo dealer, een ex-company car van 2 jaar oud met 40.000 km op de teller. Bij aanschaf hiervan had ik nooit verwacht dat ik die auto pas na bijna 14 jaar zou wegdoen. De auto had toen ruim 361.000 probleemloze kilometers afgelegd, een kilometerstand waarbij de distributieriem weer vervangen moet worden. Ondanks dat de wagen nog in zeer goede conditie was toch maar het besluit genomen om te kiezen voor een jonger exemplaar i.p.v. investeren in de inmiddels bijna 16 jaar oude 850. Op onderhoud was nooit bespaard, en dat heeft zich vertaald in zoveel probleemloze kilometers. Deze 850 had ik dan ook binnen 2 weken verkocht.
Toegegeven: het onderhoud van zo'n wagen behoort niet tot het goedkoopste!


NATUURLIJK WEER EEN VOLVO, MAAR WAT VOOR EEN ?
Het laatste jaar al het nodige op internet rondgekeken wat er allemaal te koop stond. Ook gekeken naar bedrijfswagens met dubbele cabine (kan die zakelijk rijden dus goedkope wegenbelasting) maar dan doe je een aardige consesie v.w.b. rijplezier, en die bussen zijn gebruikt nog erg duur. Door mijn goede ervaringen met Volvo moest het daarom weer een Volvo worden, en wel een V70 omdat ik regelmatig met een flinke aanhanger (ruim 800 kg leeg, 2.60 m hoog) rijdt. Ondanks dat een 850 benzine met 144 pk die goed kan trekken wel als wens een wat zwaardere motor omdat de V70 zelf ook al zwaarder is als een 850. Verdere wensen voor de opvolger: dak spoiler (een must), trekhaak, niveuregeling op de achteras, heel dikke uitvoering met o.a. originele Volvo audio en navigatie, ECC en ingebouwde telefoon. Het dashboard moet gewoon helemaal gevuld zijn! Geen lege vakjes waar accessoires in horen te zitten!

VOLVO 2.5T AWD GEARTRONIC (februari 2012)
Deze V70 stond al een aantal weken bij een particulier te koop en zag er wel heel verleidelijk uit: een 2.5 T AWD in Titanium uitvoering met echt alles erop en eraan. Van December 2003. Met alle gewenste en denkbare opties zoals Volvo Dolby Surroound, ECC, RTI navigatie, lederen bekleding met stoelverwarming, standkachel, Park Distans Control achter, electrisch schuif/kanteldak, ingebouwde telefoon en ook nog een Parrot, vele funties op stuurwiel enz, enz. Wel een Geartronic (automaat die ook handmatig geschakeld kan worden) en op internet gelezen dat die bakken kostbare reparaties nodig kunnen hebben.
Mijn vrouw heeft me er uiteindelijk toe bewogen om een afspraak met de eigenaar te maken, en diezelfde dag er nog naar toe.
Na een proefrit, het inzien van de onderhoudshistorie en overleg met de garage waarbij de wagen in onderhoud was, na enkele dagen besloten tot aankoop over te gaan en weer een paar dagen later de auto gekocht.

De vorige eigenaar zei dat hij altijd zuinig was geweest op de wagen, en dat klopt v.w.b. het onderhoud, maar uiterlijk stond de wagen er niet bij zoals je verwacht bij een wagen uit deze prijsklasse (nieuwprijs ca. 65.000 Euro). Lang niet zo mooi als mijn bijna 16 jaar oude 850 Estate.
De dag na aankoop hebben mijn vrouw en ik de wagen van binnen en van buiten gigantisch goed gereinigd en een flinke poetsbeurt gegeven en daar is de auto optisch alleen maar mooier van geworden. Diezelfde week de wagen naar mijn vaste (Bosch) garage gebracht voor een servicebeurt waarbij geconstateerd werd dat de krukaspoelie veel onbalans vertoonde (drijft multiriem aan). Daarom deze laten vervangen inclusief de bovenste motorsteun en wisserbladen. Ook is de keerring en pakking van de turbo retourleiding vernieuwd omdat deze wat olie lekte.

Inmiddels hebben we de auto 8 maanden in ons bezit en deze voldoet zeer goed. Het is een genot om met de wagen te rijden. Door de automaat heb je het gevoel met een limousine op weg te zijn. Bij wegrijden schakelt deze zo soepel over dat je amper merkt dat hij een hoger verzet opzoekt.

Deze zomer naar Zuid Frankrijk geweest en wat is het met zo'n Geartronic i.c.m. deze moter (210 pk en 320 Nm bij 1500 toeren) een gemak om in de bergen te rijden. Je hebt altijd voldoende trekkracht en power.
Je kunt de wagen als een bejaarde rijden, in alle rust langzaam optrekken en lelaxt rijden. Maar als je echt snel weg wil zijn dan is dat ook mogelijk. Bij stoplichtsprints laat je nagenoeg alles achter je. Het is verbazingwekkend hoe dit blok blijft doorgaan! Als je vanaf stilstand het gas intrapt blijft de wagen maar versnellen, de automaat doet zijn werk prachtig. Je trekt zo door tot 160 / 170 zonder dat je het gevoel hebt dat de fut er uit is. Hij wil nog zo graag doorgaan, maar voor behoud van het rijbewijs toch maar de voet van het gaspedaal op die lange stille 80 km weg. Mooi om die turbo te horen fluiten! Mooier dan muziek. Dit werkt verslavend!
Nadeel is het verbruik: bij het genieten van die enorme power en bij veel korte ritten haal je amper 1 op 7,5. En dat doet pijn aan de pomp. Rijd je alleen snelwegkilometers en gebruik je de Cruise Control dan is 1 op 12 haalbaar. Het verbruik ligt dus tevens aan je rijstijl, maar zuinig is zo'n wagen nooit.
Als je 80 km p.u. rijdt draait de motor ca. 1500 toeren, bij 120 km ca. 2450 toeren: een oase van rust.

Op internet had ik al gelezen dat de V70 niet zo strak stuurt als de 850 en dat klopt. De 850 is duidelijk sportiever te rijden. Deze V70 is een AWD waardoor hij hoger op zijn wielen staat en mede hierdoor is hij in het snelle bochtenwerk minder strak de hoek is om te zetten.

Je merkt aan reacties dat men ziet dat het een dikke uitvoering is. Door de Titanuim uitvoering, donkergrijs metalic met zilverkleurige stootstrips, grote wielen, achterspoiler en de kleurstelling straalt de wagen klasse en power uit.

Deze wagen heb ik gekocht met het voornemen om die ook weer lang in mijn bezit te houden. Op tijd het nodige onderhoud is dan ook zeer belangrijk!!

Als je dit soort auto's wil rijden dan weet je bij voorbaat dat verbruik en ondehoud niet goedkoop is. Maar daar staat zoveel rijplezier tegenover dat je dat voor lief neemt. Zo niet, koop dan een Fiat Panda of een VW Lupo. Ik hoop dan ook nog vele jaren met deze wagen te kunnen rijden. Zal hier regelmatig een update plaatsen.

PLUS EN MIN
++ Prettige wagen voor lange afstanden
++ Een oase van rust
++ Rijden in alle luxe
++ Fijne automaat
++ Comfortabel wagen, zeer goede stoelen
++ Zeer snel
++ Zeer hoog koppel dus veel trekkracht
++ Door AWD ook bij snel optrekken geen wielspin

-- Ontzettend dorstig bij stadsverkeer (1 op 7,5 of minder)
-- Minder strak in bochten dan Volvo 850
-- Mede door AWD (hoger) minder strak
-- Prijzig onderhoud
-- Door Geartronic minder sportief te rijden (je kunt niet afremmen op de motor)
-- Door AWD ca. 100 kg zwaarder --> wegenbelasting prijzig!
-- Niet direct reageren op kickdown
-- Door AWD grote draaicirkel

ONDERHOUD TOT OP HEDEN
- Bij 204.000 km
Krukaspoelie + bovenste motorsteun vervangen
Servicebeurt + remvloeistof verversen
Keerring + pakking turbo retourleiding vernieuwd ivm kleine olielekkage
- Bij 208.000 km
Nieuwe zomerbanden 2 stuks (Michelin 225/45-17)
- Bij 219.000 km
Xenonlam type D2R rechts stuk, vervangen (shit, nu kleurvereschil)
- Bij 221.000 km
Originele Volvo l.m. velgen met winterbanden laten behandelen bij Wheelcare b.v.(stralen en spuiten) en 4 nieuwe Michelin Alpin A4 winterbanden laten monteren. Zijn nu nog mooier dan nieuwe! (Hadden stoeprandschade en lak was erg aangetast door strooizout).

WAT KOMT ER NOG AAN.
De achterste demper heeft een lek en is door de garage van de vorige eigenaar al eens dichtgemaakt. Nu was deze weer lek en dit heb ik ook laten dichten. Blijft lapwerk, dus daar moet een keer een nieuwe gemonteerd worden.
Ook het interieurfilter moet bij de volgende beurt (225.000 km) vervangen worden.

WENSEN
Ik overweeg om de wagen te laten chiptunen. De wagen is al snel, maar alles went. Op internet gelezen dat daardoor het turbogat (trage reactie op kickdown) tot het verleden behoort. Maar eerst de Geartronic laten spoelen / olie laten verversen.

Update onderhoud

  • 229.220 km

14-02-2013: Inmiddels heb ik de wagen nu bijna een jaar in mijn bezit. Tijd voor een update van o.a. onderhoud.
In december 2012 een grote onderhoudsbeurt bij mijn vaste (Bosch) garage laten uitvoeren bij 226.000 km waarbij naast olie er ook nieuwe bougies en diverse filters zijn vervangen. Verder zijn ook de draagarmrubbers vervangen. Dat is een hele verbetering: eerst kraakte de auto in snellere bochten, o.a. bij rotondes en bij het inveren van de voorwielen. Na het monteren van de nieuwe draagarmrubbers behoort dit tot het verleden.
Omdat er een lek in de einddemper zat dat de vorige eigenaar provisorisch had laten dichten en inmiddels weer groter geworden was (aha, dus toch beet genomen door hem, werd nergens vermeld in de uitgebreide onderhoudshistorie), bij deze beurt een originele Volvo einddemper laten monteren. Na de vervanging hiervan leverde dit een nieuw probleem op. Er was nu heel duidelijk een lek (brom) te horen direct achter het blok. Daarom de wagen terug gebracht want de herrie werd met de dag erger, leek wel of ik zonder demper reed. Volgens de garage was de uitlaatvoorpijp gescheurd??? Deze moest gelast worden maar hiervoor moest eerst de turbo verwijderd worden. Werd alles bij elkaar een hele dure grap. Een week hierna zag ik dat de wagen olie lekte terwijl die eerst geen enkele druppel lekte. Daarom (met commentaar) de wagen voor de 3e keer naar de garage gebracht omdat ik beslist NIET tevreden was over geleverd werk. Er lekte olie bij de aansluitingen van de turbo, hierdoor stonk de auto ook vreselijk als je uitstapte: verbrande olie op de hete uitlaat. Dit is gratis gerepareerd.
Mijn vertrouwen in de garage waar ik 27 jaar naar volle tevredenheid ben gekomen heeft hierdoor wel een flinke deuk opgelopen. Vanaf nu ga ik voor uitlaat /demper e.d. weer naar de specialist zoals ik ook nagenoeg altijd doe voor mijn banden. Ze zijn goedkoper en heb dit daar nooit meegemaakt!

Omdat het bekend is dat de Geartronic bakken bij niet tijdig vervangen van de bakolie de nodige problemen kunnen geven bij 228.660 km de automaat laten spoelen (géén powerflush) bij Volvo specialist Carlo Schmidt. Een week eerder had ik daar de bakolie laten controleren en aan de kleur / helderheid kon je zien dat die al een keer was vervangen, hier ben ik erg blij mee want dat geeft minder kans op problemen met de automaat.
Ik was daar geweest omdat de standkachel niet meer aansloeg, kon hem wel programmeren maar hij sloeg niet aan. Zij hebben via Vadis / Vida diverse foutmeldingen verwijderd en e.e.a. gereset. Wel zo prettig als het 's nachts vriest en je kunt 's morgens in een warme wagen instappen. Echt een aanrader zo'n standkachel, dit is echt zalig. Mocht ik deze wagen over een aantal jaren weg doen dan zal het moeilijk worden om een exemplaar te vinden dat hier aan kan tippen. Als je die standverwarmong eenmaal gewend bent dan wil je niet meer zonder.
Voor de rest bevalt de wagen heel goed, heb het idee dat ik er nog vele jaren mee vooruit kan. En dat was ook de bedoeleing bij de aanschaf hiervan. Wel prettig om dit dan met zo'n wagen te doen.

Zal updates blijven plaatsen. Wordt dus vervolgd.

Update 28 juni 2013

  • 237.400 km

Inmiddels heb ik de wagen nu ruim 16 maanden. En wat gaat die kilometerstand snel omhoog. Nu heb ik in 2012 ook de nodige kilometers gemaakt. Soms meer dan 3000 km per maand. Gelukkig zakt dat nu flink. Achteraf gezien zou een diesel ook geen verkeerde keuze zijn geweest met die kilometers i.c.m. het verbruik van deze wagen. Zuinig is die niet. Gemiddeld haal ik een verbruik van 1 op 8,5 maar laatst is het me gelukt om een keer 1 op 10 te halen. Veel snelwegkilometers maak ik niet, vnl. provinciale wegen en stadsverkeer.
De auto is in mei APK gekeurd waarbij de stuurkogel LV is vernieuwd. Verder geen bijzonderheden. Wel advies om bij de volgende beurt de haakse slang tussen intercooler en turbobuis te laten vervangen omdat daar olielekkage optreed.
Het eerder gemelde lekken van olie is eerder plotsklaps gestopt. Blijft vreemd.
Het blijft een genot om met deze wagen te rijden. Heel prettig hoe soepel de automaat schakelt. Ondanks dat een automaat zorgt voor een hoger verbruik wel erg fijn.

Na bijna 7 jaar en 340,000 km nog steeds in mijn b

  • 340.052 km

Inmiddels een aantal jaren hier niets meer geplaatst, maar ik heb deze wagen nog steeds.
Sinds een jaar of 5 heb ik de Volvo niet meer in onderhoud bij de Bosch garage waar ik vanaf 1985 al mijn wagens in onderhoud had. Dat komt niet omdat ze slecht werk leverde maar meer omdat dit een universele garage is. Ze hebben mijn auto`s altijd perfect onderhouden en er stond direct een monteur klaar als ik met een storing of i.d. langs kwam. Maar deze generatie Volvo heeft toch specifieke kwalen waarvan zij niet de juiste oplossing weten. Daarnaast ook een pittig uurtarief.

Dankzij het Volvo V70/S60 forum terecht gekomen bij Dennis van Volvoservice.eu, en daar is echt heel veel kennis over Volvo aanwezig.
O.a. de olielekkage waarvan eerder gemeld, dat bleek een afdichtingsrubber bij een bochtje achter de turbo. Voor € 40,00 opgelost. waar de Bosch garage met 2 man een uur is bezig geweest en de oorzaak / plaats van de lekkage niet konden lokaliseren.
Dit type en formaat auto is beslist niet de goedkoopste in onderhoud en zeker niet bij een kilometerstand boven de 2 ton. Je moet er dan terdege rekening mee houden dat er divers groot onderhoud benodigd is om zorgeloos te kunnen blijven rijden.

Wat is er na de vorige post zoal aan onderhoud geweest.
-Nog eenmaal een onderhoudsbeurt bij de Bosch garage laten uitvoeren in oktober 2013.

-In juni 2014 2 nieuwe Philips Xenonlampen geplaatst. Een jaar eerder dure Chinese imitaties geplaatst maar die gaven al snel storingen. De Philips lampen doen het na bijna 5 jaar nog steeds.

-In december 2014 liep rechtsachter de remklauw vast waardoor de schijf en remblokken waren verbrand. in Januari 2015 een grote beurt, inclusief een nieuwe remklauw, beide achterremschijven en blokken moeten laten vervangen. Inclusief arbeid en BTW bij Volvoservice.eu voor € 600,00. Dat was bij de Bosch garage waarschijnlijk het dubbele geweest.

-In februari 2016 bij km stand 288.000 bij de Volvo specialist net op tijd de verstopte carterventilatie laten vervangen. Ook weer zo`n typische Volvo kwaal waar een universele garage niet aan denkt. Hierbij ook ivm de nodige olie lekkage de 2 nokkenas verstellers en keerringen vervangen door nieuwe. Door die olielekkage was er op de distributieriem de nodige olie gekomen waardoor die bij deze beurt inclusief waterpomp is vervangen. Volgens schema nog niet nodig maar door de olie lekkage hierop wel. Totale kosten ruim € 1.500,00.
-In 2016 ook de automaat 2 x laten spoelen / flushen.

-In 2017 de airco bij Car Cool System laten controleren. Moest 200 gram laten bijvullen. Geen slecht resultaat voor een auto van 14 jaar en ruim 300k.
-In april 2017 een kleine beurt a € 121,00 bij Volvoservice.eu.

-In maart 2018 een kleine beurt waarbij reservoir van de stuurbekrachtiging is vervangen. Door de leeftijd was dit uitgezet/ breder geworden waardoor dit tegen de behuizing van de CEM aandrukt. Bij niet tijdig vervangen kan dit de CEM ontregelen waardoor je de vreemdste storingen kunt krijgen tot uitval toe. Weer zo`n weetje van de Volvo specialist. Totale kosten inclusief olie stuurbekrachtiging € 218,00.
-In april 2018 de getande bus van de tussenbak laten vervangen omdat ik anders snel geen AWD meer zou hebben. Tevens een nieuwe aandrijfas links- en rechtsvoor ivm de nodige lekkage hiervan. Kosten respectievelijk € 268,00 en € 318,00 excl BTW en montage. Daarnaast veerpootrubbers en lagers EN nieuwe schokdempers vóór omdat die finaal versleten waren . En wat geeft dat een immens verschil !! Nu kun je weer met hoge snelheden bochten op de snelweg 'volgen waarbij je dit eerst met veel ovehellen / overstuur met maximaal 80km/u durfde. Ook geen gekraak meer bij drempels en rotondes. Fijn dat de Volvo specialist dit doet om nog jaren met plezier te kunnen rijden. Wel een heel prijzige reparatie van bijna €1.800,00 inclusief uitlijnen en BTW. Dat is effe slikken, maar zoals eerder gemeld, dit zijn geen goedkope wagens om zorgeloos te kunnen blijven rijden.
-In december 2017 had ik ineens een zeer slechte lichtopbrengst, de lampen schenen slechts tot ca. 12 meter voor de auto. Bleek de regelaar van de koplampverstelling op de achteras te zijn. Dat is een onderdeel van de originele Xenon. Deze was los geraakt waardoor het systeem de lampen in de allerlaagste stand zet. Bij de Volvo specialist laten repareren a € 126,00 incl BTW.

Al bij al was 2018 dus een duur jaar in ondrhoud, maar het plezier dat de wagen me nog steeds bezorgt doet dit wel vergeten.
Zoals het en nu uitziet verwacht ik nog wel enkele jaren met deze wagen door te kunnen rijden. En als je de kosten tot nu toe optelt dan bedraagt dat veel minder dan de afschrijving van een nieuwe Volvo.

Nu moet ik een afspraak inplannen voor een grote beurt, we zitten nu op 340.052 km.

Nog een leuke bijkomstigheid. Mijn zoon heeft nu al bijna 2 jaar een C30 2.0 Summum met R-design trim uit 2007 en mijn vrouw een C30 2.0 R-design uit 2012. En ook die zijn tot volle tevredenheid in onderhoud bij Volvoservice.eu.

Update 2019 en 2020, tijd voor afscheid

  • 364.218 km

In 2019 en 2020 weer een eerder voorgekomen problemen:
- In februari 2019 is de remklauw links achter vastgelopen, eerder was dar het geval rechts achter. Hierdoor ook weer de schijven en blokken achter moeten laten vervangen, en dat is jammer want door mijn rustige rijstijl (op tijd het gas los bij kruisingen e.d.) waren die nog lang niet op. Samen met een grote onderhoudsbeurt waarbij ook alle filters zijn vervangen was de de rekening € 880,00. Daarbij ook de originele claxons laten vervangen door gebruikte exemplaren omdat de originele soms dienst weigerden. Dit koste me € 100,00 incl. BTW waarvan 3/4 voor arbeid was.

Bij de APK keuring bij een plaatselijke garage moest de fuseekogel links voor vervangen worden. Inclusief vervanging lampje was dit € 167,00 waardoor weer een verse APK.
Aan de monteur gevraagd of de wagen dan uitgelijnd moest worden maar dat was niet nodig !! Dat had ik beter wel kunnen laten doen want na een aantal maanden zag ik dat de linker voorband scheef afgesleten was en aan een kant nagenoeg kaal was. Het profiel van alle banden was in het najaar op het punt waarbij je twijfelt of ze nog wel een hele zomer mee kunnen of niet, maar nu was dat voor 1 band zeer zeker niet meer het geval.
Ook in 2019 een doorgeroeste uitlaatsteun laten vervangen omdat ik de einddemper anders wel eens kon verliezen. Rekening van € 23,00
Na montage van de winterbanden de wagen laten uitlijnen wat me € 55,00 koste.
Vanaf midden 2019 is er een licht gezoen uit de richting van de achteras en ik dacht dat wel eens de Haldex kon zijn. Dit is alleen hoorbaar bij gas geven of rijden op CC. Zodra je het gas los laat is het geluid weg.
- Begin 2020 wederom zeer beperkt licht, nu was aan de rechterkant de hoogteregeling losgekomen, eerder was het de linker. Dit is tijdens de grote onderhoudsbeurt in januari 2020 gerepareerd waardoor de rekening uitkwam op €424,00.
Tijdens deze beurt is tevens de AWD gecontroleerd maar deze werkte perfect toen alle wielen vrij van de vloer stonden. Toch mijn twijfels hierover omdat een keer tijdens snel optrekken op nat wegdek de voorwielen een seconde doorspinde wat nooit eerder is gebeurd.
In het voorjaar 4 nieuwe zomerbanden laten monteren, kunnen weer even mee.
Half september merkte ik dat de auto 's ochtends iets minder snel start. Bleek de accu te zijn maar de oude is in december 2010 bij 180K geplaatst en dan kan dat bij 363K wel. Een nieuwe 100ah accu laten plaatsen.

Ik heb de auto in februari 2012 gekocht met ruim 200K op de teller met een leeftijd van 8 jaar. Ik heb toen besloten dat ik er ook 8 jaar mee zou rijden en dat is dus gelukt, ik heb de wagen nu 8 jaar en 7 maanden en de teller staat nu over de 364K. Aan onderhoudskosten (ex banden) heeft deze wagen me in totaal wel wat meer gekost dan de prijs die ik bij aankoop (van particulier) er voor betaald heb, maar ik had hem niet te duur.

Ik heb het verbruik vanaf 1 november 2012 bijgehouden en kom op een gemiddeld verbruik over 275 tankbeurten uit op 1 op 9,64 met een brandstofprijs van 16,11 cent per kilometer. Merendeel 80 km wegen en bebouwde kom. Voor dit kaliber auto niet verkeerd, maar dat komt zeker ook door mijn rustige rijstijl. De meesten halen dit niet met hetzelfde model.

De wagen rijdt nog steeds heel comfortabel en is bedrijfszeker, ik heb geen enkele keer gehad dat hij me in de steek liet. De automaat schakelt heel fijn (zonder bonken) en het is nog steeds een comfortabele wagen.
Maar er zijn wel een aantal zaken die ik niet meer laat repareren gezien de leeftijd en kilometerstand van de wagen, o.a. Haldex, kleine olie lekkage bij de krukaskeerringen en stiknaad die van bestuurdersstoel die los is. Dan moet je flink investeren om nog diverse jaren probleemloos met de wagen te kunnen rijden. Daarom ben ik me al een tijd aan het oriënteren voor een opvolger. Natuurlijk weer een Volvo, op benzine. Onlangs naar de Volvo dealer geweest om de XC40 te bewonderen. Dat zou dan een T4 of T5 met AWD moeten worden, liefst een Summum uitvoering. Maar wat is de XC40 als occasion nog vreselijk duur. Begint vanaf € 36.000 voor de eenvoudigste en een gewenste uitvoering komt een heel eind boven de 40 mille.

Vorige week de knoop doorgehakt en volgende week komt er een XC70 NN 3.0 T6 Summum AWD van 2010 met 123K op de teller als waardige opvolger. Voorzien van nagenoeg alle destijds leverbare opties inclusief stoelverwarming en stoelventilatie.
Dus tijd om afscheid te nemen van deze mooie en hele fijne V70 Titanium die ik hierop heb ingeruild.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (22)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.