Volvo V70 2.5 T (2004)
autoreview
Signalement
Uitvoering | V70 2.5 T |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2004 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 96.000 km |
KM-stand laatst | 139.000 km |
ERVARINGEN
In oktober de stoute schoenen aangetrokken en op zoek gegaan naar een andere auto. Hoewel ik, zeker in het begin, zeer te spreken was over de Saab ben ik toch op zoek gegaan naar wat anders en eigenlijk had ik mijn keuze al min of meer gemaakt.
Vanuit praktisch oogpunt, maar ook vanuit ontwerp moest het een Volvo V70 worden. Eerlijk gezegd heb ik nergens anders naar gekeken. Daarnaast leek het mij wel leuk om eens bij onze oosterburen te gaan zoeken en zelf te importeren. Uiteindelijk kwam ik binnen een paar uur zoeken een auto tegen die het geworden is: een V70 met 2.5T motor, Black Edition met alle toeters en bellen. De prijs vond ik uiteindelijk ook wel interessant, ook met de BPM die ik via de Autoweek site een beetje berekend had. Dat uiteindelijk de BPM toch nog 1.000 euri meer is dan je hoopt, mag de pret niet drukken.
Tja, wat zit erop: allereerst de heerlijke 210PK motor. Na de Saab had ik in ieder geval besloten dat het een turbo moest worden. Echt verslavend! Daarnaast lederen bekleding, RTI-navigatie, telefoon, radio/cd, ECC, trekhaak, inklapbare spiegels met verlichting, zeer mooie afwerking in de Black Edition enfin, ik kan nog wel allerlei prachtige zaken beschrijven om jullie jaloers te maken, maar dat kan ik niet maken.
Het rijden is geweldig. De zalige rust om je heen, altijd veel vermogen, de ruimte die je tot je beschikking hebt (echt alles wat ik wilde vervoeren tot nu kon mee).
Na deze eerste 7.000 km ben ik definitief verslaafd aan de auto! Ik voel me weer een jongetje van 7 die in de speelgoedwinkel zijn droomautootje heeft uitgezocht.
PROBLEMEN
Behalve een ingeslagen ruit (leuk hoor) geen problemen. Wel moest ie een week later weer vervangen worden omdat bij de montage de aansluiting van de achterruitverwarming afbrak.
Verder is, maar dat weet iedereen die een V70 heeft, de draaicirkel vrij ruim.
en oh ja, voor de meeste mensen interessant: het verbruik. Met eigenlijk alleen randstad verkeer is het verbruik 1:10 (met de Saab 1:11) dus dat valt me alles mee. Op ontspannen snelwegritjes met 130 km op de teller, zakt dit verbruik zienderogen naar 1:13. Valt me alles mee! (alleen die tussensprintjes zijn killing voor het verbruik, maar wel heel erg lekker!)
Update
- 139.000 km
Wat is het toch een heerlijke auto! Afgelopen maand naar Frankrijk en Spanje geweest met de caravan (1600kg, no problemo) en vele heerlijke kilometers gemaakt.
De auto is ondertussen ruim anderhalf jaar in bezit en elke keer als ik er in rij, denk ik: wat een heerlijke bak. Nog steeds verveeld het niet. Alles werkt en werkt goed. Naast de gewone beurt alleen nog onder garantie de startmotor vervangen. Verder niets. Wel komen de zomerbanden er volgend seizoen aan, omdat ze toch wel iets aan de binnenkant scheef afslijten. Aan de andere kant: ik heb geen idee hoe lang ze er al onder zitten.
Dan was hieronder nog een vraag gesteld over dealer La Linea. Alles is netjes afgehandeld. De verkoper was voorheen een Belg en sprak nog goed Nederlands. (in ieder geval beter dan mijn Duits...). Van te voren gemaild dat ik op een datum wilde proefrijden. Op de dag zelf stond de auto klaar en konden we rijden. Na afloop doorgesproken en de deal rond gemaakt. Helaas wilden ze niet echt onderhandelen over de prijs. Ze weten ook dat het een goede prijs is die ze hebben voor ons Nederlanders. Wel nog de volledige 100k beurt gehad en alles wat ze daar vonden hebben ze opgelost zoals het ook gedaan zou worden als ik ervoor zou betalen. Bij 120k beurt is ook niets gevonden wat al eerder vervangen had moeten zijn.
Na een week kon ik de auto ophalen in Duitsland. Hij stond keurig klaar. Kreeg netjes uitleg. RTI was ingesteld naar mijn huisadres. RTI/boordcomputer stonden in het Nederlands. Telefoonkaartje had ik meegenomen, werd direct voor mij geplaatst. Al met al ben ik zeer tevreden over het verloop.
Dat de BPM uiteindelijk duurder is dan verwacht heeft enerzijds te maken met je rijk rekenen, anderzijds met het feit dat deze uitvoering niet in Nederland geleverd is. De douaneambtenaar is gaan zoeken naar een uitvoering die er sterk op leek, maar vervolgens had ik dan toch nog wat zaken die niet daarop stonden en dus de 'volle' aanschafprijs berekend werd. Dan ging het bijvoorbeeld om de RTI en de regensensor. Later ben ik nog zelf gaan rekenen aan de hand van Volvo prijslijsten en bleek dat ik misschien 150 euro teveel aan BPM betaald heb.
Dat bedrag vond ik een herkeuring niet waard (het kan dan namelijk ook weer hoger uitpakken).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.